Development of interdisciplinary programs in higher education in Russia

Authors

  • Marina A. Khudyakova Perm State University of Humanities and Education
  • Irina N. Vlasova Perm State University of Humanities and Education

DOI:

https://doi.org/10.25726/x2666-4139-4535-f

Keywords:

interdisciplinary education, integration of disciplines, bachelor's and master's degree programs, Russian experience

Abstract

In modern higher education in the Russian Federation, there is a tendency to develop interdisciplinary training programs. The purpose of this article is to analyze the current state and prospects for the development of this field in Russian universities. As part of the study, an online survey was conducted of 110 Russian universities representing all federal districts. The results showed that today 58 universities (52.7%) have interdisciplinary bachelor's and master's degree programs with elements of integration of various fields. Most of these programs (81 programs) are focused on related natural science disciplines. The analysis of the data obtained indicates the spread of an interdisciplinary approach in Russian higher education. Nevertheless, there are certain barriers preventing the wider implementation of such programs. For the further development of interdisciplinarity, state support for university initiatives is needed, as well as the harmonization of the regulatory framework.

References

Власова И.Н., Дьячкова О.П., Захарова В.А. Формирование функциональной грамотности младших школьников: методический и технологический инструментарий для педагогов: …кол. моногр. под общ. ред. М.А. Худяковой; науч. ред. К.Э. Безукладников, В.А. Захарова. Сер.: Условия формирования функциональной грамотности младших школьников. Перм. гос. гуманит.-пед. ун-т. Пермь, 2023. 162 с.

Гелих О.Я., Покровская Н.Н., Трапицын С.Ю. Цифровой разрыв как контекст институционализации передачи знаний в префигуративной модели культурной трансмиссии // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2022. № 2(134). С. 107-111.

Головенчик Г. Цифровой разрыв: причины возникновения, последствия и пути преодоления // Наука и инновации. 2021. № 6(220). С. 32-37.

Коленникова О.А. Владение медицинскими специалистами цифровыми технологиями // Народонаселение. 2022. Т. 25. № 3. С. 189-199.

Костина Н.Б., Чижов А.А. К вопросу о разграничении понятий «цифровой раскол», «цифровое неравенство» и «цифровой разрыв» // Уфимский гуманитарный научный форум. 2022. № 1(9). С. 56-63.

Макарова Е.А. Инновационный образовательный проект как основа формирования компетентностной среды обучения иностранным языкам // Непрерывное образование: XXI век. 2022. № 1(37). С. 41-58.

Митрофанов С.В., Комарова Е.В. Анализ мер привлечения и поддержки молодых исследователей в условиях цифровой трансформации науки // Информационное общество. 2021. № 6. С. 63-69.

Никольский, В.С, Неслуховская А.В. Компетенции наставника проектного обучения и его роль в освоении проектного подхода учащимися // Исследователь (Researcher). 2020. № 1(29). С. 135- 143.

Проскурина Г.А. Лингводидактический потенциал электронных образовательных ресурсов на платформе LMS Moodle в обучении студентов неязыкового вуза иностранному языку // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2022. № 7(170). С. 18-24

Солдатова Г.У., Рассказова Е.И. «Цифровой разрыв» и межпоколенческие отношения родителей и детей // Психологический журнал. 2016. Т. 37. № 6. С. 83-93.

Тарева Е.Г., Тарев Б.В., Савкина Е.А. Полиподходность и междисциплинарность – perpetum mobile развития лингводидактики // Язык и культура. 2022. № 57. С. 274-291.

Троян И.А., Кравченко Л.А. Современная парадигма и модернизационные компоненты высшего образования // Образование и саморазвитие. 2021. Т. 16. № 3. С. 100-114.

Халеева И.И. Семантика устойчивого развития как основа лингвистического образования в РФ и СНГ // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2014. № 12(698). С. 9-14.

Щербина Е.Ю., Кислов А.Г. К педагогике эпохи цифрового разрыва // Профессиональное образование и рынок труда. 2020. № 1. С. 49-59.

Hsieh J.J., Po-An R.A., Keil M. Understanding digital inequality: Comparing continued use behavioral models of the socio-economically advantaged and disadvantaged // MIS quarterly. 2008. Vol. 32(1). рр. 97-126.

Saeed S.A., Masters R.M. Disparities in Health Care and the Digital Divide // Course Psychiatry Rep. 2021. Jul 23. Vol.23 (9). P. 61.

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Худякова МА, Власова ИН. Development of interdisciplinary programs in higher education in Russia. УО [Internet]. 2024Jan.30 [cited 2024Jun.30];14(1-2):230-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1312

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY