Formation of competencies in the field of structural balance of education

Authors

  • Irina V. Bykova Bryansk State Technical University
  • Elena V. Udovenko Bryansk State Technical University
  • Alexey E. Chizhevsky Bryansk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/p7209-7525-0125-a

Keywords:

competence, university, educational institution, education

Abstract

The necessity of forming the competence of a higher education institution as a modern competitive advantage in the knowledge economy is substantiated. The author's definition of the competence of a higher education institution is given as a unique set of knowledge, skills, experience and organizational ties that, combined with resources and technologies, create competitive advantages of a higher education institution and ensure its market success. The classification of the sources of competence of higher educational institutions as a set of diverse knowledge resources has been formed. Based on the expert survey, the factors of higher education are identified, which are taken into account in the formation of competence. The key features of higher education are identified. The process of identifying the sources of competence of a higher education institution is disclosed. A procedure has been formed for identifying the sources of competence of a higher education institution by analyzing the movement of knowledge in the knowledge cycle. In the knowledge economy, knowledge and information play a leading role in the development of economic systems at any level. They underlie the formation of new competitive advantages based on the creation of products, processes and services with new consumer properties.

References

Андриенко А.С. Компетентностно-ориентированный подход в системе высшего образования: история, современное состояние и перспективы развития: монография. Чебоксары: ИД «Среда», 2018. 92 с.

Байбородова Л.В. Научно-методическое обеспечение развития сельских образовательных организаций // Ярославский педагогический вестник. 2019. № 5 (110). С. 16-24.

Демидова Т.Е., Тонких А.П. Реализация компетентностного подхода в вузе // Проблемы подготовки учителя для современной российской школы: Сб. материалов Всерос. науч.-практ. конф. – М.: Баласс, 2007. С. 36-39.

Джуринский А.Н. Сравнительная педагогика. М.: Юрайт, 2020. 353 с.

Землянская Е.Н. Формирующее оценивание (оценка для обучения) образовательных достижений обучающихся // Современная зарубежная психология. 2016. Том 5. № 3. С. 50-58. DOI: 10.17759/jmfp.2015050306.

Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34-42.

Инновационные технологии как фактор реализации компетентностного подхода в образовании: монография / Н.В. Буренкова, Т.В. Данилова, М.С. Сидорина, А.П. Тонких и др. Саратов: Ай Пи Ар Медиа, 2019. 220 с.

Карпов А.В., Карпова Е.В. Структура ключевых компетенций педагогической деятельности и субъектные трудности их формирования // Инновации в образовании. 2014. № 2. С. 126- 134.

Карпов А.В. Психология деятельности: в 5 тт. Москва : РАО, 2015. 528 с.

Карпова Е.В. Психологическая структура деятельности как объективная основа дифференциации базовых профессиональных компетенций учителя // Вестник ЯрГУ. Гуманитарные науки. 2013. № 4 (26). С. 103-107.

Карпова Е.В. Системогенетический подход к проблеме формирования профессиональных компетенций // Ярославский психологический вестник. 2019. № 2 (44). С. 48-52.

Методика оценки уровня квалификации педагогических работников / под ред. В.Д. Шадрикова, И.В. Кузнецовой. М.: Институт образования НИУ ВШЭ, 2010. 131 с.

Невзорова А.В. Роль летней практики в становлении профессиональных компетенций студентов педагогического бакалавриата // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 56-6. С. 179-189.

Новгородцева Г.И. Критериальный подход к оценке образовательных результатов учащихся // Современные проблемы и перспективы обучения математике, физике, информатике в школе и вузе : межвузовский сборник научно-методических трудов / ответственный редактор С. Ф. Митенева. Вологда : Вологодский государственный университет, 2020. С. 89-92.

Пискунова Е.В., Заир-Бек Е.С. Профессионализм учителя: методология международных исследований / Е. В. Пискунова, Е. С. Заир-Бек // Мир науки, культуры и образования. 2019. № 5 (78). С. 191-194.

Профессионализм современного педагога: методика оценки уровня квалификации педагогических работников / под научн. ред. В. Д. Шадрикова. М.: Логос, 2011. 168 с.

Современные проблемы педагогической науки и образования : коллективная монография / под ред. Е. Ю. Никитиной. М.: Перо, 2016. 208 с.

Тонких А.П., Данилова Т.В. Развитие профессионально-нравственной компетентности будущего учителя начальных классов в условиях ФГОС // Педагогический журнал. 2019. Т. 9. № 1-1. С. 28-38.

Published

2022-05-15

How to Cite

1.
Быкова ИВ, Удовенко ЕВ, Чижевский АЕ. Formation of competencies in the field of structural balance of education. УО [Internet]. 2022May15 [cited 2024Jun.30];12(3):101-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/365