Study of the development of children's communication skills in senior preschool age

Authors

  • Larisa V. Mamedova Northeastern Federal University named after M.K. Ammosov
  • Lyudmila V. Kudrenko Northeastern Federal University named after M.K. Ammosov

DOI:

https://doi.org/10.25726/u0733-4581-3891-u

Keywords:

communication skills, senior preschool age, social and communicative development, diagnostics

Abstract

Modern education pays special attention to the development of communication skills in preschoolers. In paragraph 2.6 of the federal educational program of preschool education, it is noted that social and communicative development is aimed at assimilation of norms and values accepted in society, including moral and moral values; development of communication and interaction of the child with adults and peers. This article describes the results of the primary research conducted on the basis of MBOU «C(K)NSH-DS No. 2» Neryungri city. The experiment involved an older group of 5-6-year-olds in the number of 16 people. To determine the initial level of development of communication skills of preschool children, we used the following methods: diagnosis of the leading form of communication of preschoolers (M.I. Lisina); diagnosis of social and communicative competence (O.V. Dybina); diagnosis of the formation of perceptual communication skills «Labyrinth» (L.A. Wenger).

References

Дыбина О.В., Анфисова С.Е., Кузина А.Ю., Груздова И.В. Педагогическая диагностика компетентностей дошкольников. Для работы с детьми 5-7 лет: пос для восп. и уч. нач. кл. Под ред. О.В. Дыбиной. М.: Мозаика-Синтез, 2010. 64 с.

Зотова И.В., Могилка Д.В. Особенности развития коммуникативных и речевых навыков детей старшего дошкольного возраста // Проблемы современной науки и образования. 2017. № 17(99). С. 78-81.

Парыгин Б.Д. Анатомия общения: моногр. СПб.: Изд-во Михайлова, 1999. 301 с.

Приказ Минобрнауки РФ от 17.10.2013 г. № 1155 «Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования» (действующая редакция от 21.01.2024г.). 2013.

Чернецкая Л.В. Развитие коммуникативных способностей у дошкольников: практическое руководство для педагогов и психологов ДОУ. Ростов н/Д.: Феникс, 2005. 256 с.

Щетинина А. М. Диагностика социального развития ребенка: уч.-метод. пос. Великий Новгород: НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2010. 88 с.

Published

2024-03-30

How to Cite

1.
Mamedova LV, Kudrenko LV. Study of the development of children’s communication skills in senior preschool age. УО [Internet]. 2024 Mar. 30 [cited 2024 Nov. 22];14(3-2):71–77. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1440

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>