Management of the formation of general cultural competencies in the system of physical education of vocational education students through martial arts
Keywords:
general cultural competencies, physical education, martial arts, students, secondary vocational education, education management.Abstract
In the modern education system, an urgent task is the formation of general cultural competencies, especially in sports colleges. The purpose of the study is to develop a management model for the formation of general cultural competencies of vocational education students through martial arts classes. The analysis of scientific literature, modeling, and pedagogical methods were used. A model has been developed that includes value-motivational, content-cognitive, operational-technological and performance-evaluation components. A pedagogical experiment was conducted with the participation of 120 students. Martial arts classes contribute to the development of cognitive functions, communication skills, stress tolerance, and value orientations of students, forming general cultural competencies. The effectiveness of the developed control model for this process has been experimentally proven. The results obtained are important for improving the system of physical education in vocational schools and managing the development of general cultural competencies. The prospects of the research are related to the expansion of the range of martial arts and the adaptation of the model to other levels of education.
References
Бусыгина А.В. Формирование общекультурных компетенций студентов-бакалавров физкультурного вуза средствами гуманитарных дисциплин // Актуальные проблемы физической культуры и спорта в современных социально-экономических условиях. 2020. С. 132-136.
Ведерникова М.В., Емельянова Е.Н., Хачатрян В.В. Развитие гуманистической направленности личности студентов в процессе занятий восточными единоборствами // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2021. № 3(193). С. 72-76.
Елгина Н.Н., Хрусталев Г.А. Педагогические условия формирования общекультурных компетенций студентов физкультурных вузов // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64-3. С. 108-111.
Железняк Ю.Д., Кузьменко В.А., Передельский А.А. Социокультурные функции спорта // Теория и практика физ. культуры. 2022. № 5. С. 3-8.
Ишмухаметов И.Б., Мурзабеков Е.А. Формирование общекультурных компетенций студентов в процессе занятий каратэ // Теория и практика физ. культуры. 2020. № 6. С. 41-42.
Кузьменко В.А., Якубовская А.Р. Единоборства в системе профессиональной подготовки студентов // Известия ТулГУ. Физическая культура. Спорт. 2021. №1. С. 109-116.
Леонтьев Д.А. Тест смысложизненных ориентации (СЖО). 2-е изд. М.: Смысл, 2019. 38 с.
Лубышева Л.И. Спортизация в системе физического воспитания: от научной идеи к инновационной практике. М.: Теория и практика физ. культуры и спорта, 2017. 200 с.
Мехрабиан А. Опросник мотивации достижения (ОМД). М.: Изд-во Института психотерапии, 2018. C. 98-102.
Морозов А.В. О роли спортивных единоборств в процессе развития личностных качеств будущих педагогов физкультурно-спортивного профиля // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2020. №1. С. 43-52.
Передельский А.А. Единоборства и боевые искусства: философия, психология, педагогика. М.: Физическая культура, 2020. 303 с.
Сенин И.Г. Опросник терминальных ценностей (ОТеЦ). Ярославль: Содействие, 2015. 58 с.
Сырвачева И.С. Боевые искусства как социокультурный феномен // OHT. 2019. № 3. С. 71-78.
Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М.: Изд-во Института психотерапии, 2018. 724 с.
Amthauer R., Brocke B., Liepmann D., Beauducel A. Test für das berliner intelligenz strukturmodell 4 (BIS-4). Göttingen: Hogrefe, 2001. 75 р.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.