Activation and intensification of students' activities in the information and educational environment of the discipline
DOI:
https://doi.org/10.25726/f7878-0809-6608-bKeywords:
activation of learning, intensification of activities, information and educational environment, data management, higher professional education, methodological techniques, interactive technologies, project trainingAbstract
In modern conditions of dynamic development of information and communication technologies and their active introduction into the educational process, one of the urgent problems is the activation and intensification of the activities of students in the information and educational environment of the discipline «Data Management» at the level of higher professional education. The purpose of the study is to develop and test a set of methodological techniques and tools that contribute to improving the effectiveness of student learning within the framework of this discipline. The theoretical and methodological basis of the work was the fundamental works of domestic and foreign scientists in the field of pedagogy, psychology, computer science and data management. The empirical base includes the results of a pedagogical experiment conducted on the basis of the Bauman Moscow State Technical University among 128 3rd-year students studying in the field of training 09.03.01 «Computer Science and Computer Engineering». During the research, such methods as questionnaires, testing, observation, and statistical data processing were used. A set of methodological techniques and means of activating students' activities has been developed and introduced into the educational process, including: design and research tasks (increasing motivation and engagement by 34.7%); training cases based on real production situations (developing analytical thinking and skills for solving applied problems by 28.2%); interactive lectures using multimedia technologies (improvement of perception and assimilation of educational material by 41.5%); teamwork on projects (improvement of communication competencies and collaboration skills by 23.6%); regular online testing (increase in objectivity and efficiency of knowledge control by 37.9%). It was revealed that the proposed complex contributes to the intensification of educational and cognitive activities of students, as evidenced by an increase in their academic performance by an average of 19.3%, as well as an increase in satisfaction with the quality of education by 31.8%.
References
Бродовская Е.В., Домбровская А.Ю., Петрова Т.Э. Цифровая среда ведущих университетов мира и РФ: результаты сравнительного анализа данных сайтов // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 12. С. 9-22.
Вайндорф-Сысоева М.Е., Пчелякова В.В. Перспективы использования цифрового следа в образовательном и научном процессах // Вестник Мининского университета. 2021. Т. 9. № 3. 14 с.
Дубровина И.В. Феномен «психологическое благополучие» в контексте социальной ситуации развития // Вестник практической психологии образования. 2020. Т. 17. № 3. С. 9-21.
Зубрий А.А., Ильинец Д.В., Константинова О.И., Черняева О.И. Основы информационной культуры. СПб.: СПбУТУиЭ, 2012. 246 с.
Калимуллина О.В., Троценко И.В. Современные цифровые образовательные инструменты и цифровая ком-петеность: анализ существующих проблем и тенденций // Открытое образование. 2018. № 3. Т. 22. С. 61-73.
Лебедева О.В. Психологическое здоровье будущего педагога в образовательном пространстве педагогического вуза: автореф. дисс. на соис. уч. ст. д-ра психол. Н. Рязань, 2021. 48 с.
Лебедева О.В., Повшедная Ф.В. Психологическое здоровье учителя в процессе его непрерывного поэтапного становления в профессиональной деятельности // Нижегородское образование. 2021. № 3. С. 64-71.
Лебедева О.В., Повшедная Ф.В. Электронная информационная образовательная среда и современный студент // Вестник Мининского университета. 2021. Т. 9. № 4.
Мезинов В.Н. Профессиональная социализация студентов педагогического направления в условиях цифровизации образования // Нижегородское образование. 2022. № 2. С. 68-75.
Методические рекомендации по разработке стратегии цифровой трансформации образовательных организаций высшего образования, подведомственных Минобрнауки России: Письмо Министерства образования и науки РФ от 17.10.2021 № МН-19/697.
Николина В.В. Социокультурная практика как вектор развития современного образовательного пространства // Научный диалог. 2017. № 2. С. 269-280.
Панюкова С.В. Цифровые инструменты и сервисы в работе педагога: уч.-метод. пос. М.: Про-Пресс, 2020. 33 с.
Родин Ю.И., Метелкина Д.С., Мишина А.В. Психологическое здоровье студентов младших курсов педагогического вуза // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2018. Т. 7. № 2 А. С. 90-96.
Фельдштейн Д.И. Совершенствование аттестации научных кадров по педагогическим и психологическим специальностям // Мир психологии. 2013. № 2. С. 162-177.
Фролова С.В., Илалтдинова Е.Ю., Повшедная Ф.В. Проектирование воспитательного пространства образовательной организации: моногр. М.: Флинта; Н. Новгород: НГПУ им. К. Минина, 2017. 217 с.
Штак Е.А., Беляева А.В., Молоканова Ю.П., Беляев Г.Ю. Цифровая дидактика и ее влияние на достижения обучающихся // Нижегородское образование. 2022. № 2. С. 4-12.