Digitalization and management of the modern educational process
DOI:
https://doi.org/10.25726/f9692-3559-6191-gKeywords:
digitalization, management, educational process, universityAbstract
The global global trend in the development of society is the digital transformation of all spheres of human activity, which has become one of the leading directions of Russia's development over the past few years. An important component of digital transformations in society is the so-called digitalization of education. It should be noted that this process is not simple and far from unambiguous. In the scientific and methodological literature, there are a number of interpretations of the term "digitalization", which have significant distinctive features among themselves. Common between these interpretations is the understanding that digitalization is a process associated with electronic automation, that is, the introduction of high–tech devices using digital representation of information. As the practice of recent decades has shown, scientific and technological development has not only not solved the problems of the education system caused by traditional problems of content, meaning, but also created new ones caused by changes in social relations. First of all, this is a crisis of intellectual culture caused by the destruction of humanistic traditions, a change in the nature of social communications, the separation of students from social reality. It is obvious that the traditional education system requires significant changes, including in the direction of digitalization. Gradually, such changes have been taking place over the past few decades.
References
Борисова Е.В. Роль преподавания в цифровой системе образования // Человеческий капитал. 2020. № 3. С. 104-110.
Воскрекасенко О.А. Педагогическое сопровождение в категориальном аппарате науки // Философия образования в отечественной культурно-исторической традиции: история и современность: материалы VI Всероссийской научно-практической конференции, Пенза, 13-14 февраля 2020 года. Пенза, 2020. С. 63-66.
Ивановский Б.Г. Цифровизация высшего образования в Европе и России: преимущества и риски // Соц. новации и соц. науки. 2021. № 1. С. 80-95.
Киселев А.А. Дистанционное обучение студентов: проблемы и перспективы его развития после пандемии коронавируса // Развитие образования. 2020. № 2. С. 97-100.
Лабуз Л.С., Мазаева Л.Н. Информационные технологии в высшем профессиональном образовании: проблемы и перспективы // Концепт. 2016. Т. 37. С. 90-95.
Логинова А.С., Одинокова А.В., Гаврилова В.Е. Внедрение цифровых технологий в образовательные процессы: теория и практика // Вестн. Воронежского гос. университета. Серия: Право. 2020. № 4. С. 317-331.
Оберемко О.Г., Малютина Е.А. Проблема развития культурной самоидентичности взрослых в условиях цифровизации иноязычного образования // Шатиловские чтения. Цифровизация иноязычного образования. Сборник научных трудов. Санкт-Петербург, 2020. С. 26-32.
Опыт дистанционного обучения в условиях пандемии COVID-19 / Г.У Лутфуллаев У.Л. Лутфуллаев, Ш.Ш. Кобилова, У.С. Нейматов // Проблемы педагогики. 2020. № 4 (49). С. 66-69.
Платова Е.Д. Возможности иностранного языка в развитии soft skills будущих специалистов // Вестник Томского государственного университета. 2021. Т. 13. №2-2. С. 88-92.
Розин В.М. Условия мыслимости индивидуализации в новой парадигме образования // Педагогика и просвещение. 2020. №4. С. 161-172.
Розин В.М. Цифровизация в образовании (по следам исследования «Трудности и перспективы цифровой трансформации образования») // Мир психологии. 2021. №1-2 (105). С. 104-115.
Сафуанов Р.М., Лехмус М.Ю., Колганов Е.А. Цифровизация системы образования // Вестник УГНТУ Наука, образование, экономика. Серия: Экономика. 2019. №2 (28). С. 116-121.
Сучкова О.А. Понятие и сущность педагогического сопровождения // Единое образовательное пространство как фактор формирования и воспитания личности: материалы XIV международной научно-практической конференции студентов, магистров и молодых ученых, Рязань, 23- 24 апреля 2020 года. Рязань, 2020. С. 36-41.
Татаринов К.А., Орлова, Е.Г. Модели цифрового обучения // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9. № 3(32). С. 204-207.
Трансформация обучения в высшей школе во время пандемии: болевые точки / И.Р. Гафуров, Г.И. Ибрагимов, А.М. Калимуллин, Т.Б. Алишев // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 10. С. 101-112.
Худякова М.А., Власова И.Н. Организация дистанционного обучения студентов в условиях COVID-19 как фактор инноваций в образовательной среде // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 4 (50). С.24-31.