Innovative culture of the future teacher as a problem of professional training

Authors

  • Marina Yu. Burykina Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Tatiana V. Danilova Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Alexander P. Tonkikh Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/e2966-3270-8926-f

Keywords:

educational technologies, system, innovations, teaching mathematics, development, primary school teacher

Abstract

In connection with the modernization of educational systems at the global, regional and national levels, for the formation of the academic space of education, science and innovation, in order to effectively ensure the professional training of highly qualified personnel in higher education institutions (hereinafter referred to as the University), priority is given to professionally competent teachers, researchers, innovators who are able to implement modern methodological approaches of scientific cognition and personality-centered lifelong learning with extended employment. Scientific novelty is determined by the fact that the importance of establishing the content and scope of knowledge, skills, competencies and types of competencies for individuals and society, global education and science is the subject of discussion by the international community. Systematically, in accordance with the challenges of the present and the future, their list is being updated, since public demand and economic factors dictate the requirements for the education of specialists of modern and future not only countries, but also the planet as a whole.

References

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Тонких А.П. Инновационный подход к формированию модели современного учителя российской школы // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 4(40). С. 29-36.

Бурыкина М.Ю. Особенности рефлексивности студентов бакалавриата педагогического профиля // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Познание». 2020. №4. С. 47-54.

Бурыкина М.Ю. Формирование личностной компетентности обучающихся бакалавриата педагогического направления// Психолого-педагогическое сопровождение подготовки специалистов социальной сферы: коллективная монография / С.В. Комарова, М.Ю. Бурыкина, Р.К. Карнеев, О.А. Карнеева, Л.Г. Курачева, Т.П. Лапыко, Е.В. Чухачева / под общ ред. С.В. Комаровой. Брянск: РИСО БГУ, 2021. С. 42-63.

Данилова Т.В., Малькина О.В. Анализ уровней развития диалогового пространства // Успехи гуманитарных наук. 2019. № 6. С. 197-202.

Данилова Т.В., Малькина О.В., Курачева Л.Г. Развитие ресурсного личностного статуса «Я-ПРОФЕССИОНАЛ» у будущих педагогов: проблемы и пути их решения // Новое в психологопедагогических исследованиях. 2022. № 1(64). С. 95-104

Данилова Т.В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Применение разных форм интерактивного обучения в вузе в развитии коммуникативных умений студентов //Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 104-114.

Инновационные технологии как фактор реализации компетентностного подхода в образовании / Н.В. Буренкова, Т.В. Данилова, М.С. Сидорина [и др.]. Саратов: Ай Пи Ар Медиа, 2019. 220 с.

Лапыко Т.П., Тонких А.П., Данилова Т.В. Управленческие аспекты образовательной деятельности преподавателя вуза // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 3(39). С. 57-65.

Прядехо А.А., Исаченко Ю.С., Тонких А.П. Базовые понятия педагогической инноватики // Университет на пути к новому качеству науки и образования: Национальная научно-практическая конференция с международным участием, Брянск, 24 сентября 2020 года. Брянск: Брянский государственный университет имени академика И.Г. Петровского, 2020. С. 156-163.

Тонких А.П. Основы математической обработки информации: Учебно-методическое пособие. Брянск: Курсив, 2013. 224 с.

Тонких А.П. Проектная деятельность и формирование общекультурных и профессиональных компетенций будущего учителя начальных классов //Начальная школа плюс До и После. 2013. № 8. С. 33-37.

Тонких А.П., Данилова Т.В. Развитие профессионально-нравственной компетентности будущего учителя начальных классов в условиях введения ФГОС // Педагогический журнал. 2019. Т. 9. № 1-1. С. 28-38.

Abelha, M., Fernandes, S., Mesquita, D., Seabra, F., & Ferreira-Oliveira, A. T. (2020). Graduate employability and competence development in higher education-A systematic literature review using PRISMA. Sustainability (Switzerland), 12(15). https://doi.org/10.3390/SU12155900

Achcaoucaou, F., Guitart-Tarrés, L., Miravitlles-Matamoros, P., Núñez-Carballosa, A., Bernardo, M., & Bikfalvi, A. (2014). Competence assessment in higher education: A dynamic approach. Human Factors and Ergonomics In Manufacturing, 24(4), 454–467. https://doi.org/10.1002/hfm.20394

Amhag, L., Hellström, L., & Stigmar, M. (2019). Teacher Educators’ Use of Digital Tools and Needs for Digital Competence in Higher Education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(4), 203–220. https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1646169

