The French language in the Russian Empire in the XVIII – XIX centuries: pedagogical discourse

Authors

  • Anastasia A. Kolobkova Russian University of Cooperation

DOI:

https://doi.org/10.25726/j6964-5426-4923-x

Keywords:

French language, gallomania, French culture, educational process, free education, playful character in education, history of pedagogy

Abstract

The article examines some prerequisites for the establishment of Russian-French bilingualism in the Russian Empire and identifies patterns in the study of the French language in the 18th-19th centuries. It mentions the views of French Enlightenment thinkers on the substantive side of the educational process, using the example of Jean-Jacques Rousseau's theory of free education, whose conceptual foundations influenced the formation of new approaches to studying French in Russia. The article discusses the role of the French language in the educational system of the Russian Empire in the 18th-19th centuries, focusing on the pedagogical discourse of that time. It analyzes the reasons for the popularity of the French language among the Russian aristocracy and intelligentsia, as well as its impact on the cultural and educational development of the country. Special attention is paid to the methods of teaching French in educational institutions and private schools, as well as the role of French teachers and tutors. The article also explores the educational materials and aids used in the learning process and their adaptation to Russian realities. It describes the main difficulties faced by students and suggests ways to overcome them. The research results show that knowledge of the French language was not only an indicator of high social status but also an important tool for professional and personal growth in the Russian Empire.

References

Ачлей А.Г. Битва глобальных проектов. В 3-х ч. Ч. 1: М.: Изд-во Волант, 2011. 237 с.

Буянова А.С., Валегина К.О. Французская педагогическая мысль и образовательные инициативы эпохи Екатерины II // Образовательные ресурсы и технологии. 2020. № 2(31). С. 87-95.

Васильев Н.Л., Савина Е.В. Варваризмы в языке А.С. Пушкина // Филологические науки. 2000. № 2. С. 99-105.

Демидовская А.Е. Воспитание и образование во Франции в XVII – начале XVIII века // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2008. С. 100-106.

Загрязкина Т.Ю. Следы Франции в России // Вестник Московского университета. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2009. Сер. 19. № 4. С. 32-45.

Иванская И.В. Причины появление и распространения французской культуры в России в эпоху Петра I // Известия Российского государственного университета им. А.И. Герцена. 2006. Вып. 23. С. 42- 47.

Игра Ханова: Способ, играя, выучить детей азбуке. М.: У книгопродавца Ф. Куртенера, 1793. 11 с.

Именной Указ от 24 января 1755. «Об учреждении Московского Университета и двух Гимназий. С приложением Высочайше утвержденного проекта по сему предмету» https://base.garant.ru/55005307/

Клипакова Д.М. Ценность педагогического дискурса в современной образовательной среде // ЦИТИСЭ. 2023. № 2(36). С. 178-190.

Колобкова А.А. Грамматико-переводной метод в преподавании французского языка в российских учебных заведениях в XVIII – первой половине XIX века // Управление образованием: теория и практика. 2021. Т. 11. № 4. С. 28-37.

Колобкова А.А. К вопросу об изучении французского языка в российской империи в середине XVIII – начале XIX века // Ценности и смыслы. 2019. № 6(64). С. 118-130.

Колобкова А.А. Первые азбуки и буквари по французскому языку в России XVIII – первой половины XIX века // Казанский педагогический журнал. 2020. № 5. С. 16-22.

Кудрина Ю.В. Александр III и история // Русская история. 2011. № 4(18). С.10-19.

Поспелова Ю.Ю. Педагогический дискурс и его характеристики // Вестник Костромского государственного университета. 2009. № 1. С. 307-310.

Растягаев А.В., Сложеникина Ю.В. «Есть люди остроумные...»: формирование семантической структуры слова остроумие в контексте XVIII в // Язык и культура. 2019. № 45. С. 96-107.

Руссо Ж.-Ж. Эмиль, или О воспитании. Пер. с фр. М.А. Энгельгардта. Санкт-Петербург: Школа и жизнь, 1912. 491 с.

Толстой Л.Н. Собрание сочинений. В 12-ти т. Т. 6. Война и мир. Т. 3. Примеч. Л.Д. Опульской. М.: Художественная литература, 1978. 424 с.

Хуторской А.В. Естественное воспитание и обучение Ж.-Ж. Руссо // Школьные технологии. 2010. № 1. С. 75-83.

Яринская А.М. «Домострой» и «Генеральное учреждение о воспитании обоего пола юношества»: опыт сравнительного и исторического анализа // Вестник Томского государственного университета. 2010. № 334. С. 84-87.

Haumant E. La culture française en Russie (1700–1900). P.: Hachette, 1913. 571 p.

Published

2024-03-30

How to Cite

1.
Kolobkova AA. The French language in the Russian Empire in the XVIII – XIX centuries: pedagogical discourse. УО [Internet]. 2024 Mar. 30 [cited 2024 Nov. 22];14(3-2):227–235. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1469

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Most read articles by the same author(s)