Project-based training of students as the main condition for their readiness for professional activity
DOI:
https://doi.org/10.25726/s0536-8820-8230-oKeywords:
project activity, students, training, research, analysisAbstract
Project-based learning is gaining momentum more and more, as it is a very effective and relevant approach to teaching and learning. Numerous studies indicate that after its successful implementation, students' motivation to learn improves and their level of achievement increases. Also, this form of work helps to partially implement the program of early career guidance of students, so that in the future graduates consciously choose a profession and an educational institution. Since learning is a social activity that takes place within student groups, culture and past experience, through project-based learning, students have the opportunity to use not only knowledge of academic disciplines, but also learn to negotiate, make common decisions, be responsible in accordance with their role in the learning team and interpret the results of their activities together. It also gives teachers the opportunity to see students in a new light, to help them develop their innate abilities into a new image, which sometimes fails in the traditional lesson system. In addition, project-based learning is often implemented through interdisciplinary connections that go beyond the program of one particular subject. This greatly expands the teacher's capabilities and promotes creativity, and students often have tasks in the process of solving which they gain practical skills that are unforeseen in the theoretical part of the educational process.
References
Айвазова Р.А. Баскакова И.В. Метод мини-проектов как способ формирования компетенций у студентов-стоматологов // Вестник Казахского Национального медицинского университета имени С.Д. Асфендиярова. 2013. № 4 (2). С. 24-27.
Грачева М.В., Бабаскин С.Я. Управление проектами. М., 2017. 148 с.
Дреер Р. Применение принципов проектного образования в программах бакалавриата // Высшее образование в России. 2013. № 2. С. 46-49.
Заир-Бек Е.С. Основы педагогического проектирования. М., 1995. 324 с.
Заир-Бек Е.С. Современная методология проектных исследований инноваций в образовании // Известия Российского государственного педагогического университета имени А.И. Герцена. 2017. № 185. С. 15-23.
Инновационные технологии как фактор реализации компетентностного подхода в образовании: монография / Н.В. Буренкова, Т.В. Данилова, М.С. Сидорина, А.П. Тонких и др. Саратов: Ай Пи Ар Медиа, 2019. 220 с.
Казун А.П., Пастухова Л.С. Практики применения проектного метода обучения: опыт разных стран // Образование и наука. 2018. Т. 20. № 2. С. 32-59.
Кобзева Л.В., Орлова Н.А., Рябова Г.Б. Новые образовательные технологии в вузе: групповое проектное обучение. Томск, 2007-200 с.
Метод проектов / Е.С. Полат. www.ioso.ru/distant/projtct/met%20project/ metod%20pro.htm; Программа Intel «Обучение для будущего» www.iteach.ru/met/metodica/a_2wn3.php
Томина Е.Ф. Педагогические идеи Джона Дьюи: история и современность // Вестник Оренбургского государственного университета. 2011. № 2 (121). С. 360-366.
Тонких А.П. Проектная деятельность в курсе обучения математике будущего учителя начальных классов: компетентностный подход // Вестник Брянского государственного университета.2017. №2(32). С.286-292.
Тонких А.П. Проектная деятельность и формирование общекультурных и профессиональных компетенций будущего учителя начальных классов //Начальная школа плюс До и После. 2013. № 8. C.33-37.
Яковлева Н.О. Педагогическое проектирование инновационных образовательных систем. Челябинск, 2008.- 279 с.