The role of learning in cooperation in the process of learning foreign languages by students of nonspeech specialties

Authors

  • Oleg I. Basherov Russian University of Transport; A.N. Kosygin Russian State University (Technologies. Design. Art)
  • Dina A. Mironova Plekhanov Russian University of Economics
  • Irina K. Karlovich Plekhanov Russian University of Economics
  • Jamila Kh. Godina Plekhanov Russian University of Economics

DOI:

https://doi.org/10.25726/p9990-3179-7987-a

Keywords:

role, training, foreign languages, students of non-speech specialties

Abstract

The analysis of scientific literature and the study of the experience of foreign language training of students indicate that there is a need for further development of theoretical and practical aspects of foreign language non-speech specialties that contribute to the effective mastery of a foreign language as a means of intercultural, professional communication in various fields of scientific activity. Today, foreign language training in higher education institutions is carried out at all educational and qualification levels, which are characterized by the specifics of goals, objectives, content, methods and conditions of training. Important in the process of foreign language training of students is the development of creative skills that help a person to show creative individuality, activity, produce original ideas, apply a creative approach to solving problems. The main purpose of teaching a foreign language for non-speech specialties is to achieve a level of practical language proficiency, which allows it to be used in professional activities, scientific work and ensures the communicative independence of a scientist in the fields of professional and academic communication in oral and written forms.

References

Апанасюк Л.А. Формирование готовности студентов-иностранцев к межкультурному общению при обучении иностранному языку // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2015. № 4 (23). С. 30-33.

Баканова Ю.В. Развитие межкультурной компетенции будущих лингвистов-переводчиков // Методика преподавания иностранных языков // Вестник ВГУ, Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2008. № 2. С. 116-120.

Богданова Л.И. Взаимодействие языков и контакт ценностей при обучении русскому языку // Актуальные проблемы изучения и преподавания РКИ в вузе: материалы междунар. науч.-практ. конф. Тверь: Тверской гос. ун-т, 2018. 213 с.

Глазов А.Г. Методика обучения магистрантов ведению научной дискурсии на иностранном языке: диссертация ....канд.пед.наук // ФГБОУ ВО «Нижегородский государственный лингвистический университет им. H.A. Добролюбова». Нижний Новгород. 2017. 223 с.

Глумова Е.П., Чичерина Ю.В. Интегрированный подход к обучению иностранному языку в системе высшего образования // Обучение, тестирование и оценка. 2017. № 17. С. 16-26.

Гуро-Фролова Ю.Р. Ключевые концепции продуктивных образовательных технологий обучения иностранному языку будущих юристов в условиях современной высшей школы // Проблемы использования и инновационного развития внутренних водных путей в бассейнах великих рек: Труды международного научно-промышленного форума «Великие Реки» (17-20 мая 2016 г.). Н. Новгород: ФГБОУ ВО «ВГУВТ», 2016. С. 151.

Дейкина А.Ю. Познавательный интерес: сущность и проблемы изучения. // Бийск : НИЦ БПГУ им. В.М. Шукшина, 2002. 48 с

Дудник Л., Невская М.В. Сущность межкультурной коммуникативной компетенции и ее формирование при обучении деловому общению // Актуальные проблемы преподавания иностранных языков в неязыковом вузе в современной образовательной парадигме: сб. науч. трудов заоч. науч-практ. конф. М., 2016. С. 97-111.

Карнышев А.Д., Винокуров М.А., Трофимова Е.Л. Межэтническое взаимодействие и межкультурная компетентность. Иркутск: Изд-во БГУЭП, 2009. С. 285-286

Лихачева Н.В. Интеграция языковых и внеязыковых компонентов в содержании обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Вестник БДУ. Сер. 4, Филология. Журналистика. Педагогика. 2012. № 3. С. 74-77.

Невская М. В. Филологическое образование в России и зарубежье: новейшие техники как фактор изменения основных трендов университетского обучения // Искусствоведение в контексте других наук в России и за рубежом: параллели и взаимодействия: сб. трудов Междунар. науч. конф. М., 2017. С. 232-241.

Новгородова Е.Е. Повышение мотивации к изучению филологических дисциплин средствами современных масс-медиа // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2020. № 1. С. 149-156.

Сенченкова Е.В. Интерактивные формы обучения русскому языку как иностранному в медицинском вузе // Педагогическое образование в России. 2016. № 11. С. 96-99.

Хоменко Е.В. Лингвопрагматические особенности аргументации англоязычного научногоучебного текста // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A. Гуманитарные науки. 2019. № 10. С. 115-120.

Apanasyuk L. A., Soldatov A. A., Kireeva I. A., Belozertseva N. V. Problems on training specialists in the social and economic area for intercultural integration in the context of staff mobility // Espacios. - 2017. - Т. 38. - № 33. - Р. 26.

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
Basherov OI, Mironova DA, Karlovich IK, Godina JK. The role of learning in cooperation in the process of learning foreign languages by students of nonspeech specialties. УО [Internet]. 2023 Jan. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(1):135-43. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/749

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>