Methods of activating patriotic education through sports and physical activities: Case study on the example of educational institutions

Authors

  • Islam M. Ogly Dzholiev Ural State Agrarian University
  • Bayramgeldy M. Saparov Ural State Agrarian University
  • Niyaz M. Karimov Ural State Agrarian University
  • Vladimir A. Obnosov Ural State Agrarian University
  • Alexey S. Mishin Ural State Agrarian University

DOI:

https://doi.org/10.25726/j2528-3921-2779-o

Keywords:

patriotic education, physical education, sports, minors, educational institutions

Abstract

The methodological basis of this article focuses on a comprehensive study of the possibilities of activating patriotic education of minors through physical culture and sports activities in educational institutions. The subject of scientific analysis is modern approaches to the formation of the civic identity of minors through the purposeful introduction of various types of sports and physical activities of a patriotic orientation into the educational process. The purpose of the study is a comprehensive assessment of the effectiveness of existing practices of patriotic education of minors through physical culture and sports activities on the example of a number of educational institutions. The article is based on the results of monitoring studies on the introduction of patriotically oriented sports and physical education activities into the educational process of educational institutions. The presented analysis allows us to draw conclusions about the most effective approaches to organizing sports and patriotic work with minors, identify problematic aspects of current practices and formulate recommendations for improving the methodology of patriotic education through physical culture and sports activities in educational institutions.

References

Браун О.А., Аркузин М.Г., Билан М.А., Аршинова Е.В. Психолого-педагогическое сопровождение развития гражданской идентичности студентов вузов как основы просоциальной активности // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2021. №1(41). С. 48-56.

Ван Цзин. Сравнительное исследование по патриотическому воспитанию китайских и российских студентов вузов // Культура и цивилизация. 2022. Т. 12. № 5А. С. 715-719.

Галеев А.Р., Пащенко Л.Г. Эмоциональное реагирование и мотивация студентов вуза к выполнению норм ГТО // Теория и практика физической культуры. 2020. №12. С. 38-40.

Галиев Р.Р. Формирование духовно-нравственных ценностей и патриотизма в современной России // Социально-гуманитарные знания. 2022. № 5. С. 141-144.

Домбровская А.Ю. Гражданская и политическая активность в цифровой среде: установки современных молодых россиян // Россия: общество, политика, история. 2023. № 2(7). С. 114-131.

Зайцева О.Ю. Патриотическое воспитание современной молодежи // Образование и наука в России и за рубежом. 2020. № 11 (75). С. 292-295.

Зубок Ю.А., Селиверстова Н.А. Смысловые компоненты образа будущего страны в представлениях молодежи // Наука. Культура. Общество. 2022. Т. 28. № 4. С. 56-74.

Иванов В.Д. Волонтерское движение и спорт в современном мире // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2020. Т. 5. № 2. С. 14-19.

Ивченков С.Г., Сайганова Е.В. Ценностные ориентиры и их влияние на восприятие патриотизма у молодежи // Вестник Института социологии. 2020. Т. 10. № 11. С. 106-125.

Картавых М.А., Камерилова И.А., Воронина И.А. Формирование гражданской идентичности как актуальная проблема современного образования // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 62-3. С.11-14.

Красникова О.С., Пащенко Л.Г., Давыдова С.А. Активизация физической активности студентов вуза путем совершенствования системы массового студенческого спорта // Теория и практика физической культуры. 2019. № 8. С. 36-38.

Куликова С.В., Фоменко Е.А. Потенциал цифровых технологий в решении задач патриотического воспитания российской молодежи // Известия ВГПУ. 2021. № 2(155). С. 19-22.

Курамшин Ю.Ф., Люйк Л.В., Дьяченко Г.Б. Отношение студенческой молодежи к физической культуре и спорту в аспекте теоретического анализа // Теория и практика физической культуры. 2020. №5. С.42-44.

Кутявин Н.Р., Зверева Е.В. Цифровые технологии в аспекте патриотического воспитания // Инновационный потенциал молодежи: спорт, культура, образование: сб. науч. ст. Екатеринбург, 2022. С. 279-283.

Пащенко Л.Г. Субъективное отношение к состязательной деятельности участников студенческих соревнований // Теория и практика физической культуры. 2019. № 8. С. 66-68.

Пешкова Н.В., Лубышева Л.И. Приобщение студенческой молодежи к соревновательной деятельности с позиции голографического подхода // Теория и практика физической культуры. 2015. № 12. С. 84-86.

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Dzholiev IMO, Saparov BM, Karimov NM, Obnosov VA, Mishin AS. Methods of activating patriotic education through sports and physical activities: Case study on the example of educational institutions. УО [Internet]. 2024 Jan. 30 [cited 2024 Nov. 22];14(1-2):169-77. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1305

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>