The history of pedagogical support for the adaptation of foreign students to the socio-cultural environment of the university

Authors

  • Oleg I. Basherov Russian University of Transport
  • Olga A. Sannikova Moscow International University
  • Valentina Yu. Tereshina Moscow International University
  • Irina N. Svedentsova Moscow International University

DOI:

https://doi.org/10.25726/o4493-1940-4952-d

Keywords:

international students, socio-cultural adaptation, pedagogical support, history of education, internationalization of higher education

Abstract

This article is devoted to the study of the history of pedagogical support for the adaptation of foreign students to the socio-cultural environment of the university. The relevance of the topic is due to the increasing number of foreign students in Russian universities and the need to optimize the process of their adaptation. The purpose of the study is a retrospective analysis of the development of the system of pedagogical support for the adaptation of foreign students in Russia. In the course of the work, scientific publications, archival documents and statistical data reflecting the evolution of approaches to pedagogical support for the adaptation of foreign students in Russia from the 1950s to the present were analyzed. Methods of historical-genetic, comparative-historical and statistical analysis were used. Three main stages of the development of the system of pedagogical support for the adaptation of foreign students have been identified: 1) the 1950s -1970s - a period of intensive development of the system of training specialists from developing countries, characterized by a paternalistic approach; 2) the 1980s - early 2000s - a transitional period marked by a gradual rethinking of the goals and methods of adaptation work; 3) from the mid-2000s to the present - a modern stage, focused on the implementation of a competence-based approach and the principles of multicultural education. It has been established that throughout history, pedagogical support has been a significant factor in the successful socio-cultural adaptation of foreign students in Russia. At the same time, the content and methods of adaptation work have changed significantly. This resulted in a gradual transition from directive methods to personality-oriented ones, taking into account the ethnopsychological and individual characteristics of students. The increasing role of intercultural interaction and tolerance education is noted. The revealed trends reflect the general humanization of education and the internationalization of higher education in Russia. The results of the study can be used to further improve the system of pedagogical support for the adaptation of foreign students.

References

Авакова О.В. К вопросу об адаптации иностранных студентов // Педагогика и просвещение. 2021. № 4. С. 54-61.

Башарина О.В. Наставничество как стратегический ресурс повышения качества профессионального образования // Инновационное развитие профессионального образования. 2018. № 3(19). С. 18-26.

Белякова Л.Ф., Сидорова Т.Л., Петрунева Р.М., Васильева В.Д. Туркменские студенты в Волгоградском государственном техническом университете // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 4. С. 127-135.

Береговая О.А., Лопатина С.С., Отургашева Н.В. Тьюторское сопровождение как инструмент социокультурной адаптации иностранных студентов в российском вузе // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 1. С. 156-165.

Блинов В.И., Есенина Е.Ю., Сергеев И.С. Наставничество в образовании: нужен хорошо заточенный инструмент // Профессиональное образование и рынок труда. 2019. № 3. С. 4-18.

Бохан Т.Г., Шабаловская М.В., Терехина О.В., Ульянич А.Л., Бородич Ю.В., Танабасова У.В. Идентичность как предиктор субъективной оценки качества жизни студентов: кросскультурный аспект // Вестник Кемеровского государственного университета. 2021. Т. 23. № 1. С. 143-155.

Бухалко А.Д. Основы психолого-педагогического сопровождения адаптации иностранных студентов к обучению в российском вузе // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2019. № 2. С. 56-69.

Быстрова Н.В., Цыплакова С.А., Пасечник А.С. Наставничество как педагогический феномен: история и современность // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2019. № 3(37). C. 18-24.

Васильева С.Л., Абрамова А.А., Волкова М.Г., Дмитриенко Н.А., Коваленко Н.С. Социокультурная адаптация иностранных студентов в Сибирском регионе // Профессиональное образование в современном мире. 2020. № 10(4). С. 4212-4222.

Галажинский Э.В., Бохан Т.Г., Ульянич А.Л., Терехина О.В., Шабаловская М.В. Связь субъективного качества жизни с представлениями о счастье (ценностной обусловленностью счастья, интенсивностью мотивации счастья и ответственностью за собственное счастье) у студенческой молодежи // Science for Education Today. 2019. № 6. С. 19-38.

Кларин М.В. Современное наставничество: новые черты традиционной практики в организациях XXI века // ЭТАП: Экономическая теория, Анализ, Практика. 2016. С. 92-112.

Мардахаев Л.В., Воленко О. И., Варламова Е.Ю. Влияние поликультурной среды российского вуза на языковую подготовку студентов-иностранцев // Перспективы науки и образования. 2020. № 6(48). С. 192-203.

Погорельская А.М. Эволюция системы высшего образования в Туркменистане на фоне современных образовательных трендов // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 5. С. 150-160.

Понявина М.Б., Расторгуев С.В., Селезнев П.С., Сучилина А.А., Шатилов А.Б. Мониторинг социальных установок иностранных студентов // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 8-9. С. 80-92.

Сажина С.Д. Особенности организации наставничества в организации высшего образования // Человек. Культура. Образование. 2020. № 2(36). С 175-184.

Стрельникова Ю.Ю., Гуриева С.Д., Гончарова Н.А. Механизм социально-психологической адаптации обучающихся к образовательной среде российского вуза // Перспективы науки и образования. 2021. № 5(53). С. 192-207.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Башеров ОИ, Санникова ОА, Терёшина ВЮ, Сведенцова ИН. The history of pedagogical support for the adaptation of foreign students to the socio-cultural environment of the university. УО [Internet]. 2024Feb.15 [cited 2024Jun.30];14(2-1):79-88. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1328

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>