About the experience of implementing the basic principles of digital didactics on the basis of the electronic information and educational environment of higher educational institutions

Authors

  • Renata Yu. Gurnikovskaya Southern Federal University
  • Anna N. Zueva MIREA – Russian Technological University
  • Ilya N. Semenovich MIREA – Russian Technological University
  • Tatiana V. Usacheva Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia
  • Victoria L. Shimitilo Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia
  • Nikolay N. Yakovlev Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia

DOI:

https://doi.org/10.25726/i2321-1735-7310-c

Keywords:

electronic information and educational environment, IOS, didactic principles of teaching, digitalization of education

Abstract

The research contributes to the experience of integrating didactic principles into the electronic information and educational environment of higher educational institutions, its optimization in order to prepare a generation of students with digital technologies who are ready to succeed in the dynamic world of the 21st century. Thanks to the EIOS research, the article contributes to the field of digital pedagogy. The study highlights digital technologies used in the construction of EIOS at the level of higher professional education, namely virtual and augmented reality, artificial intelligence and technology of electronic identification of students, etc. The integration of virtual and augmented reality contributes to the implementation of the principle of visibility in the digital educational space, increasing understanding and engagement. In addition, the principle of individualization of education finds fertile ground in EIOS through the use of programs designed to determine the cognitive abilities of students. EIOS allows for the introduction of an educational technology known as "inverted learning", which revolutionizes traditional teaching methods. This new approach allows students to access learning materials prior to classroom sessions. The results of the study contribute to the theoretical achievements of digital pedagogy, are of practical importance for universities seeking to use the full potential of EIOS to improve the quality and results of their educational activities.

References

Алекперов И. Д., Баланкина Е. С., Гурниковский А. И., Гурниковская Р. Ю., Кулешова Ю. Д., Усачева Т. В. Формирование профессиональных компетенций студентов в электронной информационно- образовательной среде вуза // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3. C. 10-22.

Бороненко Т. Д., Федотова B. C. Цифровое наставничество: готовы ли учителя участвовать в формировании цифровой грамотности школьников? // Ярославский педагогический вестник. 2020. №4 (115). С. 33-44.

Ветренко Е. А. Гурниковский А. И., Гурниковская Р. Ю., Каменских Л. В., Ляшенко В. С., Усачева Т. В. Дифференцированное обучение математическому анализу в высшем учебном заведении при использовании возможностей системы дистанционного обучения Moodle. // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 12. C. 154-162.

Высоцкая П. А., Гурниковский А. И., Гурниковская Р. Ю., Кулешова Ю. Д., Осипова М. Ю., Самосудова Л. В. Рабочие модели обучения профессорско-преподавательского состава высших учебных заведений цифровым навыкам. Управление образованием: теория и практика. 2023. № 4. C. 180-191.

Горшков И. И., Павлова Ю. С. Флиппед-обучение в университетском образовании: опыт и перспективы // Инновации в образовании. 2013. № 2 (1). C. 112-125.

Гусева Т. М., Петровский А. Н. Роль виртуальной и дополненной реальности в цифровой педагогике: применение и перспективы // Образование и наука. 2019. № 24 (1). C. 112-128.

Козлова Л. В., Морозов Д. С. Развитие компетентностного подхода в условиях электронной информационно-образовательной среды университета. Инновации в образовании. 2019. № 17(2). C. 32-49.

Крылова Е. А., Иванов А. С. Цифровая педагогика: интеграция дидактических принципов в электронную информационно-образовательную среду университета // Вестник высшей школы. 2020. № 32 (3). С. 78-95.

Лебедев Е. А., Калинина А. В. Принципы индивидуализации обучения в электронной информационно-образовательной среде университета // Интерактивные технологии в образовании. 2018. № 15 (1). C. 45-62.

Морозова И. В., Соколов В. Д. Интеграция чат-ботов в образовательный процесс университета: эффективность и перспективы // Журнал педагогических исследований. 2017. № 9 (4). C. 112-126.

Роберт И. В. Дидактика эпохи цифровых информационных технологий // Профессиональное образование. Столица. 2019. № 3. С. 16-26. EDN YYRAHJ

Романова В. С., Тимофеев, Д. А. Искусственный интеллект в университетском образовании: современные подходы и перспективы // Образование и наука. 2015. № 6 (4). C. 89-104.

Смирнов В. П., Лебедева О. Н. Инновационные технологии в образовании: эффективное использование электронной информационно-образовательной среды в университете // Педагогические исследования. 2020. № 45 (2). C. 56-72.

Степанов А. И. Развитие цифровой педагогики в высшем образовании: трансформация методологии и практики // Журнал Высшей школы. 2022. № 25 (2). C. 45-63.

Стратегия цифровой трансформации отрасли науки и высшего образования, утвержденной 14 июля 2021 г. Министерством науки и высшего образования РФ [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://minobrnauki.gov.ru/documents/?ELEMENT_ID=36749 (дата обращения: 10.08.2023).

Сэкулич Н. Б. Электронная информационно-образовательная среда университета: принципы построения и структура // Вестник БГУ. 2016. №4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/elektronnaya-informatsionno-obrazovatelnaya-sreda-universiteta-printsipy-postroeniya-i-struktura (дата обращения: 02.08.2023).

Яницкий М. С. Психологические аспекты цифрового образования. Профессиональное образование и занятость молодежи: XXI век, Подготовка кадров для цифровой экономики // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2019. №2 (34). С. 38-44.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Gurnikovskaya RY, Zueva AN, Semenovich IN, Usacheva TV, Shimitilo VL, Yakovlev NN. About the experience of implementing the basic principles of digital didactics on the basis of the electronic information and educational environment of higher educational institutions. УО [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(10-2):95-124. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1113

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>