Teaching professional disciplines in English to students of non-speech specialties: problems and prospects

Authors

  • Oksana L. Mokhova Moscow International University
  • Irina A. Sinitsyna Russian State Agrarian University — Moscow Agricultural Academy named after K. A. Timiryazev
  • Natalia I. Merzlikina Russian University of Transport
  • Lyubov A. Vovsi-Tillye Plekhanov Russian University of Economics

DOI:

https://doi.org/10.25726/v5055-3041-3913-y

Keywords:

professional disciplines, non-speech specialties, problems, research

Abstract

Nowadays, more and more attention is paid to the good proficiency of graduates of non-linguistic universities in a foreign language (primarily English) for professional communication. This is due to the fact that it is these graduates who are largely entrusted with the task of global integration of Russia - economic, scientific, industrial, educational, political, etc. – which cannot be realized if the people directly involved in its implementation are not sufficiently prepared for foreign-language professional communication in the international arena. in particular, they will not be proficient in English as the "planetary" language of international professional communication. One of such approaches, which is becoming increasingly widespread and popular, is the development of English–language courses for teaching various university disciplines not in the native language of students, but in English, which provides so-called integrated learning - parallel mastery of one or another discipline of the university cycle and a significant improvement in their mastery of English. To solve the problem of teaching professional disciplines in non-linguistic universities of Russia, various innovative approaches to teaching English for professional communication are being introduced, which we have disclosed in this article.

References

Алмазова Н.И., Коган М.С., Мейеринк А.Ю. Формирование иноязычной научно ориентированной письменной компетенции у магистрантов технического профиля // Неделя науки СПбГПУ: сборник докладов научного форума с международным участием «XLIII Неделя науки СПбПУ». СПб.: Изд-во Политехн. ун-та. 2014. С. 218-225.

Беляева Л.Н., Чернявская В.Е. Научный и технический текст и Информация 4.0: ключевые задачи при создании структурированного контента // Научно-технические ведомости СПб-ГПУ. Гуманитарные и общественные науки. 2019. Т. 10, № 2. С. 53-63. DOI: 10.18721/JHSS.10206

Блинов В.И., Виненко В.Г., Сергеев И.С. Методика преподавания в высшей школе. Учебно-практическое пособие. М.: Юрайт, 2016. 315 с.

Бойцова Е.М. Участие преподавателя иностранного языка в подготовке студентов инженерных специальностей к выступлению на международной конференции // Вопросы методики преподавания в вузе = Teaching Methodology in Higher Education. 2014. № 3 (17). С. 147-153.

Володина И.В., Володина Е.В. Innovations and Innovation Activity Workbook: Учебнометодическое пособие. // М.: Издательство «Спутник+», 2017. 99 с.

Клейменова Е.В. Технология вариативного обучения студентов вуза в условиях цифровизации образовательной среды // Вестник ВГУ. Серия: Проблемы высшего образования. 2019. № 2. С. 32-34.

Моякунова А.А. Технологии формирования компетенций в свете гуманитаризации технического профессионального образования // Концепт: науч.-метод. электрон. журнал. 2017. Т. 25. С. 47-48.

Николаева Н.Н. Использование интернет-сервиса с юмористическим контентом на занятиях английским языком в техническом вузе // ЦИТИСЭ. 2021. № 3(29). С. 254-271.

Попова Н.В., Коган М.С., Нестеров С.А. Апробация профессионально ориентированного курса для подготовки студентов к восприятию лекций на английском языке // Магия ИННО: новые измерения в лингвистике и лингводидактике: сб. науч. трудов. В 2 т. Т. 2. 2017. С.236 - 243.

Саушкин Б.П., Моргунов Ю.А., Хомякова Н.В. Физико-химические методы и технологии обработки: Практикум // М.: Издательство Мосполитех, 2018. 44 с.

Середенко П.В. Развитие исследовательских умений через приобщение студентов к изобретательской деятельности // Среднее профессиональное образование. 2007. № 8. С.16-18.

Тонких А.П. Проектная деятельность и формирование общекультурных и профессиональных компетенций будущего учителя начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2013. № 8. С. 33-37.

Штанько М.А. Электронное обучение как современный образовательный ресурс // Бизнес. Образование. Право. 2019. № 2 (47). С. 445-449. DOI: 10.25683/V0LBI.2019.47.245.

Mantawy M., Rusch C., Ghimire S. [et al.] Bridging the Gap between Academia and Practice: Project-Based Class for Prestressed Concrete Applications // Education Science. 2019. № 9. URL: https://www.mdpi.com/2227-7102/9/3/176. DOI: 10.3390/educsci9030176

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
Мохова ОЛ, Синицына ИА, Мерзликина НИ, Вовси-Тиллье ЛА. Teaching professional disciplines in English to students of non-speech specialties: problems and prospects. УО [Internet]. 2023Jan.15 [cited 2024Jul.3];13(1):50-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/738

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>