The relationship between the school environment and the social behavior of adolescents in the context of the prevention of deviant behavior
Keywords:
school environment, social behavior of adolescents, deviant behavior, prevention, educational work, social and pedagogical supportAbstract
This study is devoted to the analysis of the relationship between the school environment and the social behavior of adolescents in the context of the prevention of deviant behavior. The relevance of the topic is due to the need to find effective strategies for preventing deviant behavior of minors in educational institutions. The aim of the work is to identify the key factors of the school environment that influence the social behavior of adolescents and identify promising areas of preventive activity. During the research, a set of methods was used, including theoretical analysis of scientific literature, a questionnaire survey of students (n=450), a series of focus groups with teachers (n=30), and content analysis of school documentation. It has been established that the leading factors of the school environment associated with the risk of deviant behavior are: an unfavorable psychological climate, a lack of trusting relationships with teachers, low involvement in extracurricular activities. The importance of purposeful formation of prosocial attitudes in the adolescent environment by means of educational work is revealed. The results obtained deepen scientific understanding of the environmental determination of deviant behavior and open up opportunities for designing preventive programs in educational practice. The prospects for further research are related to the development and testing of a model of socio-pedagogical support for at-risk adolescents in school settings.
References
Андреева Д.А. Проблемы девиантного поведения подростков в современной психолого-педагогической науке // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2018. № 3. С. 99-108.
Волкова Е.Н., Волкова И.В. Подростковая агрессия в школе: результаты теоретического и эмпирического анализа // Вестник Мининского университета. 2020. Т. 8. №1. С. 12-24.
Воробьева К.А. Профилактика девиантного поведения подростков в образовательной среде // Педагогика и психология образования. 2019. № 2. С. 156-164.
Змановская Е.В. Девиантология: психология отклоняющегося поведения. М.: Академия, 2018. 288 с.
Змановская Е.В. Структурно-динамическая концепция девиантного поведения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 5(133). С. 189-195.
Казанская В.Г. Подросток. Трудности взросления. СПб.: Питер, 2018. 282 с.
Карпова А.Ю., Мелик-Пашаев А.А. Девиантное поведение подростков и молодежи: теоретико-методологические подходы // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. 2021. Т. 11. Вып. 1. С. 5-18.
Ковальчук М.А., Тарханова И.Ю. Девиантное поведение: профилактика, коррекция, реабилитация. М.: Владос, 2017. 286 с.
Кондратьев М.Ю. Социально-психологические проблемы подростков «группы риска» в образовательной среде // Социальная психология и общество. 2020. Т. 11. № 2. С. 71-82.
Райс Ф., Долджин К. Психология подросткового и юношеского возраста. СПб.: Питер, 2012. 816 с.
Реан А.А., Коновалов И.А. Проявление агрессивности подростков в зависимости от социально-психологических характеристик семьи и сверстников // Мир психологии. 2019. № 2(98). С. 223-235.
Рождественская Н.А. Девиантное поведение и основы его профилактики у подростков. М.: Генезис, 2020. 216 с.
Сафронова М.В., Осипова Л.Б. Психолого-педагогическая профилактика девиантного поведения подростков // Вестник педагогических инноваций. 2021. № 1(61). С. 19-27.
Светличная Т.Г., Смирнова Е.А. Подростковое курение: медико-социальные и психологические аспекты // Вопросы психологии. 2020. № 5. С. 142-151.
Фельдштейн Д.И. Трудный подросток. М.: МПСИ, 2008. 208 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.