Pedagogical propaedeutics of the mediative culture of the learning youth by means of open education: integrative-holistic approach
DOI:
https://doi.org/10.25726/o5164-7668-6376-kKeywords:
pedagogical propaedeutics, open education, open educational resources, mass open online courses, electronic portfolio, social media, general cultural training in the field of mediation, mediation culture, educational event, the Arctic and the NorthAbstract
This article presents the experience of providing pedagogical propaedeutics of the mediative culture of students – schoolchildren and students – in the context of the development and use of open (network) education resources, in particular, mass open online courses, social media and electronic portfolio. A model of pedagogical propaedeutics of mediative culture in the Arctic and the North, based mainly on an integrative-holistic approach, has been developed and characterized. The study was carried out with the financial support of the regional state autonomous institution "Krasnoyarsk Regional Fund for the Support of Scientific and Scientific-Technical Activities" within the framework of the scientific project "Development of a propaedeutic model of educational multicultural mediation for the regions of Yenisei Siberia and the Far North", application code 2021102307858 (CF-863).
References
Безызвестных Е.А. Электронный портфолио как средство формирования ИКТкомпетентности будущих педагогов-тьюторов : дис. ... канд. пед. наук. Красноярск, 2019. 290 с.
Герасимов Г.И. Гуманитарность и гуманитаризация образования // Гуманитарий Юга России. 2012. № 1. С. 129-139.
Германова Е.А. Педагогическая пропедевтика гуманизации личности подростков как средство духовно-нравственного воспитания : дис. ... канд. пед. наук. Санкт-Петербург, 2015. 164 с.
Иванов Н.А. К проблеме консолидации человеческого ресурса в сфере медиации средствами цифровых технологий: контекст Арктики и Севера // Ломоносов 2021: материалы Международного молодежного научного форума / отв. ред. И.А. Алешковский, А.В. Андриянов, Е.А. Антипов, Е.И. Зимакова. М.: МАКС Пресс, 2021. https://lomonosovmsu.ru/archive/Lomonosov_2021/data/23002/133188_uid358995_report.pdf
Курс: Intercultural mediation: theory, practice, experience. https://online.sfukras.ru/course/view.php?id=259
Курс: Practices of multicultural mediation in Europe. https://online.sfukras.ru/course/view.php?id=306
Курс: Е-портфолио в презентации и признании достижений. https://online.sfukras.ru/course/view.php?id=229
Курс: Межрегиональная онлайн-олимпиада по медиации и поликультурному образованию. https://online.sfu-kras.ru/course/view.php?id=195
Курс: Методы психолого-педагогических и социологических исследований в образовании. https://online.sfu-kras.ru/course/view.php?id=225
Курс: Практики поликультурной медиации в Европе. https://online.sfukras.ru/course/view.php?id=247
Поликультурная медиация в Енисейской Сибири. https://t.me/mediationandpoli
Поликультурная медиация в Енисейской Сибири. https://vk.com/club203163200
Портфолио магистров. http://ipps.sfu-kras.ru/node/72
Учеба с азартом: хрестоматия мотивирующих внеурочных форматов образования : (из опыта группы НооГен) / под ред. М. Миркес. СПб.: Школьная лига: Образовательные проекты, 2014. 183 с.
Чапаев Н.К. Теоретико-методологические основы педагогической интеграции : дис. … дра пед. наук. Екатеринбург, 1998. 462 с.
Чистобаева А.Ю. Формирование компетенций в сфере профессионального общения будущих педагогов на основе интегративно-целостного подхода : дис. ... канд. пед. наук. Новосибирск, 2017. 299 с.
Шамшович В.Ф., Фаткуллин Н.Ю., Сахарова Л.А., Глушкова Л.М. Цифровая трансформация образования // Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия: Экономика. 2020. № 1 (31). С. 136-146.
Lacka E., Wong T. Examining the impact of digital technologies on students’ higher education outcomes: the case of the virtual learning environment and social media // Studies in Higher Education. 2019. Vol. 46 (2). P. 1-14.