Sustainable development of the university in the context of globalization processes

Authors

  • Oksana L. Mokhova Moscow International University, Russian University of Transport
  • Oleg I. Basherov Moscow International University, A.N. Kosygin Russian State University
  • Olga A. Sannikova Moscow International University
  • Valentina Y. Tereshina Moscow International University

DOI:

https://doi.org/10.25726/o6761-0763-6252-d

Keywords:

university, sustainable development, higher education, globalization

Abstract

High professionalism, effective perception of innovations, responsibility for the results of their activities, the possibility of self-improvement are the requirements put forward by the development of scientific and technological progress, which requires human development. The latter requires an increase in the share of the total employee in the country's GDP. Currently, the qualitative parameters of the Russian education system do not allow us to properly carry out the functions assigned to it, in particular, to contribute to ensuring sustainable development. The article examines the problems of education development in the context of the demographic crisis, the intensification of the processes of Eurasian integration and globalization. The role of the educational sphere in ensuring sustainable socio-economic development is revealed. The scientific approaches to the interpretation of the quality of education are summarized, the list of its components is outlined. Based on the analysis, conclusions are drawn about the need to activate innovative technologies in educational activities in order to achieve high quality education and training of competitive specialists. The threats of deformations in ensuring sustainable socio-economic and educational development are identified. The influence of negative factors on this process has been determined.Measures to overcome the negative influence of the latter are proposed. The importance and necessity of strengthening the role of transformed education in ensuring sustainable development and European integration, as well as compliance with the principles of continuity, subsidiarity, readiness, interaction, communication, integration, orientation and predictability are substantiated.

References

Аржанова И. В., Воров А. Б. Потенциал экспорта образования ведущими российскими университетами // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 6. С. 6-17. DOI 10.15826/ umj.2016.106.054

Беляков С.А., Краснова Г.А. Экспорт высшего образования: состояние и перспективы в России и в мире// Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 6. С. 26-34. DOI 10.15826/ umj.2016.106.056

Бирюков А. В. Интернационализация российского высшего образования// Мировая экономика и международные отношения. 2006. №.10. С. 76-83.

Гурьянчик В. Н. Исследование готовности к непрерывному образованию у курсантов военно-технического вуза // Вопросы теории и методики профессионального образования : материалы научно-практической конференции «Чтения Ушинского», Ярославль, 01-02 марта 2018 года / Под научной редакцией М.В. Новиков. Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского, 2018. С. 127-132.

Де Вит Х., Хантер Ф. Интернационализация высшего образования: переломный момент// Международное высшее образование. 2015. № 78. С.6-8.

Жданов В.П., Плюхин М.Ю., Приходько С.В. Управление развитием территорий. Как выполнять эту трудную работу: учебное пособие для повышения квалификации государственных и муниципальных служащих. М.: Дело, 2019. 496 с.

Живица О.В., Сульчинская Э.Э. Формирование личностной готовности профессиональной деятельности в процессе обучения студентов по направлению «предпринимательство» // Роль бизнеса в трансформации общества: сборник материалов XV Международного научного конгресса «Роль бизнеса в трансформации общества — 2020». Ч. 1. М.: Университет «Синергия», 2020. С. 398—404.

Иноземцев В.Л. Современная глобализация и ее восприятие в современном мире // Век глобализации. 2008. № 1. С. 31—44.

Исаев В.А., Исаева М.В. Драйверы цифровизации и изменение рейтинга студентов при онлайн-обучении // Научно-исследовательская деятельность в классическом университете: традиции и инновации: материалы Международного научно-практического фестиваля, Иваново, 15—29 апреля 2020 г. Иваново: Иван. гос. ун-т, 2020. С. 257—260.

Исаева М.В. Формы использования вебинаров в образовательном процессе и формирование специальной компетенции ППС в вузе // Образовательная среда сегодня и завтра: материалы XI Международной научно-практической конференции. Москва, 28— 29 ноября 2016 года. М.: Негосударственное образовательное учреждение высшего образования Московский технологический институт, 2016. С. 43—45.

Кирьякова А.В. Аксиологические доминанты подготовки педагогов в университете// Педагогический журнал Башкортостана № 3(70), 2017. С. 11-19

Сидоров С.Г. Философия управления образованием: ценности и идеалы // Социально-гуманитарные знания. 2019. № 1. С. 252-265.

Субетто А.И. Ноосферное образование в евразийском пространстве: ноосферно-евразийская парадигма фундаментализации непрерывного образования // Теоретическая экономика. 2016. № 3(33). С. 7-11.

Титова Л.Г., Юдин В.В. Концептуальные положения организации непрерывного образования. Ярославль, 2017. 26 с.

Deloitte (2019). What is Digital Economy? URL: https://www2. deloitte.com/mt/en/pages/technology/articles/mt-what-is-digital-economy.html

Published

2022-02-17

How to Cite

1.
Мохова ОЛ, Башеров ОИ, Санникова ОА, Терёшина ВЮ. Sustainable development of the university in the context of globalization processes. УО [Internet]. 2022Feb.17 [cited 2024Jul.3];12(1):232-41. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/290

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>