The possibilities of learning management system Moodle in the implementation of independent extracurricular work of students enrolled on the programs of higher professional education of the Russian Federation
DOI:
https://doi.org/10.25726/m5518-2827-4132-dKeywords:
LMS Moodle, electronic learning technologies, mixed and hybrid learning models, higher professional education programs developed on the basis of a competency-based approachAbstract
In modern curricula for the main educational bachelor's degree programs implemented in the Russian Federation, a significant amount of time is allocated for independent work of students. The ratio of the amount of time in the curricula laid down for classroom classes, independent work of students and contact work in disciplines is the most diverse even within the framework of one area of training and depends on the vision of this issue by a particular educational institution. This vision of educational institutions is fixed, among other things, in the Provisions on the independent work of students, which are components of the quality management systems of education of specific educational institutions of higher professional education. In the context of the global digitalization of society, the use of distance learning systems, including such widely known as LMS Moodle, is becoming increasingly important in the implementation of students' independent work on the main educational programs of higher professional education developed on the basis of a competence-based approach. This article is devoted to the optimal use of the Moodle distance learning system in the implementation of independent work of students based on mixed and hybrid learning models without reference to a specific bachelor's degree program.
References
Антонова Л.А. Цифровая трансформация системы образования. Проектирование ресурсов для современной цифровой учебной среды как одно из её основных направлений // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Серия: Информационные компьютерные технологии в образовании. 2018. № 14. С. 5-37.
Белозубов А.В., Николаев Д.Г. Система дистанционного обучения Moodle. Учебноетодическое пособие (ЕЬоок). СПб, СПбГУИТМО, 2007. 108 с.
Валяева Е.Ф. Практика применения Zoom в процессе дистанционного обучения иностранному языку // Современное педагогическое образование. 2020. №6. С. 47-50.
Грибанов Ю.И. Цифровая трансформация социально-экономических систем на основе развития Института сервисной интеграции: дис. ... д-ра экон. наук. СПб., 2019. 355 с.
Грунт Е.В. Дистанционное образование в условиях пандемии: новые вызовы российскому высшему образованию // Перспективы науки и образования. 2020. № 5 (47). С. 45-58.
Зеер Э.Ф., Ломовцева Н.В., Третьякова В.С. Готовность преподавателей вузак онлайнобразованию: цифровая компетентность, опыт исследования // Педагогическое образование в России. 2020. № 3. С. 2639. DOI: 10.26170/po20-03-03.
Квач Т.Г. Формирование информационно-образовательной среды для студентов среднего профессионального образования в вузе // Мир университетской науки: культура, образование. 2020. № 3. С. 43-48.
Климов А.А., Заречкин Е.Ю., Куприяновский В.П. О цифровой экосистеме современного университета // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2019. Т. 15. № 4. С. 815-824. DOI: 10.25559/SITITO.15.201904.815-824.
Корсак М.В. Виртуализация образовательного пространства как социокультурный феномен // Педагогика и психология образования. 2017. №2. С. 5-6.
Молочников Д.Е., Яковлев С.Л., Хабарова В.В. Опыт применения системы дистанционного обучения Moodle // Сборник трудов конференции. Ульяновск, 2022. С. 103—106.
Прудникова Н.Н. Применение модели Flipped Learning в процессе формирования иноязычной компетенции студентов российских вузов // Актуальные проблемы современности: наука и общество. Российская академия народного хозяйства и государственной службы при президенте РФ, Балаково, 2020 №1 (26) С. 63-69.