Bilingualism and its impact on the cognitive development of students in Russia

Authors

  • Luiza R. Sardalova Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Eliza Kh. Arsalieva Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/m3229-0451-1549-x

Keywords:

bilingualism, cognitive development, cognitive abilities, early bilingual education, university students

Abstract

In recent years, more and more attention has been paid to the study of the influence of bilingualism on the cognitive development of an individual. This article is devoted to studying the features of the influence of early bilingual education on the development of cognitive abilities of university students in the Chechen Republic. The purpose of this study was to identify patterns of development of cognitive skills in young people who received primary education in two languages. The study involved 120 students of the natural science faculties of ChSU and ChSPU, aged 18 to 22 years. To assess the cognitive abilities of the subjects, testing was carried out on six parameters: flexibility of thinking, volume and retention of attention, spatial orientation, working memory, speed of information processing and level of development of logical thinking. Test results showed a statistically significant advantage for bilinguals in such indicators as flexibility and scope of thinking, working memory and speed of information processing. Thus, we can conclude that early bilingual education has a positive impact on the formation of a number of important cognitive skills.

References

Абрамова И.Е., Шишмолина Е.П. Моделирование иноязычного пространства при обучении студентов-нелингвистов: предварительные результаты // Вопросы образования. 2017. № 3. С. 132-151.

Батраева О.М. Междисциплинарный подход в обучении русскому языку // В сборнике: Индивидуализация обучения и воспитания бакалавров и магистрантов: теория, методика и практика. Сборник научных статей Международной научно-практической конференции. 2020. С. 210-214.

Красина Е.А. Дискурс, высказывание и речевой акт // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика. 2016. Т. 20. № 4. С. 91-103.

Легостаева О.В. Билингвальная образовательная среда как эффективное средство развития билингвальной компетенции обучающихся // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2020. С. 286-291.

Перевощикова Е.Н., Фадеева М.Н. Методические основы реализации билингвального обучения математике на внеучебных занятиях // Наука и школа. 2020. № 2. С. 176-181. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_42948790_52367074.pdf

Поленова А.Ю., Пшегусова Г.С. Иностранный язык как инструмент формирования профессиональной мобильности будущего экономиста // Journal of Economic Regulation. 2015. Т. 6. № 1. С. 129-136. URL: https://doi.org/10.17835/2078-5429.2015.6.1.129-136

Польская С.С. К вопросу о фоссилизации при изучении иностранного языка // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2018. № 1. С. 165-169.

Родионова Е.В. CLIL и другие подходы к междисциплинарной интеграции иностранного языка и учебного предмета: сходства и отличия // Евразийский гуманитарный журнал. 2019. № 1. С. 134-137.

Руденко Е.В. Воспитание и обучение детей дошкольного возраста в условиях двуязычия // Новая наука: Проблемы и перспективы. 2017. № 1-1. С. 82-86. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_28099727_43247048.pdf

Салаватова С.С., Рахматуллина Д.Х. Элементы билингвальной методики в обучении математике в башкирской национальной школе // StudNet. 2021. Т. 4, № 1. С. 45.

Скачкова В.А. Метод интегрированного обучения в условиях русско-белорусского двуязычия // Международный академический вестник. 2019. № 2 (34). С. 62-64. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_37109697_27921121.pdf

Старинина О.В. Методика межъязыкового трансфера как условие формирования билингвальной личности на начальном этапе обучения // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 3 (88). С. 112-113.

Стрельчук Е.Н. Педагогический инструментарий: сущность, употребление и роль понятия в российской и зарубежной педагогике // Перспективы науки и образования. 2019. № 1 (37). С. 10-19.

Танзы М.В., Танова О.М., Кара-Сал Н.М., Монгуш А.С. Электронный словарь математических терминов как средство результативного обучения математике детей с ограниченными возможностями здоровья в условиях двуязычия // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2017. № 4 (42). С. 12-21. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_30736113_41318948.pdf

Троицкая Ю.В., Меркулова Л.П. Формирование профессиональной мобильности переводчиков: монография. Самара: Изд-во Самарского ун-та, 2018. 182 с.

Alamer A., Almulhim F. The interrelation between language anxiety and self-determined motivation; a mixed methods approach // Frontiers in Education. 2021. Vol. 6. P. 1-12. DOI: 10.3389/feduc.2021.618655.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Сардалова ЛР, Арсалиева ЭХ. Bilingualism and its impact on the cognitive development of students in Russia. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jun.30];13(12-2):34-41. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1197

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION

Most read articles by the same author(s)