State instruments of financial stimulation of investment activity: educational experience
DOI:
https://doi.org/10.25726/j9738-5891-3737-rKeywords:
Management, education, financial resources, higher education institutionsAbstract
The transition of the Russian national economy to an innovation and investment model is the only possible trajectory of development in the post-industrial era. It is innovative technologies that bring the greatest economic effect, compared with the invested funds. There is an acute problem of critical aging of fixed assets of structure-forming enterprises. Up to 95% of Russia's GDP is now generated by enterprises that belong to the III and IV technological structures. Modernization of such enterprises requires, firstly, too much investment, which neither the state nor private investors can afford, and secondly, it brings the risk of a trend of "downward growth", in which even the successful activity of enterprises will not be sufficient to ensure the competitiveness and effective functioning of state institutions. Under such conditions, advanced development strategies are becoming relevant, which are aimed at developing enterprises using technologies of the V and VI technological modes (which now account for only 5% of Russia's GDP), and should rely on existing advantages in the machine-building and metalworking industries. At the same time, it is advisable to focus on the need for a balanced ratio of enterprises of various devices in the structure of the national economy. Scientific institutions of various types, in particular, institutions of higher education, can play a leading role in the process of overcoming the disproportions between the production of various technological devices.
References
Бабашова А.С., Судакова Н.Ю. Характеристика тенденций и основных подходов к организации процесса финансирования деятельности учреждений высшего образования // Экономические науки. 2018. № 15. С. 82-86.
Березкин Д.И. Исследование результативности и эффективности бюджетного финансирования высшего образования: монография. М.: ИНФРА-М, 2016. 132с.
Зайцев А.М. Инкорпорирование финансового обеспечения в развитие высшего образования в России : дис. ... канд. экон. наук. М., 2019. 195 c.
Каримова А.Б. Латентные функции международных образовательных рейтингов // Социологические исследования. 2016. № 6. С. 110-120.
Кем Б.М. Рейтинги университетов - воздействия и непредвиденные побочные эффекты // Социологические исследования. 2016. № 8. С. 71-80.
Князева М.Д. Инновации в высшем образовании. 2-е изд. М.: Академия естествознания, 2016. 160 с.
Павлова ИА. Понятие предпринимательского университета: сущность и эволюция феномена // Инновации. 2014. № 8. С. 35.
Романов Е.В. Высшее образование: состояние и перспективы развития // Экономическая политика. 2018. Т. 13. № 3. С. 182-205.
Тараканов В.В. Финансовый механизм системы высшего профессионального образования: сущность, структура, принципы функционирования// Вестн. Волгогр. гос. ун-та. Сер. 3: Экон. Экол. 2009. № 2 (15) С. 180-187.
Хапанцева Р.Д., Абдокова Л.З. Современные тенденции модернизации и ресурсообеспечения регионального образовательного комплекса // Современные проблемы науки и образования. 2015. №1-1. С. 699.
Цатурян Э.О. Предпринимательский университет: осмысление понятия. // Журнал правовых и экономических исследований. 2013. №1. С. 184.
Чеха В.В. Финансирование высшего образования в России: правовые вопросы: монография. М.: Юстицинформ, 2017. 221 с.
Bornmann L., Daniel H.D. Does the h-index for ranking of scientists really work? // Scientometrics. 2005. Vol. 65, № 3. Р. 391-392. DOI: 10.1007/s11192-005-0281-4.
Sheil T. Moving beyond university rankings: developing a world class university system in Australia // Australian Universities' Review. 2010. № 52. Р. 69-76.
Zhang L. Re-ranking of High-Impact AI Journals Based on H-Index // Lecture Notes in Electrical Engineering. 2011. Vol. 112. Р. 191-197. DOI: 10.1007/978-3-642-24820-7_32.