Types of personality orientation and scientific and pedagogical activity of a higher school teacher

Authors

  • Victoria K. Nikitina Vladimir State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/o4787-4801-7904-x

Keywords:

higher school, personality orientation, activity, research

Abstract

An urgent problem of modern higher education is the scientific orientation of the personality and activity of teachers, because now we are witnessing a radical change in the scientific paradigm, which affects the development of interdisciplinary research aimed at combining the resources of knowledge of many scientific areas. As the analysis of the current socio-cultural situation shows, modern science as a form of public consciousness, including psychological and pedagogical science, appears as a significant factor in both the reform of the educational industry as a whole and the modernization of the system of educational activities of all participants in the educational process. In this regard, the scientific and pedagogical activity of teachers is closely connected with their creative development and professional self-improvement. Teachers of a high level of scientific and professional skills have their own characteristics. Scientific education and competence of higher school teachers presupposes possession of in-depth knowledge, first of all, such as: theoretical and methodological foundations of pedagogical disciplines, as well as related disciplines, in particular knowledge of philosophy, sociology, psychology, professional pedagogy, special pedagogy, methods of teaching academic subjects and the like; knowledge of content, forms, methods, means of educational work at the university.

References

Альтшуллер Г. Найти идею: введение в ТРИЗ — теорию решения изобретательских задач. Москва : Альпина Паблишер, 2021. 408 с. ISBN 978-5-9614-6874-8.

Альтшуллер Г.С. Творчество как точная наука. Петрозаводск: Скандинавия, 2018. 208 с.

Гайдученко Ю.С. Образовательный процесс и инновационный менеджмент в современной педагогике // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2009. №1. С. 58-61.

Гитин А.В. Методы сильного мышления // Учителям о ТРИЗ. № 4. Санкт-Петербург : Союз писателей С.Петербурга, 2019. С. 11-39.

Демакова И.Д., Попова И.Н. Гуманитарная экспертиза как метод научного познания в педагогике // Вестник ПСТГУ. Серия 4: Педагогика. Психология. 2021. №60. С. 37-48.

Джеус А. В. Молодежные интенсивные школы инновационной эпохи // Современное научное творчество и изобретательство учащихся. Красноярск: ИПЦ КГТУ, 2016. 300 с.

Дугина Г. Р. Развитие креативного мышления у студентов СПО через профессионально ориентированные задачи // Инновационное развитие профессионального образования. 2019. № 4 (24). С. 12-17.

Иванов Н.И. Роль и значение педагогической деятельности в высшей школе для социально-экономического развития регионов страны // Столыпинский вестник. 2020. №1.

Калина И.И Педагогика экономики образования // Universum: Вестник Герценовского университета. 2007. №1. С. 3-4.

Лихолетов В.В. О роли творческих технологий в обеспечении конкурентоспособности специалистов // Творческие технологии. Челябинск, 2017. С. 118-123.

Лихолетов В.В. Развитие творческого воображения : учеб. пособие. Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2008. 164 с.

Меерович М. И. От методов решения технических проблем до технологии формирования культуры мышления. Концепция применения ТРИЗ в педагогике. М.: ТРИЗ, 2018. 226 с.

Юдин Б. Г. От этической экспертизы к экспертизе гуманитарной // Гуманитарное знание: тенденции развития в XXI веке. В честь 70-летия Игоря Михайловича Ильинского. М., 2006. С. 214-237.

Ferguson R., and Clow, D. (2017). "Where is the evidence? A call to action for learning analytics," in Proceedings of the 6th Learning Analytics Knowledge Conference (Vancouver, BC: ACM), 56-65.

Published

2023-03-15

How to Cite

1.
Никитина ВК. Types of personality orientation and scientific and pedagogical activity of a higher school teacher. УО [Internet]. 2023Mar.15 [cited 2024Jul.3];13(3):268-73. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/838