Problems of information support of students' research work

Authors

  • Tamara E. Demidova Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Irina N. Chizhevskaya Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Alexey E. Chizhevsky Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/t0080-0000-6537-c

Keywords:

information support, universities, student, research

Abstract

The attention of scientists to providing various processes of human life with appropriate information has led to the emergence of many definitions of the concept of "information support" in accordance with the field of research, in particular, it is interpreted as creating information conditions for the functioning of the system, providing the necessary information. The study of the concept of "information support" allowed us to conclude that its ambiguity depends on the scope and scientific approaches used by scientists before its formulation; accordingly, the types of information, information resources and processes are determined. The purpose of the article is to identify and substantiate the components of the information support of R&D universities that would satisfy their information needs at the stages of educational research. We understand the information support of R&D as a purposefully selected and systematized set of information that is necessary for the implementation of educational research, and a set of relevant information resources, sources and technologies that ensure the implementation of information processes at the stages of research.

References

Асмолов А.Г., Гусельцева М.С. О ценностном смысле социокультурной модернизации образования: от реформ - к реформации // Вестник РГГУ. Серия «Психология. Педагогика. Образование». 2019. № 1. С. 1843.

Баширов А.В., Ханов Т.А. Факторы повышения активности научно-исследовательской работы студентов // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 4.

Валеева О.А. Технологическое обеспечение организации учебно-исследовательской деятельности обучающихся // Современные проблемы науки и образования. 2017. N 6. https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=27249

Волкова В.Н., Логинова А.В., Яковлева Е.А. Модели управления инновационной деятельностью предприятий и организаций. СПб.: Изд-зво Политехн. университета, 2014. 256 с.

Воробьёв А.Е., Алфёров И.Н., Мурзаева А. К. Научно-исследовательские технологии в современном высшем профессиональном образовании. // Вестник Оренбургского государственного университета, 2018. № 1 (213). С. 12-19.

Гриншкун А.В., Левченко И.В. Обучение и использование технологии дополненной реальности в курсе информатики основной школы. М.: Общество с ограниченной ответственностью «Образование и Информатика», 2022. 140 с.

Демидова Т.Е., Чижевская И.Н., Чижевский А.Е. Профессиональная готовность учителей к патриотическому воспитанию школьников на основе использования Интернет-технологий // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 3(39). С. 38-48.

Демидова Т.Е., Чижевская И.Н., Чижевский А.Е. Формирование информационной компетентности будущих педагогов в вузе // Современное образование: опыт прошлого, взгляд в будущееМатериалы Всероссийской научно-практической конференции: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, Брянск, 13–14 октября 2021 года. Брянск: Общество с ограниченной ответственностью "Новый проект", 2021. С. 31-40.

Еремина И.И. Анализ статистических данных и прогнозирование качества подготовки бакалавров (на примере направления подготовки 09.03.03, профиль Прикладная информатика в экономике НЧИ КФУ) / И.И. Еремина // International Journal of Advanced Studies. 2018. Т. 8. № 4. С. 66-73.

Игнатьева Э.А. Использование технологии дополненной реальности в учебном процессе // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2019. № 4(104). С. 177-182.

Коган Е.А. Отношение студентов вузов к научно-исследовательской работе // Человеческий капитал. 2020. № 8(140). С. 179-187.

Моделирование систем и процессов: Практикум / В.Н. Волкова, Г.В. Горелова, А.А. Ефремов; под ред. В. Н. Волковой. М.: Изд-во Юрайт, 2016. 295 с.

Серяпина Ю.С. Научная деятельность как необходимый аспект работы преподавателя в современном университете // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2019. Т.11. № 4. С.59-67.

Силина Д.О. Статистическое исследование студентов вуза по проблеме вовлеченности в научно-исследовательскую работу (НИРС) // Студенческая наука и XXI век. 2020. Т. 17. № 1-1 (19). С. 311-313.

Тимофеева Е.М., Белик Н.П., Тимофеева А.С. Научно-исследовательская работа студентов технических вузов // Фундаментальные исследования. 2015. № 12. https://www.fundamentalresearch.ru/ru/article/view?id=4368

Тонких А.П., Прядехо А.А. Использование информационных и коммуникационных технологий в процессе подготовки будущего учителя начальных классов / А. П. Тонких, А. А. Прядехо // Современное педагогическое образование. 2019. № 3. С. 221-224.

Published

2023-04-15

How to Cite

1.
Демидова ТЕ, Чижевская ИН, Чижевский АЕ. Problems of information support of students’ research work. УО [Internet]. 2023Apr.15 [cited 2024Jun.30];13(4):172-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/859

Most read articles by the same author(s)