Transformation and adaptation of foreign literary works in the modern educational context of the university

Authors

  • Asset K. Muradova Chechen State Pedagogical University
  • Bella A. Harikhanova Kadyrov Chechen State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/l6761-4915-8713-j

Keywords:

transformation, adaptation, foreign literature, educational context, Russian universities, literary works

Abstract

The topic of transformation and adaptation of foreign literary works in the modern educational context of Russian universities has a noticeable impact on the educational process and student culture. In the modern world of globalization and information technology, education and literature have become a global and multilingual phenomenon. In this context, foreign literature included in the curricula of Russian universities plays a significant role in preparing students for a successful life in a multinational and multicultural society. However, teaching foreign literature can be a challenge due to language and cultural barriers. In this regard, the transformation and adaptation of foreign literary works is an urgent and important task that requires in-depth research. Over the past decade, in the period from 2013 to 2023, the percentage of adaptations of literary works in the courses of arts and humanities of Russian universities has increased from 35% to 70%, according to Rosobrnadzor data. The purpose of this work is to study methods and approaches to the transformation and adaptation of foreign literary works in the educational context of Russian universities. We strive to identify and analyze how these processes affect students' understanding of foreign literature, their intercultural interaction and the level of critical thinking.

References

Асташова Н.А., Бондырева С.К., Жук О.Л. Подготовка будущего учителя к реализации идей поликультурного образования в диалоговом образовательном пространстве // Образование и наука. 2022. Т. 21. № 2. С. 2750. DOI: 10.17853/1994-5639-2019-2-27-50

Газиева И.А, Бурашникова А.А. Компетентностный функциональный профиль преподавателя вуза: ценностный подход // Высшее образование в России. 2023. Т. 32. № 3. С. 2647. DOI: 10.31992/0869-3617-2023-32-3-26-47

Джумайло О.А. Понятие интермедиальности и его эволюция в современном научном знании // Верхневолжский филологический вестник. 2022. № 4. С. 58-62.

До Хай Фонг. Достоевский во Вьетнаме // Институт русской литературы. Т. 20. СПб.: Нестор, 2022. С. 220-234.

Долгов В.Я. «Навигатор» в изучении дисциплины. (Использование новых информационных технологий для формирования компетенций слушателей базового вуза объединённой системы ПВО стран ОДКБ) // Высшее военное обозрение.март-апрель. 2022. №2 (11). С. 42-49.

Котенко В.В. Проблемы и возможности применения технологий дополненной и виртуальной реальности в преподавании иностранного языка // Ученые записки университета им. ПФ Лесгафта. 2020. №. 3 (181). С.252-257. DOI: 10.34835/issn.2308-1961.2020.3.p252-258.

Кушнир С.И., Яльченко О.Ю. О проблемах преподавания истории для неисторических специальностей // Высшее образование в России. 2022. Т. 29. № 1. С. 150—155. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-1-150-155.

Лирика эпохи романтизма: хрестоматия под общей ред. Модиной Г.И. Владивосток: Изд-во Дальневост. федеральн. ун-та, 2021. 324 с. URL: https://www.dvfu.ru/science/publishing-activities/catalogue-of-books-fefu/ - Текст : электронный.

Нго Тхи Ким Кук, Нгуен ХоангАнь. Влияние русской художественной литературы на вьетнамскую // Русская литература и диалог культур в эпоху глобализации: материалы всероссийской студенч. науч. практ. конф. Санкт-Петербург, 2019. С. 27-30.

Первушина Е.А. К вопросу о термине «переводная художественная литература». // Известия восточного института. 2019, № 2. С. 30-38.

Резник О.В., Элькан О.Б. Развитие традиций литературно-музыкального синтеза Т. Манна в романе Э. Елинек «Пианистка» // Культурная жизнь Юга России. 2022. № 4(75). С. 66-69.

Серова Т.С. Разыгрывание коммуникативно-речевых микроситуаций как средство обучения монологическому высказыванию в иноязычном диалогическом речевом общении // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики, 2019. № 1. C. 125-146.

Стародубровская И.В., Варшавер Е.А., Идрисов Э.Ш., Марк-варт Э., Паин Э.А., Ситников А.В. Управление межэтническими и конфессиональными отношениями: теория и практика. Москва: Проспект. 2020. 318 с.

Шпак Н.О. Обучение аргументированному иноязычному высказыванию в рамках диалога // Проблемы современного педагогического образования. Ялта: Изд-во РИО ГПА, 2021. №71. С. 306-309.

Щербаков И.Е., Карасева О.В., Горбачева Д.А. Цифровая компетентность магистров в российском и зарубежном образовании // Мир науки, культуры, образования. 2021. №. 3(88). С. 216-218. DOI: 10.24412/1991-5497-2021-388-216-218

Элькан О.Б. Парадигма музыкально-литературного синтеза в художественной культуре ХХ века: дис. д-ра искусствоведения. Симферополь, 2020. 447 с.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Мурадова АК, Хариханова БА. Transformation and adaptation of foreign literary works in the modern educational context of the university. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jun.30];13(8):206-13. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/985