The role of studying foreign literature in the formation of students' intercultural competence

Authors

  • Asset K. Muradova Chechen State Pedagogical University
  • Razeta D. Shamileva Kadyrov Chechen State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/r8517-3031-8789-k

Keywords:

role, study, foreign literature, research, competencies

Abstract

When studying the issues of intercultural communication, an important role is played by the study of foreign literature, which becomes an inexhaustible source of information about the culture, history and mentality of the peoples of the world. It is important to note that in the modern world, when society is increasingly becoming multicultural, the study of foreign literary works is becoming one of the main methods of forming students' intercultural competence. In 2018, 67% of Russian university teachers emphasize the importance of studying foreign literature as an integral element of the pedagogical process at the university. Knowledge of foreign literature helps them to better understand a foreign language and culture. Thus, the awareness of the importance of foreign literature in the formation of intercultural competence is becoming more and more obvious for both students and teachers. Moreover, a number of studies confirm the effectiveness of using foreign literature in teaching. The question of specific mechanisms by which the study of foreign literature contributes to the formation of intercultural competence still remains open. There is a need for a deeper study of this problem, including the analysis of the specifics of the perception of foreign literature by students, as well as the study of the influence of various genres and directions of foreign literature on the formation of intercultural competence.

References

Алдакимова О.В. О моделировании методической системы подготовки преподавателей вуза к социокультурной адаптации иностранных студентов. Мир науки, культуры, образования. 2019; № 5(78): 70-72.

Гаврилова Т.В. Виды совместного обучения за рубежом и в России // Азимут научных исследований. Педагогика и психология. 2017. Т. 6. № 4. С. 42-45.

Горбань Е.Е. Исследование художественной коммуникации в аспекте генеративной компетенции: на материале романа W. Faulkner «Absalom! Absalom!». Дис. канд. филол. наук: спец. 10.02.19 «Теория языка». Барнаул; 2009. 247 с.

Гуркова М.В. Технология «Перевернутый урок» как средство повышения методологической культуры учащихся // Повышение качества образования в условиях поликультурного социума: сборник статей. Витебск: Витебский государственный университет им. Машерова П.М. 2017. С. 201-204.

Дашко Е.Л. Актуальные тенденции преподавания мировой литературы в вузе // Гуманитарная парадигма. 2017. № 1. С. 23-28.

Два века английского романа: коллективная монография: к 70-летию профессора Проскурнина Б.М. Науч. ред. Джумайло О.А. Санкт-Петербург: Изд-во «Маматов», 2021. 368 с.

Круть А.С. Роль метакогнитивного опыта слушателей магистратуры высших военных учебных заведений в условиях профессионально-ориентированного иноязычного образования // Развитие военной педагогики в XXI веке: сб. ст. VI Межвуз. науч. практ. конф. под ред. Костарева С.В., Соколовой И.И., Митраховича В.А., Ершова Н.В. СПб.: ВАС, 2019. ISBN 978-5-9651-1235-7 С. 289-294.

Маркин А.В. Зарубежка и всемирка. Зарубежная литература в вузе: инновации, методика, проблемы преподавания и изучения. Сборник статей. Екатеринбург: Ажур; 2010.

Нефёдова Л.А., Миронова Д.А. Роль методов коллаборативного обучения в формировании языковой личности переводчика // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Т. 2. № 2. С. 184-193.

Пахсарьян Т.Н. Актуальные проблемы современного французского литературоведения // Современная наука о литературе: основные тенденции и проблемы: сб. науч.тр. / РАН. ИНИОН. Центр гуманит. науч. информ. исслед. Отд. литературоведения; отв. ред. Цурганова Е.А. Москва, 2018. С. 11- 45.

Перевощикова Е.Н. Критериальный подход к оцениванию как ключевой компонент системы независимой оценки образовательных результатов будущих педагогов // Вестник Мининского университета. 2021. Т. 9. С. 22.

Селитрина Т.Л. Память и нарратив в романе Г. Свифта «Материнское воскресенье» // Парадигмы культурной памяти и константы национальной идентичности: коллективная монография. Нижний Новгород: Изд-во ННГУ им. Н.И. Лобачевского, 2020. С.519-525.

Третьяченко Д.С. Полифункциональность педагогического сопровождения социокультурной адаптации иностранных обучающихся военных училищ // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2020. № 9-2 (48). С. 93-95.

Фрейзер М. Опыт сравнения американского и русского подходов к преподаванию литературы в университете. Зарубежная литература в вузе: инновации, методика, проблемы преподавания и изучения. Сборник статей. Екатеринбург: Ажур; 2010.

Цурганова Е.А. Предисловие // Современная наука о литературе: основные тенденции и проблемы: сб. науч.тр. РАН. ИНИОН. Центр гуманит. науч. информ. исслед. Отд. литературоведения; отв. ред. Цурганова Е.А. Москва, 2018. С.4-10.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Мурадова АК, Шамилёва РД. The role of studying foreign literature in the formation of students’ intercultural competence. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jun.30];13(8):250-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/992