Application of cognitive linguistics in teaching foreign languages at a university

Authors

  • Khava A. Gazimaeva Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Larisa S. Ibaeva Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/s9004-5803-6607-l

Keywords:

cognitive linguistics, foreign language teaching, higher education, cognitive approach, teacher training

Abstract

This scientific article is devoted to the consideration of the application of cognitive linguistics in teaching foreign languages in higher educational institutions of the Russian Federation. The purpose of the study is to study the features of the cognitive approach to teaching foreign languages and the possibilities of its effective use in the work of university teachers. The research materials were the results of a survey of 53 foreign language teachers at 3 leading universities in Moscow, as well as scientific literature on the problems of cognitive linguistics. The main provisions of cognitive linguistics about the nature of language and speech, as well as its approaches to teaching foreign languages, were analyzed. The results of the study showed that the majority of respondents (87%) approve of the use of the principles of cognitive linguistics in teaching practice, but state that this approach is insufficiently implemented in the educational process due to the lack of special training. A number of recommendations are proposed for improving the training system for university teachers in order to more effectively use the achievements of cognitive linguistics. At the same time, it must be stated that the study of cognitive linguistics in Russia is still quite fragmented and requires further development in both theoretical and applied aspects. This necessitates scientific and methodological support for the process of integrating its achievements into the education system.

References

Баркова Э.В. Развитие «зеленой» культуры образования в эпоху цифровизации: эко-антропологический аспект // Право и практика. 2020. № 2. С. 210-216.

Болдырев Н.Н. Интерпретирующая функция языка // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 33 (248). Вып. 60. С. 11-16.

Кабакчи В.В. Английский язык межкультурного общения - новый аспект в преподавании английского языка. // Иностранные языки в школе. 2000. №6. С. 84-90.

Казарян Ш.Е., Григорян А.Э. Принципы когнитивного моделирования в обучении языку // Право и практика. 2020. №4. С. 214-217.

Конопелько И.П. Сопоставительный анализ в исследовании и преподавании языка: монография. Воронеж: издательство ООО «РИТМ», 2019. 226 с.

Медведева А.В., Стеблецова А.О. Из опыта преподавания элективного курса "языковые и культурные аспекты медицинской коммуникации" // Когнитивные исследования языка. 2019. № 39. С. 374-383. EDN VHKBVM.

Науменко Ю.Н., Стеблецова А.О. Вербализация научной категории актуальность в англоязычном и русскоязычном академических дискурсах // Филология и культура. 2021. №1 (63). С. 84-93. DOI 10.26907/2074-0239-2021-63-1-84-93. EDN ОЬОТЦК.

Науменко Ю.Н. Вербальная репрезентация научной категории "результаты" в англоязычных и русскоязычных медицинских статьях // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Филология. 2022. №2 (73). С. 101-107. DOI 10.26456МШо1/2022.2.101. EDN ВООУЪ1^.

Погребняк Н.В. Коммуникативные стратегии формирования образа политика в немецком медиадискурсе // Политическая лингвистика. 2020. № 4 (82). С. 60-67. DOI: 10.26170/pl20-04-07.

Попова Т.П. Семантическая сочетаемость и лингвокультурные корреляции концепта «терпимость» в русской языковой картине мира // Вестник Новосибирского государственного университета. 2017. № 2 (15). С. 47-60.

Стеблецова А.О. Когнитивные структуры научного текста: этнолингвистический аспект // Вопросы психолингвистики. 2022. №2 (52). С. 99-110. DOI 10.30982/20775911-2022-52-2-99-110. EDN LJPDPD.

Стеблецова А.О., Торубарова И.И. Формальность как стилеобразующая характеристика академического английского: синхронический анализ научных медицинских текстов // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2019. Т. 18. № 4. С. 157-173. DOI 10.15688/jvolsu2.2019.4.12. EDN SXNVTG.

Сюй Л. Речевая экспликация концепта упрямство в газетных текстах: анализ глагольно-именных сочетаний // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2022. № 2. С. 48-54. DOI: 10.18384/2310-7278-2022-2-48-54

Торубарова И.И., Стеблецова А.О. Научная медицинская статья: проявления национальной специфики в универсальном жанре академического дискурса // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Филология. 2020. №4 (67). С. 145-153. DOI 10.26456/vtfilol/2020.4.145. EDN YRQWSY.

Торубарова И.И. Развитие способности к эмпатии в процессе обучения иностранным языкам в медицинском вузе // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2013. № 2. С. 224-227. EDN RBOGND.

Яковенко Н.С., Варнавская Е.В., Попов А.А. Анализ и оценка результатов обучения по элективному курсу "иностранный язык в медицинской науке" // Молодежный инновационный вестник. 2019. Т. 8. № 2. С. 601-603. EDN BABATT.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Газимаева ХА, Ибаева ЛС. Application of cognitive linguistics in teaching foreign languages at a university. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-1):178-85. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1245

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY