Cognitive architectures in educational systems of technological universities

Authors

  • Natalia V. Pomortseva Peoples' Friendship University of Russia
  • Marina N. Kunovsky Peoples' Friendship University of Russia
  • Denis G. Korovyakovsky Peoples' Friendship University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.25726/u0859-8577-1345-e

Keywords:

cognitive architecture, learning systems, technological universities, Russian Federation, statistical analysis, modeling

Abstract

In the modern Russian Federation, the issues of the application of cognitive architectures in the teaching systems of technological universities are relevant and poorly researched. In the context of global didactic evolution and growing dependence on complex technological tools, analysis and optimization of cognitive models are becoming key factors for an effective educational process. This article provides a comprehensive analysis of existing cognitive architectures in Russian technological universities based on data obtained from 15 leading educational institutions of the country for the period 2015-2021. The study includes qualitative and quantitative analysis, the use of statistical methods to identify dependencies between different parameters, as well as modeling potential development scenarios. Based on data obtained from 15 leading technological universities of the Russian Federation for the period from 2015 to 2021, it can be argued that hybrid cognitive architecture is used in 67.3% of cases. In particular, at the Moscow Institute of Physics and Technology (MIPT) and St. Petersburg Polytechnic University (SPbPU), the share of hybrid systems is 72.5% and 70.8%, respectively. These architectures usually combine rule-based elements and neural networks to model students' cognitive processes.

References

Баксанский О.Е. Персональное конструирование реальности // Ноосферные исследования. 2022. Вып. 1. С. 19-29.

Белослудцева Н.В., Петунин О.В. Готовность студентов учреждений СПО к профессиональной деятельности // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2015. № 2(18). С. 91-94.

Беседина И.В. Развитие творческого потенциала будущих архитекторов в профессиональном образовании: диссертация кандидата педагогических наук. Оренбург: Оренбургский государственный педагогический университет, 2015. 221 с.

Васильев Л.И. Нелинейная логика организации образовательного процесса: и педагогическая инновация и императив модернизации // Педагогический журнал Башкортостана. 2017. № 1(68). С. 66-74

Гарькина И.А., Данилов А.М. Когнитивное моделирование образовательной системы // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2019. Том 25. №2. С. 6-10.

Голубев И.К. Разработка моделей и программ для реализации компонентов цифровой подстанции: выпускная квалификационная работа (магистерская диссертация). СПб.: СПбПУ Петра Великого, 2022. 72 с.

Демидова Н.В. Социокультурные основания современной образовательной парадигмы (философский анализ) // Вестник Дагестанского государственного университета. Серия 3: Общественные науки. 2011. Вып. 5. С. 270-274.

Игнатова Н.Ю. Образование в цифровую эпоху: монография. М-во образования и науки РФ; ФГАОУ ВО «УрФУ им. первого Президента России Б.Н. Ельцина», Нижнетагил. технол. ин-т (фил.). Нижний Тагил: НТИ (филиал) УрФУ, 2017. 66 с.

Кликунов Н.Д. Влияние сетевых технологий на трансформацию высшего образования в России // Высшее образование в России. М., 2017. № 3. С. 81.

Луценко Е.В. Атрибуция анонимных и псевдонимных текстов в системно-когнитивном анализе // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. Краснодар: КубГАУ, 2004. №03(005). С. 44 - 64. IDA: 0050403003. URL: http://ej.kubagro.ru/2004/03/pdf/03.pdf

Минина В.Н. Цифровизация высшего образования и ее социальные результаты // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2020. Т. 13. вып. 1. С. 94.

Петров А.Н., Сартори А.В., Филимонов А.В. Комплексная оценка состояния научно-технических проектов через уровень готовности технологий // Экономика науки. 2016. Т 2. № 4. С. 244-260.

Проскуряков В. Когнитивные радиосистемы в сетях тактического назначения // Электронные компоненты. 2014. № 3. С. 36-38.

Рыбакова Г.Р., Клочков В.П., Кротова И.В., Малькова Т.В. Анализ современных подходов к моделированию учебной информации // Гуманитарные науки (Ялта). 2019. №4. С. 104-110.

Саид М.А., Михалев О.А., Сорокин К.Н. Когнитивный подход к управлению радиочастотным спектром сети радиосвязи транспортных систем // Материалы международной научно-практической конференции «Транспорт России: проблемы и перспективы». СПб, 2016. Т. 2.С. 100-115.

Сорокин К.Н., Гель В.Э., Никольский С.В., Шевченко А.А. Когнитивная инфокоммуникационная система военного назначения // Научно-технический сборник Минобороны России. 2017. № 1. С. 160-168.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Поморцева НВ, Куновски МН, Коровяковский ДГ. Cognitive architectures in educational systems of technological universities. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.1];13(11-1):84-91. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1142

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.