Review of the practice of professional training of mediators: context of humanitarianism
DOI:
https://doi.org/10.25726/e7691-3585-1354-eKeywords:
mediation in education, professional training of mediators, humanitarianism, humanism, humanitarization, multiculturalism, the Arctic and the NorthAbstract
The article presents the results of a content analysis of the practices of professional mediation training. The theoretical prerequisites for the professional training of mediators in the focus of humanitarianism are revealed. Organizational and pedagogical mechanisms of expanding the humanitarian component of the professional training of mediators as a means of anthropologizing the content of education are proposed and substantiated. The experience of humanitarization of professional training of teachers-mediators at the Siberian Federal University is presented. The theoretical significance of the study is to expand the understanding of the essential characteristics of the humanitarization of the professional training of mediators based on the integration of mediation, pedagogy and multiculturalism.
References
Вечерина О.П., Путалова И.Б. Проблемы профессиональной подготовки медиаторов в России // Современное образование. 2021. № 1. С. 1-13.
Гафнер К.Е. Медиация как социо-коммуникативная технология конфликторазрешения: дис. ... канд. социол. наук. Санкт-Петербург, 2019. 286 с.
Иванов Н. А. Модель электронного сопровождения магистерской подготовки медиаторов: опыт Сибирского федерального университета // Педагогическое образование в России. 2020. № 6. С. 210-217.
Муродов С.А. Место и роль института посредничества в урегулировании социальнополитических конфликтов: дис. ... канд. полит. наук. Душанбе, 2015. 146 с.
О профессии Медиатора социальных конфликтов [Электронный ресурс]. URL: https://postupi.online/professiya/mediator-socialnyh-konfliktov/ (дата обращения: 24.04.2022).
Пантелеева И.А. Визуализация концепта «сибирский этнос» в творчестве красноярского художника Константина Войнова // Известия Байкальского государственного университета. 2018. № 28 (2). С. 325-333.
Резник Ю.М. Метафизика человечности: от гуманизма и гуманитаризма к проектной культуре // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Философия. 2015. № 1. С. 20-32.
Смолянинова О.Г. Практики поликультурной медиации в Европе (на примере Италии, Португалии, Германии) : учеб. пособие. Красноярск: Сиб. федер. ун-т, 2019. 188 с.
Тенденции развития высшего образования в мире и в России. Аналитический докладдайджест. https://clck.ru/Ycrfs
Удавихина У.А. Социально-психологические особенности профессиональной деятельности медиатора: дис. … канд. псих. наук. Санкт-Петербург, 2021. 347 с.
Федичева К.В. Забота о себе: философский, онтологический и этический аспекты //Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2010. № 3. С. 136-144.
Шамликашвили Ц.А. Медиация в вопросах и ответах. М.: Издательство ООО «Межрегиональный центр управленческого и политического консультирования», 2017. 95 с.
Ширшов Е.В. Информация, образование, дидактика, история, методы и технологии обучения. Словарь ключевых понятий и определений: учебное пособие. М.: Издательский дом Академии Естествознания, 2017. 138 с.