Features of adaptation of first-graders to school

Authors

  • Olga A. Faterina Technical Institute (branch) Northeastern Federal University named after M.K. Ammosov
  • Larisa V. Mamedova Technical Institute (branch) Northeastern Federal University named after M.K. Ammosov

DOI:

https://doi.org/10.25726/m6497-1854-1867-b

Keywords:

primary school, first grader, adaptation, training, school environment

Abstract

The relevance of this topic is due to its importance for educational and psychological practice; the successful adaptation of children affects their achievements not only in the learning process, but also outside it. The prerequisites for successful completion of education in the future are being formed, thus, scientifically based recommendations at school will help both parents and teachers in adapting first-graders to school. The article examines the factors influencing the adaptation of first-graders at school, including those caused by the difficulties of children's transition from preschool to primary school. As a result of the analysis of factors, recommendations were proposed that will help parents and teachers speed up the process of adaptation of first-graders at school by creating the necessary conditions that accelerate this process. The article also presents a mechanism developed to enhance the adaptation of first-graders to the new educational environment and support their emotional balance. As a result of this mechanism, optimal conditions are formed to increase the effectiveness of first-grader adaptation at school. This comprehensive approach is aimed at creating optimal conditions for the learning and development of children in primary school.

References

Битянова М.Р. Адаптация ребенка в школе: диагностика, коррекция, педагогическая поддержка: Сб. метод. мат. для админ., педагогов и шк. психол. М.: Образовательный центр. «Педагогический поиск», 1997. 112 с.

Ворончихина Г.Ф. Проблемы адаптации первоклассников к образовательному процессу // Молодой ученый. 2020. № 45 (335). С. 233-235.

Выготский Л.С. Психология развития ребенка. М.: Изд-во. Смысл, Изд-во Эксмо, 2004. 512 с.

Кумарина Г.Ф. Коррекционная педагогика в начальном образовании: учебное пособие для среднего профессионального образования. Под ред. Г.Ф. Кумариной. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Издательство Юрайт, 2017. 285 с.

Каждый третий первоклассник не справляется с нагрузкой. 2019. URL: https://teletype.in/@semeiniy/H1gYw3rqSB.

Матвеева О.Н. О социализации младших школьников в современных условиях // Известия Пензенского государственного педагогического университета имени В.Г. Белинского. Общественные науки. 2010. №16(20). С. 151–157.

Сидорина Е.В., Иванова И.А., Емельянова А.М. О проблеме адаптации первоклассников к обучению в школе // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 62–3. С. 302–305.

Склярова Т.В., Носкова Н.В. Общая, возрастная и педагогическая психология: учебник и практикум для вузов. Под общей редакцией Т.В. Скляровой. Москва: Издательство Юрайт, 2021. 235 с.

Солдатова Е.Л., Лаврова Г.Н. Психология развития и возрастная психология. Онтогенез и дизонтогенез: учебник для вузов. 2-е изд., перераб. и доп. Москва: Издательство Юрайт, 2021. 384 с.

Троицкая И.Ю., Петрова Т.Н. Адаптация первоклассников к школе // Начальная школа. 2018. № 7. С. 14–17.

Шадрина Ю.Е. Возрастная психология. Москва: Российский университет дружбы народов, 2021. 159 с.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Faterina OA, Mamedova LV. Features of adaptation of first-graders to school. УО [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2024 Nov. 24];13(11-2):78-86. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1171

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>