Formation of communicative competence when working on a scientific text

Authors

  • Oleg E. Voronichev Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Natalia Yu. Mospanova Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Inna E. Kramareva Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/c4886-9016-4505-x

Keywords:

сommunicative competence, formation, scientific text, research

Abstract

Traditional in linguistics is the definition of a text as a written or oral integral formation, which, forming a linear sequence of statements united by thematic, logical, semantic, plot-compositional and formal-grammatical connections, acts as a communicative unit. This unit of the highest level is a means of realizing the communicative and cognitive functions of language, and the process of creation, generation of text is considered as the communicative and cognitive activity of the subject. In the modern, modern meaning of the word that we want to give it, the text is fundamentally different from a literary work: it is not an aesthetic product, but a sign activity; it is not a structure, but a structurally-creating process; it is not a passive object, but work and play; it is not a set of self-contained signs, but is endowed with a meaning that can be restored, a space where the lines of semantic shifts are outlined. Despite the ambiguity and diversity in the definition of the concept of text, researchers agree that it is a "product of speech, the generation of which has a diverse "task": the nature and organization of the text structure is influenced by the sphere of functioning (the stylistic affiliation of the text, the type and ethno-culture of the addressee and addressee of the text, the level of their intelligence, linguistic and communicative competence, instructions, etc.). It is the text that is a way of representing scientific information and the result of scientific research.

References

Бутенко Ю.И., Семенова Е.Л. Влияние лингвистических особенностей текстов стандартов на информационный поиск // Филологические науки. Научные доклады высшей школы 2019. № 6. С. 29- 35.

Ванюшкин А.С., Гращенко Л.А. О разметке корпусов текстов ключевыми словами // Новые информационные технологии в автоматизированных системах. 2018. № 21. С. 207-211.

Вороничев О.Е., Моспанова Н.Ю., Буренкова Н.В. Проблемы и перспективы профессионально ориентированного обучения русскому языку в современном образовательном пространстве // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 122–135.

Вороничев О.Е., Крамарева И.Е., Моспанова Н.Ю. Формирование профессиональной компетентности будущих логопедов в образовательном пространстве вуза // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3 (49). С. 10–19.

Данилова Т.В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Применение разных форм интерактивного обучения в вузе в развитии коммуникативных умений студентов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 104-114.

Егоров В.В., Скибицкий Э.Г., Храпченков В.Г. Педагогика высшей школы. Новосибирск. САФБД, 2008: 260с.

Ибрагимов Г.И. Методология исследовательски-ориентированного обучения в системе педагогического образования // Образование и самообразование. 2019. Том 14. № 3. С. 117- 126.

Кузнецова Е.А., Русецкая О.Н. Формирование иноязычной коммуникативной компетенции у студентов неязыковых вузов // Вестник Амурского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2016. № 74. С. 100-103.

Лингвометодические и психолого-педагогические аспекты преподавания профессионально ориентированного иностранного языка в вузе: монография/колл. авторов под ред. профессора М.В. Мельничук. М.: Научные технологии, 2016. 333с.

Лупачев В.Г., Павлюк С.К. Методические основы и принципы разработки учебной литературы: методическое пособие для слушателей курсов повышения квалификации и переподготовки кадров; под ред. В.А. Сидорова. Минск. БНТУ, 2011. 63с.

Моспанова Н.Ю., Буренкова Н.В., Крамарева И.Е. Языковое образование как основа развития коммуникативной компетенции будущих педагогов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 5 (45). С. 266–273.

Никитенко З.Н., Хамраева Е.А., Бердичевский А.Л. Методика преподавания русского языка детям-билингвам. Методическое пособие для учителей. М.: Билингва, 2019. 216 с.

Нуруллина Г.М. Формирование речевой культуры студентов-нефилологов при изучении категории рода имен существительных // Филология и культура. Philology and Culture. 2019. № 2 (56). С. 280-284.

Пичугина Г.А., Бондарчук А.И. Структура обучающего кейса в организации учебного процесса // Гуманитарные балканские исследования. 2019. Т. 3. № 2 (4). С. 5-7.

Попова Н.В. О повышении качества математической подготовки экономистов // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2018. Т. 7. № 2 (23). С. 272-274.

Савенков А.И., Осипенко Л.Е. Исследовательское обучение: авторский взгляд на проблему // Педагогика. 2013. № 9. С. 41- 45

Фомин Н.В. Организационное и методическое обеспечение самостоятельной работы студентов в бакалавриате и магистратуре // Вестник Брянского государственного университета. 2012. №1. С.70-80.

Хлыбова М.А. Индивидуализация самостоятельной работы аспирантов по иностранному языку // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 3 (28). С. 296-298.

Шестак В.П., Шестак Н.В. Формирование научно-исследовательской компетентности и «академическое письмо» // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 115-119

Щеглов С. Н. Онтологический подход и его использование в системах представления знаний // Известия ЮФУ. Технические науки. 2009. № 4 (93). С.146-153.

Published

2023-03-15

How to Cite

1.
Вороничев ОЕ, Моспанова НЮ, Крамарева ИЕ. Formation of communicative competence when working on a scientific text. УО [Internet]. 2023Mar.15 [cited 2024Jul.3];13(4):19-26. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/842