The role of modern information technologies in teaching Russian in universities

Authors

  • Muslim L. Dasuev Kadyrov Chechen State University
  • Satsita S. Tazurkaeva Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/e5665-3361-3142-m

Keywords:

information technologies, Russian language teaching, universities, distance education, interactive learning, hybrid learning, artificial intelligence, machine learning, educational platforms

Abstract

Modern information technologies have had a great influence on the teaching of the Russian language in universities. These technologies have become an integral part of our daily life in recent years and have had a significant impact on various aspects of education. This article is aimed at studying the unique role and importance of modern information technologies in teaching the Russian language, highlighting the opportunities and problems that they bring to the educational process. In addition, it will be analyzed how these technologies affect the development of students' skills. Modern society and the rapidly changing information environment pose challenges and requirements for teaching Russian. In response, technological innovations become necessary, as they offer new tools and materials for learning and applying the Russian language. Offering interactivity and accessibility, modern information technologies are known as one of their main features. For students who want to learn Russian in a more exciting and effective way, there are interactive online platforms and applications that provide multimedia materials, interactive tasks and games. These resources help in developing communication skills in Russian. In addition, the inclusion of online testing and self-testing has become an integral component of Russian language teaching. Checking their knowledge and assessing progress allows students to develop self-organization and self-control skills, which ultimately increases motivation and strengthens self-confidence. Regular use of digital technologies in their educational process is a common practice for about 60% of teachers of higher education institutions worldwide, as evidenced by statistics collected in 2021. Such a prevalence of the use of digital tools in education creates a dynamic environment that allows teachers to better serve the needs of students and raise the level of teaching of the Russian language.

References

Буренкова Д.Ю. Формирование и использование комплекта учебно-методических и электронных средств для развития коммуникативных умений для иноязычного общения: (на примере англ. яз.): автореф. дис. канд. пед. Наук. М., 2018. 19 с.

Вайндорф-Сысоева М.Е., Пчелякова В.В. Перспективы использования цифрового следа в образовательном и научном процессах // Вестник Мининского университета. 2021. Т. 9, № 3. С. 1. URL:

Воронина Д.К., Шамов А.Н. Профессионализация иноязычной подготовки студентов нелингвистических вузов: подходы, технологии, приемы и способы // Вестник Мининского университета. 2022. Т. 10. № 2. С. 5. URL:

Гудкова Л.В., Прохоров Н.Н. Использование онлайн-инструментов Quizlet и WordWall для формирования иноязычной лексической компетенции студентов-бакалавров // Вестник Мининского университета. 2022. Т. 10. № 3. С. 3. URL:

Евдокимова М.Г. Проблемы теории и практики информационно - коммуникационных технологий обучения иностранным языкам: монография. Моск. гос. ин-т электрон. техники (техн. ун-т). М.: МИЭТ, 2018. 312 с.

Лебедева Т.Н., Шефер О.Р., Крайнева С.В., Белоусова Н.А., Эрентраут Е.Н., Ахкамова Ю.А. Формирование цифровой культуры педагога средствами массовых открытых онлайн-курсов // Вестник Мининского университета. 2022. Т. 1., № 3. С. 6.

Мельникова О.А. Манипуляция общественным мнением и глобальная кибербезопасность. Москва. Гнозис, 2021. 208 с.

Мухамедиева А.Р., Орунова Б.М. Информационно-коммуникационные технологии при обучении русскому языку // CETERIS PARIBUS. 2022. №10.

Назарова Н.Б., Мохова О.Л. Новые информационные технологии в обучении иностранным языкам // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 3.

Павелко Н.Н. Культура педагогической цифровой компетентности в современной образовательной деятельности // Вестник Академии маркетинга и социально-информационных технологий - ИМСИТ. 2021. № 2 (86). С. 237-242

Пашков М.В., Пашкова В.М. Проблемы и риски цифровизации высшего образования // Высшее образование в России. 2022. № 3. С. 40-57.

Пфетцер А.А. Цифровая образовательная среда как новое пространство становления профессиональной идентичности // Вестник Кемеровского государственного университета. 2021. Т. 23. № 4 (88). С. 985-995.

Сидорова Е.Ю., Олейник М.А., Геддис Е.В., Назарев-ская В.В. Опыт создания электронного учебного курса по русскому языку для студентов-иностранцев на базе платформы LMS Moodle // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2021. № 199. С. 108-114

Тонких А.П., Прядехо А.А. Использование информационных и коммуникационных технологий в процессе подготовки будущего учителя начальных классов // Современное педагогическое образование. 2019. № 3. С. 221-224.

Химайдинов Ш.С. Информационно-коммуникативные технологии при обучении русскому языку как иностранному // Talqin va tadqiqotlar ilmiy-uslubiy jurnali. 2022. №6. С. 12.

Яркина Л.П., Денисенко А.В., Калинина М.А., Березняцкая М.А. Русская литература на экране: учебно-методическое пособие по развитию коммуникативных навыков студентов-билингвов. Москва: РУДН, 2022.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Дасуев МЛ, Тазуркаева СС. The role of modern information technologies in teaching Russian in universities. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jul.1];13(8):152-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/974