Formation of innovative prerequisites for instrumental support of the educational process

Authors

  • Oksana L. Mokhova Russian University of Transport
  • Natalia I. Merzlikina Russian University of Transport
  • Nina I. Lvova Russian University of Cooperation
  • Yulia M. Mukhina Russian University of Transport

DOI:

https://doi.org/10.25726/x1844-6568-8697-f

Keywords:

STEAM competencies, digital education, innovation, training

Abstract

The article substantiates the concept and necessity of introducing scientific education in secondary schools under the conditions of digital transformation of education, provides an overview of innovative pedagogical technologies that can be effectively used to spread scientific thinking to a wider list of academic subjects and the formation of scientific and innovative competencies as key competencies of students. The authors investigated the theoretical foundations of the concept of scientific education. The list of knowledge, skills and activities included in the STEAM ta of innovative competencies is presented. It is proved that for their formation it is advisable to purposefully use the method of educational projects, problem-based learning and the research and cognitive method in the educational process. The article describes the features of these innovative pedagogical technologies in the introduction of scientific education in secondary schools based on the use of modern digital technologies and tools. The authors investigated the level of awareness with such technologies and the practice of their application among Russian teachers. The article presents the results that demonstrate the level of interest of teachers and future teachers in mastering digital tools, the described groups of tools for the development of scientific education: the creation of positive motivation among students, stimulating them to creativity, the formation of non standard creative and creative thinking, to cognition of the surrounding world, to conduct experiments, search for new methods of solving problem situations. Based on the research, the directions of teacher training for the development of scientific education and the formation of innovative and STEAM competencies in the conditions of digital transformation of society are determined.

References

Андреев А.А. Некоторые проблемы педагогики в современных информационнообразовательных средах// Инновациив образовании 2004. № 6. С. 98-113.

Ахметов Б.С., Бидайбеков Е.Ы. Информационная образовательная среда вуза: разработка, внедрение, перспективы // Единая образовательная информационная среда: проблемы и пути развития: материалы 3 Всерос. науч.-практ. конф. Омск: ОГУ, 2004.

Богословский В. И., Аниськин В. Н., Тимощук Н. А., Михелькевич В. Н., Рябинова Е. Н. Опыт и проблемы реализации продвинутого и ускоренного обучения одаренных обучающихся в техническом вузе // Вестник Академии права и управления. 2017. № 3 (48). С. 147-154.

Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высш. шк, 1991.204 с.

Зеер Э.Ф., Павлова AM., Сыманюк Э.Э. Модернизация профессионального образования: компетент-ностный подход. М.: МПСИ, 2005.216 с.

Зенкнна С.В., Кузнегрв А.А. Основы общей теории и методики обучения информатики М.: Бином, 2009.154 с.

Краснянский М. Н., Попов А. И., Обухов А. Д., Карпушкин С. В. Информационная система управления профессиональным становлением студента в процессе самостоятельной работы // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2019. № 1 (41). С. 75-92.

Лаенна Т.А. Совершенствование системы непрерывной подготовки учителей в области использования средств информационных и коммуникационных технологий в профессиональной деятельности: автореф. дис.... д-ра пед. наук. М., 2006. 44 с.

Лапенок М.В. Научно-педагогические основания создания и использования электронных образовательных ресурсов информационной среды дистанционного обучения (на примере подготовки учителей): автореф. дис.... д-ра пед. наук. М„ 2014. 43 с.

Молоткова Н. В., Попов А. И. Организация подготовки инженерных кадров к инновационной деятельности // Alma mater: Вестник высшей школы. 2019. № 4. С. 9-14.

Морозов А.В. Профессиональная подготовка руководителей системы образования с использованием современных цифровых технологий// Человек и образование. 2018. № 4 (57). С. 105-110.

Неволнна В.В., Белоновская И.Д., Баранов В.В. Профессиональное саморазвитие личности в современном образовательном пространстве. М.: Перо, 2017.200 с.

Сергеева Б.В. Содержание профессионального самосовершенствования педагога начального образования //Успехи современной науки. 2016. Т. 2. № 8. С. 103-105.

Сикорский Л. Т. Обучение студентов по индивидуальному учебному плану: проблемы и перспективы // Современный образовательный процесс: вопросы теории и практики: сб. тр. науч.-метод. конф. М., 2018. С. 160-164.

Слободчнков В.И. Образовательная среда: реализация целей образования в пространстве культуры // Новые ценности образования. 1997. № 7. С. 183.

Стерлягова Е. В. Психолого-педагогическое сопровождение образовательного процесса в условиях обучения по индивидуальным учебным планам // Инновации в образовании. 2014. № 4. С. 117-128.

Хуторской А.В. Ключевые компетенции: Технология конструирования // Народное образование. 2003. №5. С. 55-61.

Published

2022-04-15

How to Cite

1.
Mokhova OL, Merzlikina NI, Lvova NI, Mukhina YM. Formation of innovative prerequisites for instrumental support of the educational process. УО [Internet]. 2022 Apr. 15 [cited 2024 Nov. 25];12(2):124-32. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/324

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>