The model of management of the process of improving the professional readiness of the teacher for the formation of reading literacy of younger schoolchildren

Authors

  • Julia Yu. Skripova Perm State Humanitarian Pedagogical University
  • Olga V. Shabalina Perm State Humanitarian Pedagogical University
  • Кsenia A. Chugaeva Secondary school No. 2 with in-depth study of subjects of the humanitarian profile named after Vasily Nikitich Tatishchev

DOI:

https://doi.org/10.25726/a4869-1994-3186-l

Keywords:

management, professional readiness of teachers, reading literacy, primary school students, process management model

Abstract

In a modern elementary school, reading literacy is considered as an educational result, its quality largely determines the success of mastering various types of activities. The study of the professional readiness of teachers to achieve this result shows the existence of problems in understanding the essence of the key concept, in choosing the means of forming the reading literacy of younger schoolchildren. The article discusses ways to solve the problem of managing the process of improving the professional readiness of teachers for the formation of reading literacy of younger schoolchildren, presents a model of this process, the results of its testing. This paper presents a model for managing the process of improving the teacher's professional readiness for the formation of reading literacy in younger schoolchildren. The model is based on an integrated approach, including methodological training, psychological and pedagogical support and the use of innovative educational technologies. The purpose of the model is to improve the skills of primary school teachers for effective work on the development of reading skills in children. The abstract highlights the key aspects of the model, its structure and the main activities aimed at improving the quality of reading instruction in elementary school.

References

Антонова Н.А., Шефер О.Р., Лебедева Т.Н. Готовность учителей к организации формирования читательской грамотности // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2019. № 7. С. 7-24.

Беловолова С.П., Орлова Р.А. Готовность учителя к профессионально-педагогической деятельности как качество личности // Сибирский педагогический журнал. 2008. № 9. С. 140-157.

Глинкина Г.В. Методическая работа в школе, нацеленная на формирование у педагогов профессиональных компетенций в области развития у обучаемых читательской грамотности // Теория и практика современной науки. 2021. №7(73). С. 142-153.

Елкина О.С. О системной терминологии // Вестник ОмГУ. Серия: Экономика. 2010. №1. C. 53-60.

Каменская В.Г. Психология управления. Социально-психологические основы управленческой деятельности : учеб. пособие для академического бакалавриата / В.Г. Каменская. М.: Издательство Юрайт, 2018. 194 с.

Лазарев В.С., Разуваев Т.Н. Психологическая готовность педагогического коллектива к инновационной деятельности: монография / Сургут: РИО СурГПУ, 2009. 195 c.

Люсев В.Н., Корчагина М.В. Психолого-педагогический анализ понятия «Готовность к научно-исследовательской деятельности будущих педагогов профессионального обучения» // Вестник КГУ им. А. Н. Некрасова. 2011. Том 17. С. 64-68.

Олефир С.В. Подготовка педагогов к формированию читательской грамотности обучающихся // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2023. № 2 (55). С. 19- 28.

Приказ Министерства просвещения РФ от 31 мая 2021 г. № 286 «Об утверждении федерального государственного стандарта начального общего образования» // URL: https://fgosreestr.ru

Рябинина Л.А., Чабан Т.Ю. Понимаем ли мы, что называем читательской грамотностью? // Отечественная и зарубежная педагогика. 2023. Т. 2, № 1 (90). С. 33-50.

Сластёнин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. Общая педагогика: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Под ред. В. А. Сластёнина: в 2 ч. / М.: Издательский центр «Академия», 2003. Ч. 2. 256 с.

Цукерман Г.А., Ковалева Г.С., Кузнецова М.И. Становление читательской грамотности, или Новые похождения Тяни-Толкая // Вопросы образования. 2015. №1. С. 284-297.

Шамова Т.И., Третьяков П.И., Капустин Н.П. Управление образовательными системами: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / М.: Издательский гуманит. центр «ВЛАДОС», 2002. 320 с.

SWOT анализ // Управление организациями: бизнес-процессы, стратегия, мотивация. 2021. URL: https://blog.iteam.ru/swot-analiz

Stanley Young. Management: A System Analysis. Scott, Foresman, 1966. Стэнли Янг: Системное управление организацией. Перевод с английского под редакцией С.П. Никанорова, С.А. Батасова. М., 1972. 164 c. // Электронная публикация: Центр гуманитарных технологий. 22.05.2012. URL: https://gtmarket.ru/library/basis/5817/5818

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Скрипова ЮЮ, Шабалина ОВ, Чугаева КА. The model of management of the process of improving the professional readiness of the teacher for the formation of reading literacy of younger schoolchildren. УО [Internet]. 2024Jan.15 [cited 2024Jun.30];14(1-1):127-39. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1266

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE