Innovative methods and approaches in teaching the Russian language in higher education
DOI:
https://doi.org/10.25726/d7433-3422-8028-xKeywords:
innovative methods, approaches, research, Russian language, universityAbstract
Taking into account the rapidly developing information technologies and changing sociocultural demands of society, the permanent improvement of the methodology of teaching the Russian language in an academic context becomes an urgent task. Innovative approaches designed to provide students with deep and effective assimilation of the Russian language at a high-quality level are consistently relevant. Within the framework of this scientific review, we will delve into the analysis of the role and significance of innovative methods in the discipline of teaching Russian in higher education institutions, as well as consider their contribution to the formation and development of students' skills and abilities. In the context of progress in the field of information technology, the evolution of methods of teaching the Russian language is noted, including computer applications, multimedia tools, virtual classrooms, distance learning programs and other modern technological utilities. The use of these methodological tools provides students with the opportunity to actively interact with educational materials, contributing to the development of their abilities in language learning and the practical application of acquired knowledge. In the field of academic education, Russian is taught using advanced techniques, in particular, including interactive online platforms and applications. These technological solutions provide an opportunity to create dynamic and attractive classes that use visual and audio elements, as well as diverse tasks and game forms of learning. With the help of these tools, students are able to understand and assimilate the material more fully, which as a result leads to an increase in their motivation to learn Russian. The integration of multimedia resources and interactive materials into the educational process acts as a key and progressive strategy for teaching Russian in the higher education environment. Online games, virtual simulations, audio and video materials - all these components lead to a more exciting language experience, stimulating students to develop the skills of understanding, speaking and writing in Russian. Students get the opportunity to actively interact and share knowledge through self-study platforms and applications, communicate with the teaching staff and fellow students, demonstrate their achievements and find answers to emerging questions.
References
Абазова Л.М., Кочесокова М.П., Джанхотова З.Х., Танашева Т.М. Дистанционное обучение русскому языку как иностранному в российских вузах: специфика и перспективы // Вестник педагогических наук. 2021. № 2. С. 29-33.
Веселовская Т.С., Купрещенко О.Ф. Интерактивность как свойство цифрового учебного текста и ее дидактический потенциал // Мир русского слова. 2021. № 2. С. 80-87.
Гирфанова К.А. Особенности дистанционного обучения русскому языку как иностранному // Язык, культура и профессиональная коммуникация в современном обществе: материалы X Междунар. науч. конф. Тамбов: Державинский, 2021. С. 14-19.
Горячева А.А. Потенциал ИКТ-инструментария при обучении грамматике русского языка как иностранного // Актуальные вопросы теории и практики преподавания русского языка как иностранного: материалы междунар. науч.-практ. конф. Москва: Московский педагогический государственный университет, 2021. С. 121-125.
Калашникова О.В., Хон А.В. Актуальные проблемы обучения РКИ при полном или частичном переходе на дистанционное обучение в условиях вуза // Гуманитарный научный вестник. 2021. № 2. С. 50-55
Кашпирева Т.Б. Методический аспект использования интернет-ресурсов при обучении РКИ в смешанном формате // Молодежь и духовное наследие эпохи: культура, артефакты, ценности: материалы IX Междунар. науч. практ. конф., посвященной Междунар. дню культуры. Тула: Тульский государственный педагогический университет им. Толстого Л.Н., 2021. С. 34-43.
Логинова М.С. Использование доски Miro при обучении русскому языку как иностранному (на примере изучения темы «продукты») // Известия Российского государственного педагогического университета им. Герцена А.И. 2021. № 200. С. 77-86.
Машканцева С.В. Возможности Google-класса при обучении русскому языку как иностранному // Проблемы модернизации современного высшего образования: лингвистические аспекты: материалы VII Междунар. науч. метод. конф. Омск: Омский автобронетанковый инженерный институт, 2021. С. 231-236.
Мордвинцева В.С., Никулина Н.А. Анализ эффективности использования ИКТ в онлайн-обучении русскому языку как иностранному // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14, № 8. С. 2642-2647.
Ницзяти А. Оптимизация организации процесса обучения китайских студентов на этапе довузовской подготовки с помощью компьютерных технологий // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2021. № 2(214). С. 45-53.
Очирова И.Н., Алексеева С.С., Антопкина Н.С., Худо-гулова Е.П. Опыт калмыцкого государственного университета в организации дистанционного обучения русскому языку как иностранному // Язык и культура как национальное достояние в поликультурной среде: сб. докладов Междунар. науч. практ. конф. Владикавказ: Северо-Кавказский горно-металлургический институт (государственный технологический университет), 2021. С. 138-145.
Пашковская С.С. Дистанционное обучение русскому языку как иностранному (ожидание и реальность) // Вестник Пензенского государственного университета. 2021. № 3. С. 3-9.
Стрельчук Е.Н. Перспективы онлайн-обучения русскому языку как иностранному в вузах РФ // Русистика. 2021. Т. 19, № 1. С. 102-115.
Чистова Е.В., Веренич Т.К., Еремина Е.В. Дистанционный онлайн-курс по обучению русскому языку как иностранному в системе Moodle: специфика педагогического дизайна // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2021. № 2 (45). С. 29- 35.
Доронина Е.Г., Шуан Г. Фэй Л. Разработка электронного курса по подготовке к сертификационному тестированию по русскому языку как иностранному // Художественное произведение в современной культуре: творчество - исполнительство - гуманитарное знание: сб. ст. и материалов. Челябинск: Южно-Уральский государственный институт искусств им. Чайковского П.И., 2021. С. 184-186.