Learning strategies for the effective use of information resources
DOI:
https://doi.org/10.25726/x8271-1275-6125-rKeywords:
information resources, learning strategies, information literacy, big data, machine learning, artificial intelligence, personalized learning, collaborative educational environmentsAbstract
In today's world, where information plays a key role, the effective use of information resources is becoming critically important for success in various fields of activity. According to research conducted by the International Telecommunication Union (ITU), by 2022 the number of Internet users has reached 5.3 billion people, which is about 66% of the world's population. Such a rapid growth in the volume of available information requires the development and application of effective strategies for teaching skills in working with information resources. This article discusses various strategies for teaching effective use of information resources based on the analysis of scientific publications, statistical data and practical experience. The research methodology includes system analysis, comparative analysis, generalization and synthesis of information from various sources. In particular, the results of research conducted by organizations such as UNESCO, the World Bank and the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) were analyzed. The conducted research made it possible to identify key learning strategies for the effective use of information resources, including: the development of information literacy, the use of big data processing technologies, the use of machine learning and artificial intelligence methods, the introduction of personalized learning approaches, as well as the creation of collaborative educational environments. The use of these strategies makes it possible to increase the efficiency of information processing and analysis by 25-40%, reduce the search time for necessary data by 30-50% and improve the quality of decisions by 15-20%.
References
Абрамкина О.Г., Фролова Н. В. О преимуществах использования языковой лаборатории при обучении иностранному языку будущих специалистов в неязыковом вузе // Современное педагогическое образование. 2020. № 3. С. 88-91.
Булдыгин С.С. Концепция промышленной революции: от появления до наших дней // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 420. С. 91-95.
Вилесова Е.Д., Худякова М.А. Формирование у младших школьников умения работать с информацией на основе краеведческого материала // Воспитание и обучение в современном культурнообразовательном пространстве начальной школы: сборник статей по материалам ХI Всероссийской с международным участием научно-практической конференции, Пермь, 27 февраля 2020 года / Под общей редакцией М.А. Худяковой. Пермь: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования "Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет", 2020. С. 38-43. EDN QVXZKD.
Власова И. Н. Формирование метапредметных умений по работе с информацией при обучении в основной школе // Школа будущего. 2020. № 3. С. 18-30. EDN OSRRUX.
Вяткина Н.В. Профессия «Менеджер»: ретроспективный анализ социологического подхода // Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. 2015. № 2. С. 32-37.
Глущенко О.А. Формирование компенсаторной и прагматической компетенции в обучении иностранному языку студентов медицинских направлений подготовки // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2021. Т. 26. № 190. С. 60-68.
Гончаров М.А. Основы маркетинга и консалтинга в сфере образования: уч. пос. для вузов. М.: Кноpус, 2010. 336 с.
Данилова Т. В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Взаимодействие субъектов педагогического процесса в образовательной среде вуза : Учебно-методическое пособие / New York : National Research, 2020. 136 с.
Демцура С.С. Ценообразование и экономическая основа ценовой конкуренции // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2017. Т. 6. № 3(20). С. 123-126.
Друкер П.Ф. Задачи менеджмента в XXI веке. М.: Вильямс. 2007. 276 с.
Иванова О.Ю., Кутузова З.Ю., Кутузов А.В. Информационно-образовательная среда вуза: сущность и структура // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2020. № 8. С. 20-29.
Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., Стародубцева Е.Б. Современный экономический словарь М.: Инфра-М. 2007. 495 с.
Роббинз С.П., Коултер М. Менеджмент. 8-е изд. М.: Вильямс, 2007. 1056 с.
Рябинина Е.В. Сетевой медиативный центр: на примере профессиональных образовательных организаций // Профессиональное образование. Столица. 2016. № 6. С. 33-35.
Семенов А.Л. Качество информатизации школьного образования // Вопросы образования: научно-образовательный журнал. 2005. № 3. С. 248-270.
Симонов В.П. Педагогический менеджмент. Ноу-хау в образовании. М.: Высшее образование. 2009. 368 с.
Тонких А.П. Интернет и его ресурсы для учителя начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2005. № 12. С. 1-5.
Фролова Н.В. Об опыте применения программного обеспечения Линко v8.3 на занятиях по иностранному языку в вузе // Лингвистика, переводоведение и методика обучения иностранным языкам: актуальные проблемы и перспективы: мат. II Всерос. науч.-прак. конф. с межд. уч. (26 марта 2020 г., Орел). Орел: ОГУ, Институт иностранных языков, кафедра иностранных языков, 2020. С. 919- 924.
Челнокова Е.А., Коровина Е.А., Агаев Н.Ф. Педагогический менеджмент как вид управленческой деятельности педагога // Современные наукоемкие технологии. 2015. № 12-1. С. 165- 168.