The role of intercultural communication in teaching English at universities

Authors

  • Oleg I. Basherov A.N. Kosygin Russian State University (Technologies. Design. Art); Moscow International University
  • Olga V. Baryshnikova Moscow State Technological University "Stankin"
  • Natalia I. Merzlikina Russian University of Transport"
  • Irina A. Sinitsyna Russian State Agrarian University - Moscow Agricultural Academy named after. K.A. Timiryazev

DOI:

https://doi.org/10.25726/d4622-2592-7444-k

Keywords:

intercultural communication, English language teaching, higher education, language competence, cultural diversity, globalization

Abstract

Introduction: In the modern globalized world, where intercultural interactions are becoming an integral part of everyday life, the role of intercultural communication in teaching English in higher educational institutions of Russia is of particular importance. Understanding cultural specificity and diversity in the context of English language teaching contributes not only to the improvement of students' linguistic competence, but also to the development of their intercultural awareness and tolerance. Materials and methods: The research is based on the analysis of scientific papers on intercultural communication in the context of teaching English in universities, as well as on a survey of 150 teachers from 10 leading Russian universities. Methods of qualitative and quantitative analysis were used, including statistical processing of the data obtained. Results: The analysis showed that the integration of intercultural communication into the process of teaching English significantly increases the level of students' language skills. Thus, the average score on the IELTS tests of students who took a course with elements of intercultural communication was 15% higher than those who studied under the traditional program. The survey showed that 67% of teachers consider the inclusion of intercultural aspects in the educational process necessary for the formation of a global outlook among students.

References

Белозерова А.А. Применение межкультурного тренинга в процессе межкультурного иноязычного обучения и воспитания студентов-лингвистов (на материалах немецкого языка) // Сборник материалов Всероссийского форума молодых ученых. Уральский федеральный университет. Екатеринбург. 2017. С. 26-32.

Бердичевский А.Л., Гиниатуллин И.А., Тарева Е.Г. Методика межкультурного иноязычного образования в вузе: учеб. пособие; под общ. ред. А.Л. Бердичевского. М.: ФЛИНТА, 2019. 368 с.

Борцов Е.С. История понятия «коммуникация» в науке, философии, методологии и социальном управлении // Коммуникация и медиабизнес. Московский гос. ун-т печати. М.: 2015. С. 447-458.

Глебов В.В. Китайские и африканские студенты в московских вузах // Азия и Африка сегодня. 2013. № 12 (677). С. 59-60.

Глебова Т.А. Особенности преподавания английского языка в международных студенческих группах // Азимут научных исследований: Педагогика и психология. 2020. Т. 9. № 3 (32). С. 79-81.

Гребенникова И.А. Педагогическое сопровождение адаптации иностранных студентов в российском вузе: автореф. дис. канд. пед. наук. Биробиджан. 2010. 23 с.

Григорьев Д.С. Когнитивно-мотивационные основы аккультурационных ожиданий: применение модели групповой позиции этнических групп // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2022. Т. 19. № 1. С. 86-109.

Досанова З.Ж. Социализация личности средствами иноязычного образования // Педагогическая наука и практика. 2018. № 2(20). С. 82-86.

Ерофеева Е.В., Скопова Л.В. Смешанное и гибридное обучение французскому языку как второму иностранному в неязыковом вузе // Педагогическое образование в России. 2022. № 6. С. 101-109.

Ерофеева Е.В., Соколова О.Л., Скопова Л.В. Стратегия привлечения иностранцев для профессионального обучения в российских вузах с учетом процесса межкультурной адаптации // Педагогическое образование в России. 2018. № 7. С. 6-13.

Котько Л.А. Эффективные подходы в преподавании иностранного языка в интернациональных взрослых группах // Беларусь-Индия-Россия: сотрудничество в области преподавания русского языка как иностранного: сборник статей Международной научно-методической конференции. Минск. Белорусский гос. мед. ун-т; ООО «Научный мир». 2019. С. 97-101.

Красавина Ю.В., Пономаренко Е.П. Организация интерактивных форм работы с участием иностранных студентов в техническом вузе // Вестник ИжГТУ им. М.Т. Калашникова. 2018. Т. 21. № 1. С. 146-150.

Кушнырь Л.А. Методы обучения иностранному языку студентов естественнонаучного направления подготовки: от билингвального до монолингвального // Педагогический журнал. 2018. Т. 8. № 5А. С. 537-546.

Подоляк Р.Р. Особенности преподавания делового английского языка в вузе // Kant. 2019. № 3 (32). С. 102-107.

Покровская Н.В. Методические и дидактические аспекты преподавания делового английского языка в ВУЗе // Современное педагогическое образование. 2021. № 8. С. 82-87.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Basherov OI, Baryshnikova OV, Merzlikina NI, Sinitsyna IA. The role of intercultural communication in teaching English at universities. УО [Internet]. 2023 Nov. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(11-1):173-81. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1153

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>