Deardorff, D. K., & Arasaratnam-Smith, L. A. (2017). Intercultural competence in higher education: International approaches, assessment and application. Intercultural Competence in Higher Education: International Approaches, Assessment and Application. https://doi.org/10.4324/9781315529257

Fernández, J. T., & Bueno, C. R. (2016). Evaluation of professional competences in higher education: Challenges and implications [Evaluación de competencias profesionales en educación superior: Retos e implicaciones]. Educacion XX1, 19(1), 17–38. https://doi.org/10.5944/educXX1.12175

Keinänen, M., Ursin, J., & Nissinen, K. (2018). How to measure students’ innovation competences in higher education: Evaluation of an assessment tool in authentic learning environments. Studies in Educational Evaluation, 58, 30–36. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.05.007

López-Bonilla, J. M., & López-Bonilla, L. M. (2014). Holistic competence approach in tourism higher education: an exploratory study in Spain. Current Issues in Tourism, 17(4), 312–326. https://doi.org/10.1080/13683500.2012.720248

López-Rocha, S. (2021). Refocusing the development of critical intercultural competence in higher education: challenges and opportunities. Language and Intercultural Communication, 21(1), 118–131. https://doi.org/10.1080/14708477.2020.1833900

López, Á. R., Souto, J. E., & Noblejas, M. L. A. (2019). Improving teaching capacity to increase student achievement: The key role of communication competences in Higher Education. Studies in Educational Evaluation, 60, 205–213. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.10.002

Mengual-Andrés, S., Roig-Vila, R., & Mira, J. B. (2016). Delphi study for the design and validation of a questionnaire about digital competences in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(1). https://doi.org/10.1186/s41239-016-0009-y

Monar, M. A. C., & Rodríguez, M. C. V. (2020). A philosophical and sociological perspective of environmental professional competence in higher education [Una perspectiva filosófica y sociológica de la competencia profesional ambiental en la educación superior]. Revista Fuentes, 22(2), 251–260. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i2.02

Mulder, M., Gulikers, J., Biemans, H., & Wesselink, R. (2009). The new competence concept in higher education: Error or enrichment? Journal of European Industrial Training, 33(8), 755–770. https://doi.org/10.1108/03090590910993616

Oberst, U., Gallifa, J., Farriols, N., & Vilaregut, A. (2009). Training emotional and social competences in higher education: The seminar methodology. Higher Education in Europe, 34(3–4), 523–533. https://doi.org/10.1080/03797720903392243

Pinto, S. (2018). Intercultural competence in higher education: academics’ perspectives. On the Horizon, 26(2), 137–147. https://doi.org/10.1108/OTH-02-2018-0011

Scherak, L., & Rieckmann, M. (2020). Developing ESD competences in higher education institutions—Staff training at the University of Vechta. Sustainability (Switzerland), 12(24), 1–19. https://doi.org/10.3390/su122410336

Serrano, R., Macias, W., Rodriguez, K., & Amor, M. I. (2019). Validating a scale for measuring teachers’ expectations about generic competences in higher education: The Ecuadorian case. Journal of Applied Research in Higher Education, 11(3), 439–451. https://doi.org/10.1108/JARHE-09-2018-0192

Ugarte, C., & Naval, C. (2010). Developing Professional Competences in Higher Education. A Case Study [Desarrollo de competencias profesionales en la educación superior. Un caso docente concreto]. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 12(SUPPL.), 1–14.

Wang, N., Young, T., Wilhite, S. C., & Marczyk, G. (2011). Assessing students’ emotional competence in higher education: Development and validation of the widener emotional learning scale. Journal of Psychoeducational Assessment, 29(1), 47–62. https://doi.org/10.1177/0734282909359394

Zeidmane, A. (2012). Development of mathematics competences in higher education institutions. In 2012 15th International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2012. https://doi.org/10.1109/ICL.2012.6402071

Zhu, S., Hao Yang, H., Xu, S., & MacLeod, J. (2020). Understanding Social Media Competence in Higher Education: Development and Validation of an Instrument. Journal of Educational Computing Research, 57(8), 1935–1955. https://doi.org/10.1177/0735633118820631

Published

2022-06-20

How to Cite

1.
Бурыкина МЮ, Данилова ТВ, Тонких АП. Innovative culture of the future teacher as a problem of professional training. УО [Internet]. 2022Jun.20 [cited 2024Jul.3];12(6):38-54. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/455

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>