The development of patriotic education in universities as a means of training future specialists to serve society

Authors

  • Islam M. Oglu Dgoliev Ural State Agrarian University
  • Dmitry R. Gareev Ural State Agrarian University
  • Niyaz M. Karimov Ural State Agrarian University
  • Vladimir A. Obnosov Ural State Agrarian University
  • Alexey S. Mishin Ural State Agrarian University

DOI:

https://doi.org/10.25726/l5777-3985-2516-g

Keywords:

patriotic education, higher education, citizenship, service to society, methods of education, value orientations

Abstract

This article examines the actual problem of patriotic education of students of higher educational institutions as a means of training future specialists to serve society. The purpose of the study is to identify effective methods and approaches to the organization of patriotic education in universities, contributing to the formation of students' active citizenship, a sense of responsibility for the fate of their country and readiness for selfless work for the benefit of the Fatherland. The research analyzed scientific publications on the issues of patriotic education of youth, as well as conducted a survey among 350 students and 50 teachers from 5 leading universities in Russia. The methodological basis of the study was based on systemic, activity-based and axiological approaches. Based on the analysis of the data obtained, it was found that the most effective methods of patriotic education in universities are: organizing events aimed at studying the history and culture of Russia (89% of respondents), meetings with veterans and prominent figures (76%), involving students in volunteer and socially useful activities (68%), and also, the implementation of patriotic projects (54%). The results of the study confirm the need for an integrated approach to patriotic education, involving close interaction of universities with government agencies, public organizations and civil society institutions.

References

Белоцерковская Н.В., Корякина М.И., Охлопкова Я.В., Захарова Л.О., Шестакова И.В. Вопросы обучения и воспитания на уроках и занятиях иностранного языка в школе, учреждениях среднего и высшего профессионального образования // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 4(40). С. 89-97.

Большунова Н.Я., Ульянов A.E. Многообразие функций эмпатии в контексте различных симптомокомплексов личности // Мир науки, культуры, образования. 2014. № 6(49). C. 223-227.

Воронина Д.К., Шамов А.Н. Культурологические подходы к организации учебно-образовательного процесса по иностранному языку студентов ИТ-специальностей // Гаудеамус. 2021. Т. 20. № 4(50). C. 15-21.

Горельцев А.Г. Гражданско-патриотическое воспитание студентов в государственном техническом вузе: автореф. дисс. ... канд. педагог. наук. Ун-т МВД РФ. Санкт-Петербург, 2007. 22 с

Грузина Ю.М., Мельничук М.В. Анализ зарубежного опыта по формированию и развитию молодежной политики в сфере образования, науки и инноваций // Российский гуманитарный журнал. 2018. Т. 7. № 6. C. 452-463.

Деркач A.A. Субъектные феномены: акмеологический подход. М.: Изд-во РГС, 2010. 239 с.

Евлапова Т.В. Роль государственных институтов в патриотическом воспитании молодежи в условиях политической трансформации российского общества: автореф. дисс. ... канд. полит. наук. М.: МГОУ, 2013. 24 с.

Кириллова Т.К., Бурцева Е.В., Рак И.П. Педагогика и психология как науки формирования потенциала современного общества: монография. Чебоксары: Среда, 2022. С. 53-62.

Корж Н.В. Патриотические ценности как основа нравственного воспитания студенческой молодежи // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2021. № 1. С. 30-40.

Лубский Р.А. Российская государственность как социальная реальность: методология многомерного исследования, типы, специфика развития: дисс. ... д-ра филолог. наук. Ростов-на-Дону, 2015. 50 с.

Мещерякова Е.И., Ларина Т.В., Еремин А.В. Суханова А.С. Особенности формирования патриотических ценностей будущих офицеров с использованием воспитательного потенциала дисциплины «Иностранный язык» // Воздушно-космические силы. Теория и практика. 2021. № 17. C. 230- 240.

Морозова А.Л. Актуальные вопросы реализации гражданско-патриотического воспитания // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2018. № 3(79). C. 187-190.

Нефедова А.С. Патриотическое воспитание студентов в современном вузе // Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия: Педагогические науки. 2018. № 1. С. 55- 60.

Санина А.Г. Патриотизм россиян и патриотическое воспитание в современной России // Социологические исследования. 2016. № 5. C. 44-53.

Суханова А.С. Роль дисциплины «иностранный язык» в формировании патриотических ценностей. Проблемы модернизации современного высшего образования: лингвистические аспекты. Лингвометодические проблемы и тенденции преподавания иностранных языков в неязыковом вузе: мат. V Междунар. науч.-метод. конф. Омск: Изд-во ОАБИИ, 2019. С. 385-387.

Чухров A.C. Особенности патриотического воспитания студентов технического вуза // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 6(91). С. 333-335.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Dgoliev IMO, Gareev DR, Karimov NM, Obnosov VA, Mishin AS. The development of patriotic education in universities as a means of training future specialists to serve society. УО [Internet]. 2024 Feb. 15 [cited 2024 Nov. 25];14(2-1):140-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1334

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>