Organization of teaching mathematics in primary school

Authors

  • Olga A. Krainova NEFU Technical Institute (branch) in Neryungri
  • Larisa V. Mamedova NEFU Technical Institute (branch) in Neryungri

DOI:

https://doi.org/10.25726/s2030-8338-7382-z

Keywords:

mathematics, education, primary school, program

Abstract

The relevance of the study on the organization of teaching mathematics in the primary grades lies in the fact that mathematical development plays an important role in the development of the child, since the mathematical knowledge formed in the primary grades is fundamental for all other knowledge that a person will acquire in the future and “layer” them to the existing base. The integrated elementary mathematics course includes arithmetic, geometric and algebraic sections, which allows children from a young age to understand the universality of mathematical ways of knowing the world. They learn the basic knowledge of mathematics, connecting them with the surrounding reality and other academic subjects. Solving the problems offered in the lessons helps to develop cognitive abilities and interest in expanding mathematical knowledge in children. For comfortable teaching of mathematics, it is necessary to create favorable conditions in the classroom for the overall intellectual development of each student. At the same time, it is important to take into account the age characteristics and capabilities of each child, providing sufficient mathematical preparation for further education. This article discusses the theoretical aspect of studying the organization of teaching mathematics in primary school, methods of teaching children mathematics, as well as programs in which the section of mathematics is considered in detail.

References

Аксенова М.В. Нестандартные задачи как средство развития логического мышления младших школьников в процессе обучения математике // Концепт. 2017. Т. 13. С. 6-10.

Андрияшкина К.С., Гарькина А.А., Хлебникова А.Е. Развитие коммуникативных учебных действий у младших школьников на уроках математики в процессе решения нестандартных // Вестн. Пензен. гос. ун-та. 2015. № 3. С. 13-17.

Байдек Е.Е. Активизация познавательной деятельности на уроках математики обучающихся в 1 классе // Образование в современной школе. 2016. № 1/2. С. 32-34.

Байкова Г.С., Галишникова Л.Ю., Леженко Л.В. Применение занимательных упражнений и дидактических игр на уроках математики в первом классе, как одно из условий формирования познавательного интереса к предмету // Молодой ученый: вызовы и перспективы : сб. ст. по материалам II междунар. науч.-практ. конф. / Отв. Редактор Е. Ю. Бутакова. 2015. С. 25-33.

Бодунова Е.И. Повышение познавательного интереса младших школьников при обучении математике // Традиции и новации в профессиональной подготовке и деятельности педагога : материалы Всерос. науч.-практ. конф. преподавателей и студентов / Отв. ред. В. П. Анисимов. 2013. С. 27

Глушкова О. Нестандартные задачи как средство развития логического мышления младших школьников на уроках математики // Студен.наука и XXI век. 2011. № 8. С. 218-220.

Горнобатова Н.Н. Развитие познавательного интереса на уроках математики // Эксперимент и инновации в школе. 2014. Т. 2. С. 33-42.

Давыдов В.В., Горбов С.Ф., Микулина Г.Г., Савельева О.В. Особенности курса математики в системе развивающего обучения Д. Б. Эльконина – В. В. Давыдова // Психологическая наука и образование. 1996. Том 1. № 4.

Демидова Т.Е., Тонких А.П. Приемы рациональных вычислений в начальном курсе математики // Начальная школа. 2002. № 2. С. 94-103.

Демидова Т.Е., Козлова С.А., Тонких А.П., Рубина А.Г. Элементы стохастики в начальной школе // Начальная школа плюс До и После. 2005. № 5. С. 6-11.

Моро М.И. Математика. Примерные рабочие программы. Предметная линия учебников системы «Школа России». 1-4 классы : учеб. пособие для общеобразоват. организаций / [М. И. Моро и др.]. – 5-е изд., перераб. М. : Просвещение, 2021. 144 с.

Петерсон Л.Г., Кубышева М.А. Типология уроков деятельностной направленности. М. : АПК и ПРО, УМЦ «Школа 2000…», 2008. 48 с.

Тонких А.П. Теоретические основы решения нестандартных и занимательных задач в курсе математики начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2002. № 5. С. 47-57.

ФГОС Начальное общее образование. Приказ Минобрнауки России от 06.10.2009 № 373 (ред. от 11.12.2020) Национальная ассоциация развития образования и науки. https://fgos.ru/fgos/fgosnoo/

Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29.12.2012 N 273-ФЗ (последняя редакция) 29 декабря 2012 года N 273-ФЗ https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/?ysclid=lgap1whz86417536891

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Krainova OA, Mamedova LV. Organization of teaching mathematics in primary school. УО [Internet]. 2023 May 15 [cited 2024 Nov. 22];13(5):219-26. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/900

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>