Introduction of innovative methods of teaching English in non-linguistic universities: problems and prospects

Authors

  • Oksana L. Mokhova Moscow International University
  • Natalia I. Merzlikina Russian University of Transport
  • Valentina Yu. Tereshina Moscow International University
  • Olga A. Sannikova Moscow International University

DOI:

https://doi.org/10.25726/h8302-0609-3455-t

Keywords:

english, non-linguistic university, innovative teaching methods, problems of implementation, development prospects, linguodidactics, teaching methods, information and communication technologies

Abstract

This article discusses the problems of introducing innovative methods of teaching English in non-linguistic higher educational institutions. The relevance of the study is due to the increasing need for highly qualified specialists who speak English at a professional level. The purpose of the work is to comprehensively analyze the problems and prospects of applying innovative approaches to teaching English in non-linguistic universities. The following methods were used in the course of the study: theoretical analysis of scientific literature, generalization of pedagogical experience, questionnaires of teachers and students, statistical data processing. The research materials were scientific publications by domestic and foreign authors devoted to the issues of linguodidactics and methods of teaching foreign languages, as well as the results of a survey of 150 teachers and 400 students from 10 non-linguistic universities in Russia. The results of the conducted research indicate the presence of a number of problems hindering the effective implementation of innovative methods of teaching English in non-linguistic universities. The main problems include: insufficient material and technical equipment (78% of teachers surveyed noted), low motivation of students (69%), inconsistency of curricula with modern requirements (64%), shortage of qualified teaching staff (52%). Promising areas for optimizing the process of teaching English in non-linguistic universities are: the development and implementation of comprehensive training programs integrating traditional and innovative methods (86% of respondents supported), advanced training of teachers in the field of ICT (82%), strengthening the practical orientation of language training (75%), the development of a system of additional linguistic education (58%).

References

Антонова Д.А., Оспенникова Е.В., Спирин Е.В. Цифровая трансформация системы образования. Проектирование ресурсов для современно цифровой учебной среды как одно из ее основных направлений // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Сер.: информационные компьютерные технологии в образовании. 2018. № 14. C. 5-37.

Добрица В.П., Горюшкин Е.И. Применение интеллектуальной адаптивной платформы в образовании // Auditorium. 2019. № 1(21). C. 86-92.

Исламов РС. Искусственный интеллект в информационно-коммуникативных технологиях и его влияние на обучение иностранному языку в высшей школе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: ООО Издательство «Грамота», 2020. Т 13. № 12. С. 300-305.

Карлина М.А., Шанина А.И. Инновационные тенденции в системе подготовки по английскому языку в неязыковом вузе // Педагогический журнал. 2021. № 4. С. 341-347.

Королева Н.В. Инновационные педагогические технологии обучения студентов неязыковых специальностей английскому языку с применением электронных тренажеров // Известия Тульского государственного университета. Педагогика. 2020. № 4. С. 23-29.

Кубачева К.И., Баева ТА, Суслова О.В. Индивидуальный подход в обучении иностранным языкам студентов неязыковых вузов. Вопросы методики преподавания в вузе. 2020. Т. 9. № 34. С. 33-40.

Куликова Н.Ю., Маслова О.А., Понаморева Ю.С. Модель использования систем искусственного интеллекта для оценки качества формирования компетенций студентов вуза // Мир науки. Педагогика и психология. Москва: ООО Издательство «Мир науки», 2021. Т 9. № 5. С. 1-13.

Лучникова A.E. Личность преподавателя иностранного языка при дистанционной форме обучения в вузе // StudNet. Научно-образовательный журнал для студентов и преподавателей. 2020. № 4. С. 105-112.

Маслова Н.Н., Сныткина Н.Н., Пысина А.М., Кислякова Е.А. Возможности использования интерактивных технологий в неврологии. Смоленский медицинский альманах. 2016. № 2. С. 183-185.

Николаева Т.Я., Чугунова С.А., Конникова Э.Э. Интерактивные методы обучения в неврологии // Вестник северо-восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. Серия: Медицинские науки. 2017. № 1(06). C. 55-58.

Попадинец Р.В. Методы и технологии обучения иностранному языку в неязыковом вузе: традиции и современность. Язык для специальных целей: система, функции, среда: сб. науч. ст. IX Междунар. науч.-практ. конф. Курск: Юго-Западный государственный университет, 2022. C. 138-143.

Попов Е.В., Семячков К.А. Возможности и границы применения цифровых технологий в современном обществе // Вопросы инновационной экономики. 2020. № 4.

Рудометова Л.Т., Шлангман М.К. Факторы успешного обучения иностранному языку в неязыковом вузе в процессе реализации компетентностного подхода // Международный научно-исследовательский журнал. 2022. Вып. 8(122).

Современные методы обучения иностранному языку в неязыковом вузе: коллективная монография. Рец. Н.В. Молоткова, Т.В. Сорокина-Исполатова. Министерство образования и науки РФ, Московский политехнический университет. Тамбов: ООО «Консалтинговая компания Юком», 2017. 92 с.

Соколова Н.И. Анализ использования открытых электронных ресурсов в преподавании иностранного языка у студентов экономических специальностей вуза // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2(87). С. 245-247.

Шершнева В.А., Вайнштейн Ю.В., Кочеткова Т.О. Адаптивная система обучения в электронной среде // Программные системы: теория и приложения. 2018. Т. 9. № 4(39). С. 159-177.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Mokhova OL, Merzlikina NI, Tereshina VY, Sannikova OA. Introduction of innovative methods of teaching English in non-linguistic universities: problems and prospects. УО [Internet]. 2024 Feb. 15 [cited 2024 Nov. 22];14(2-1):131-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1333

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>