Language game as a method of developing cognitive and speech abilities of students

Authors

  • Louise R. Sardalova Kadyrov Chechen State University
  • Marina U. Zubayraeva Chechen State University Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/u2115-2248-9589-g

Keywords:

wordplay, cognitive, communicative, language game, English

Abstract

The article is dedicated to the phenomenon of language play in psycholinguistics and methods of teaching foreign languages. The authors described the methods, forms and means of introducing the language game into the process of learning English. The use of speech games in foreign language lessons creates a unique learning environment that can combine cognitive and speech activities at the same time. A special place among game technologies in teaching foreign languages is given to language games based on the unusual use of language units (language game), including in the form of pun and wordplay. This type of activity is a platform for the formation of speech competence and the development of cognitive abilities of students. On the basis of the studied material, a methodology was developed for the development of cognitive and speech ways of introducing game activity, which is based on the phenomenon of language play, namely, the word game "pun". In addition, as part of the research work, methodological recommendations have been developed for conducting a role-playing game on the scientific material of the improvised show "Whose Line Is It Anyway?".

References

Будакова О.В. Игровые технологии как эффективное средство активизации учебного процесса на уроке иностранного языка // Педагогическое мастерство: материалы I Междунар. науч. конф. (г. Москва, апрель 2012 г.). М.: Буки-Веди, 2012. С. 152-154.

Битехтина Н.Б, Вайшноре, Е.В. Игровые задания по русскому языку как иностранному // Живая методика. М.: Русский язык. Курсы, 2009. С. 64–96.

Жукова И.В. Дидактические игры на уроках английского языка // Первое сентября. Английский язык. 2006. № 5. С. 40-52.

Колесникова И.Е. Игры на уроке английского языка. Минск: Народная Асвета, 1990.

Комарова Ю.А. Использование учебных игр в процессе обучения иностранным языкам. СПб.: «Каро», 2001.

Кондрашова О.А. Совершенствование языковой и коммуникативной компетентности иностранных обучаемых посредством игровых технологий // Молодой ученый. 2012. № 12 (47). С. 326-328.

Никишина И.В. Инновационные педагогические технологии и организация учебновоспитательного и методического процессов в школе: использование интерактивных форм и методов в процессе обучения учащихся и педагогов. Волгоград: Учитель, 2007.

Панфилова А.П. Игровое моделирование в деятельности педагога: учеб. пособие для студ. вузов / А.П. Панфилова; под общ. ред. В.А. Сластенина, И.А. Колесниковой. М.: Академия, 2006. 368 с.

Петричук И.И. Ещё раз об игре // Иностр. языки в школе. 2008. № 2. С. 55-60.

Шарафутдинова Т.М. Обучающие игры на уроках английского языка // Иностр. языки в школе. 2005. №8. С. 32.

Published

2022-12-01

How to Cite

1.
Sardalova LR, Zubayraeva MU. Language game as a method of developing cognitive and speech abilities of students. УО [Internet]. 2022 Dec. 1 [cited 2024 Nov. 24];12(12):18-24. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/701

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>