Formation of readiness for online mediation: results of a survey of teachers of the magistracy of the Siberian Federal University

Authors

  • Olga G. Smolyaninova Siberian Federal University
  • Ekaterina A. Alekseeva Siberian Federal University

DOI:

https://doi.org/10.25726/i8834-3931-1056-b

Keywords:

online mediation, formation of readiness, educational psychologists, master's degree

Abstract

The authors consider the features of the formation of readiness for online mediation through the integration of digital and mediation competencies, structurally represented by motivational-value, cognitive, activity-operational, reflexive-personal and evaluative-productive elements. The researchers pay special attention to the issue of methods and methods of formation of readiness for online mediation in the educational process of the university. The conclusions and recommendations of the authors are based on the results of a survey conducted among teachers of the Master's degree in psychology and pedagogical direction of the Siberian Federal University. This article is based on the results of a survey of teachers of the magistracy of the Siberian Federal University in order to identify the features of the formation of readiness for online mediation. The paper presents data on the main components of readiness, such as psychological, professional and technical readiness. The features of the formation of readiness for online mediation in the context of modern requirements of education and professional activity are also discussed. The results obtained can be useful for developing effective methods of preparing future mediators to work in an online format.

References

Алексеева Е.А. Формирование готовности к онлайн-медиации магистрантов психологопедагогического направления : дис. … канд. пед. Наук. Москва, 2023. 303 с.

Андрияшкина Н.В. Онлайн-медиация: особенности проведения и перспективы развития // Медиация. 2019. № 1 (9). С. 23-29.

Бочарова Ю.А. Готовность педагогов к онлайн-медиации: проблемы и перспективы развития // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2021. Т. 24. № 2. С. 6-15.

Васильева Е.Н. Онлайн-медиация в области права: особенности применения // Адвокат. 2020. № 1. С. 65-69.

Вульфов Б.З, Иванов, В.Д, Пидкасистого, П.И., Вульфов, Б.З. Педагогика: Учебное пособие для бакалавров. М.: Юрайт, 2013.

Герцензон М.А. Онлайн-медиация: мифы и реальность // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 3 (87). С. 42-47.

Колесникова М.И. Онлайн-медиация в России: правовые аспекты // Юридическая наука. 2021. Т. 6. № 2. С. 35-42.

Мельникова Е.А. Онлайн-медиация в России: состояние и перспективы развития // Право и образование. 2020. № 4 (19). С. 91-98.

Новикова Т.И. Онлайн-медиация в образовании: опыт и перспективы // Информационные технологии в образовании и науке. 2020. № 3 (43). С. 32-35.

Осипова Н.В. Онлайн-медиация как современное направление альтернативного разрешения конфликтов // Вестник Российского государственного социального университета. 2019. Т. 18. № 2. С. 93-100.

Смолянинова О.Г., Коршунова В.В., Андронникова О.О. Формирование медиативной компетентности участников образовательного пространства (на примере Сибирского федерального университета) // Перспективы науки и образования. 2020. № 5 (47). С. 413-428.

Published

2023-03-15

How to Cite

1.
Смолянинова ОГ, Алексеева ЕА. Formation of readiness for online mediation: results of a survey of teachers of the magistracy of the Siberian Federal University. УО [Internet]. 2023Mar.15 [cited 2024Jun.30];13(3):110-5. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/818

Most read articles by the same author(s)