Selection of educational material for the formation of English-speaking auditory competence of students of the faculty of foreign languages
DOI:
https://doi.org/10.25726/n0120-2574-3999-qKeywords:
auditory competence, selection of educational materials, evaluation criteria, authentic texts and audio recordingsAbstract
Modern education places increasing demands on the formation of foreign language competence, which determines the relevance of choosing the optimal educational material for teaching auditing skills. The purpose of this work was to select authentic texts and audio recordings that best correspond to the level of preparedness of students at the Faculty of Foreign Languages. To achieve this goal, an analysis of existing approaches to the formation of auditing competence was carried out, and criteria for evaluating educational materials were identified. A sample of 123 authentic texts and 114 audio recordings of varying degrees of complexity was compiled in six thematic blocks. 1st-3rd year students (n=187) assessed materials according to four parameters. Based on the results of the survey, the most preferred materials were selected that corresponded to the level of training of students. The proposed set of educational materials will effectively form the auditing competence of students of the Faculty of Foreign Languages. The purpose of this study is to select the optimal set of authentic educational materials in English to develop the auditing competence of students of this faculty. Solving this problem will allow us to systematize the approach to teaching this type of language activity. In addition, authentic materials have a high motivational component, which contributes to a more active and in-depth assimilation of the studied material by students. The results of this study confirm that even undergraduate students maintain high levels of interest in real-life texts on a variety of topics.
References
Андриенко А.С. Компетентностный подход к обучению иностранному языку в системе профессиональной подготовки студентов неязыкового вуза. Чебоксары: Центр научного сотрудника «Интерактив плюс», 2017. 32 с.
Баграмова Н.В. Обучение чтению на иностранном языке в современном университете: монография. Москва: Юрайт, 2020. 186 с.
Бакшеев А.И., Турчина Ж.Е., Нор О.В. Формирование коммуникативной компетентности как основной составляющей профессии медицинского работника // Современные тенденции развития педагогических технологий в медицинском образовании. Сб. статей Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Сер. "Вузовская педагогика". 2020. С. 328-334.
Гузова А.В., Савицкая Н.В. Технология формирования лексической компетенции на основе аутентичных текстов по специальности // Педагогика и просвещение. 2020. № 1. С. 15-26.
Жданько О.И. Отбор и организация содержания обучения профессионально ориентированной лексике студентов неязыкового вуза // Информатика, вычислительная техника и инженерное образование. 2011. № 2 (4). С. 40-45.
Каплун Р.Н., Прокофьева О.Н. Формирование лексической компетенции курсантов на занятиях по иностранному языку в военном вузе // Современные проблемы науки и образования. 2019. № 4. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=28991
Кискина М.В., Буденная С.Ю. Английский язык как язык межкультурного профессионального общения современного юриста // Вестник университета им. Кутафьева. 2018. № 11. С. 73-79.
Королева Л.Ю., Макеева И.Ю. Особенности преподавания специализированных дисциплин иностранным студентам в медицинском вузе // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2019. №1 (82). С. 265-267.
Кушнарева Т.И., Кириллова И.И. Отбор учебного материала для формирования профессиональной компетенции на английском языке // Иностранная филология. Социальная и национальная вариативность языка и литературы. Симферополь: Ариал, 2018. С. 477-481.
Лозовой А.Ю., Названова И.А. Актуальные проблемы обучения иностранных студентов на англоязычных программах // Иностранные студенты в вузах юга России: проблемы, перспективы и лучшие практики привлечения, обучения, трудоустройства. Ростов-на-Дону, 2020. С. 17-20.
Неверова Н.В., Рыбакова Л.В. Основы формирования коммуникативной компетенции в процессе иноязычного общения у студентов неязыкового вуза // Педагогика и психология образования. 2017, № 2. С. 96-102.
Николаев В.К. Экспорт образования в вузах России в условиях новой реальности // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 2. С. 149-166.
Олешко Т.В., Саямова В.И., Дорофеев В.А. Активизация учебно-познавательной деятельности иностранных учащихся на начальном этапе обучения в медицинском вузе: опыт и пути реализации // Проблемы современного образования. 2019. №3. С. 113-123
Тонких А.П. Проектная деятельность в курсе обучения математике будущего учителя начальных классов: компетентностный подход // Вестник Брянского государственного университета. 2017. № 2(32). С. 286-292.
Третьякова Е.Е., Масалева И.О. Специфика преподавания клинических дисциплин иностранным студентам // Современные вызовы для медицинского образования и их решения: материалы Междунар. науч.-практ. конф. Курск: Курский государственный медицинский университет, 2021. С. 56-60.
Baksheev A.I., Turchina Zh.E., Sharova O.Y., Galaktionova M.Yu., Chesnokova L.L., Rukavitsyna E.A. Innovations in medicine: features of regulation and prospects for the development of telemedicine // Revista Inclusiones. 2020. Vol. 7. № S4-1. Pp. 447-459.
Maximova O. Critical Pedagogy Approach to Improve Foreign Language Reading Skills // EDULEARN16 Proceedings. 8th International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona: IATED Academy, 2016. Рp. 8989-8995.