The main aspects of preparing children for school in pre-school conditions

Authors

  • Olga A. Faterina Technical Institute (branch) Northeastern Federal University named after M. K. Ammosov
  • Larisa V. Mamedova Technical Institute (branch) Northeastern Federal University named after M. K. Ammosov

DOI:

https://doi.org/10.25726/j4451-3706-3898-b

Keywords:

the educational program of preschool education, pre-school (preschool educational institution), senior preschooler, readiness to study at school

Abstract

The article touches upon the actual problem of preparing a child for school. In the kindergarten educational program based on the Federal State Educational Standard of Preschool Education, the characteristics (integrative qualities) of a preschooler are formulated point by point in the form of planned results of mastering the program, called graduate requirements, which, according to the method of their control, are divided into intermediate and final. The child's readiness to study at school includes not a simple set of basic reading, writing, and counting skills, this concept covers the child's desire to learn (motivational readiness), interest in learning, in everything new (cognitive activity), the ability to behave in class according to certain rules (arbitrariness of activity and behavior) and much more. Readiness for the upcoming education in a comprehensive school is a whole system of important and interrelated components – personal, psychological, morphological, physiological. The success of the transition from preschool to school and the learning process itself depends on the level of development of each of the components. In the conditions of preschool education, the child is being prepared for school in the form of various activities – organized play activities, direct educational activities, physical development classes, etc. The article highlights the importance of continuity and cooperation between the DOW and the school.

References

Алекинова О.В. Построение предметно-развивающей среды для организации деятельности старших дошкольников по изготовлению учебно-дидактического материала // Педагогика: традиции и инновации: материалы IV междунар. науч. конф. (г. Челябинск, декабрь 2013 г.). Челябинск: Два комсомольца, 2013. С. 34-36.

Алхатова Т.С., Лепешев Д.В., Алиева Э.С. Психологическая готовность ребенка к школе [Электронный ресурс] // НИР/S&R. 2022. №1 (9). Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologicheskaya-gotovnost-rebenka-k-shkole (дата обращения: 15.02.2024).

Вархатова Е.К., