Effective mechanisms of interaction of pedagogical universities with regional education systems in Russia

Authors

  • Irina N. Vlasova Perm State Humanitarian Pedagogical University
  • Marina A. Khudyakova Perm State Humanitarian Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/o7735-1720-1512-a

Keywords:

pedagogical universities, regional education system, interaction, efficiency, Russian Federation

Abstract

The study of the problems of interaction of pedagogical higher educational institutions with regional education systems in the Russian Federation is among the urgent scientific tasks. According to the Federal State Statistics Service, in 2020 there were 2,345 pedagogical educational institutions of higher education in Russia, which taught more than 1.2 million students. These institutions provide 18% of the total number of specialists in the labor market in the field of education, which makes them critically important participants in the formation and development of regional educational systems. In the context of the federalization and decentralization of educational policy implemented in Russia over the past two decades, the need to study the mechanisms of effective interaction between pedagogical universities and regional educational authorities is being actualized. According to the data of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation for 2019, only 23% of pedagogical universities actively cooperate with regional authorities in the field of scientific and pedagogical research. This indicates the existing shortage of the introduction of scientifically-based methods and technologies into the practice of regional education.

References

Авво Б. В., Андреева Н. Д., Аранова С. В., Гладкая И. В., Глубокова Е. Н. Лазукова Н. Н., Писарева С. А., Примчук Н. В., Тряпицына А. П., Шурилова Т. Б. Профильное научное исследование в области методики преподавания учебных дисциплин: методология и методика проведения (методическое пособие) // Письма в Эмиссия. Оффлайн. (The Emissia. Offline Letters): электронный научный журнал. 2021. Т. 2. 77 с. [Электронный ресурс]. URL: http://met.emissia.org/offline/2021/met091/met091.pdf

Безукладников К. Э., Власова И. Н., Готлиб Д. Л., Даниленко Ю.Ю., Егоров К.Б., Захарова В.А., Крузе Б.А., Лопатина О.П., Селькина Л.В., Скрипова Ю.Ю., Худякова А.В., Худякова М.А., Шабалина О.В. Основания дидактических решений, направленных на формирование функциональной грамотности младших школьников: Коллективная монография / Под общей редакцией М. А. Худяковой, науч. редакторы К. Э. Безукладников, В. А. Захарова. Пермь: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования "Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет", 2021. 252 с. ISBN 978-5-907459-30-4. EDN OXIWHS.

Бекшоков Т. В., Абанокова Э. Б. Ключевая роль вуза в системе устойчивого развития региона // Вестник Кабардино-Балкарского государственного университета им. Х.М. Бербекова. 2020. № 1. С. 25-32.

Готнога А. В., Яремчук С. В., Бакина А. В., Ситяева С. М., Голубничая Л. С., Булавенко О. А. Исследование практики научного (научно-методического) взаимодействия педагогических вузов и институтов развития образования // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2022. № 2 (51). С. 19-31.

Данелян Т. Я. Формальные методы экспертных оценок // Статистика и экономика. 2015. № 1. С. 183-187. EDN TQJPJL.

Данилова М. В. Наставничество как средство закрепления молодежи в педагогической профессии // Вестник Армавирского государственного педагогического университета. 2022. № 3. С. 16- 23.

Иванова С. В., Иванов О. Б. Образовательное пространство как модус образовательной политики: монография. / М.: «Русское слово — учебник», 2020. 160с.

Игнатьев В. П., Дарамаева А. А. Три функции взаимодействия вуза и школы // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 2. С. 16. DOI 10.17513/spno.30578. EDN MBHKEW.

Караулов М. А., Мезинов В. Н. Исследование связи готовности к трудоустройству будущих учителей и закрепления в педагогической профессии // Вестник педагогических наук. 2023. № 1. С. 126- 133.

Лазаренко И. Р., Куликова Л. Г., Колесова С. В. Инновационный потенциал вуза в развитии среднего общего образования региона // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 77-2. С. 240-243.

Лищина Г. Н., Глотов О. А. Сетевое интегративное партнерство в развитии региональной системы профессионального образования // Научные исследования: от теории к практике. 2015. № 3(4). С. 103-105.

Машьянова Е. Е., Никитина М. Г., Реутов В. Е. Вузы в системе инновационной инфраструктуры региона // Ученые записки Федерального университета имени В.И. Вернадского. 2021. Том 7. № 4. С. 52-67.

Мирошниченко В. В. Система этнорегиональной подготовки учителей в контексте непрерывного педагогического образования // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2017. № 1 (93). С. 135-143.

Нуриева Л. М., Киселев С. Г. Трудоустройство выпускников педвузов: статистика против мифологии // Образование и наука. 2020. Том 22. № 9. С. 37-66.

Ситяева С. М., Яремчук С. В., Бакина А. В., Готнога А. В. Динамическая кластерная модель научного взаимодействия педагогических вузов и институтов развития образования // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 12. С. 263-271. DOI 10.24158/spp.2021.12.40. EDN NUIHCD.

Шевцов Н. А. Исследование стратегий управления вузом как центром инновационного развития региона // Вестник Курской государственной сельскохозяйственной академии. 2020. № 8. С.117- 124.

Яковлева Н. О. Структура региональной системы научно-методического сопровождения педагогических работников и управленческих кадров // Педагогическая перспектива. 2021. № 3. С. 27-39.

Фундаментальные и прикладные исследования. Актуальные проблемы и достижения: сборник избранных статей Всероссийской (национальной) научной конференции, Санкт-Петербург, 11 декабря 2020 года. / Санкт-Петербург: Частное научно-образовательное учреждение дополнительного профессионального образования Гуманитарный национальный исследовательский институт «НАЦРАЗВИТИЕ», 2020. 122 с. ISBN 978-5-6045522-8-5. DOI 10.37539/FIPI312.2020.31.92.001. EDN AAZBWC.

Published

2023-10-30

How to Cite

1.
Vlasova IN, Khudyakova MA. Effective mechanisms of interaction of pedagogical universities with regional education systems in Russia. УО [Internet]. 2023 Oct. 30 [cited 2024 Nov. 22];13(10-2):218-27. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1124

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY

Most read articles by the same author(s)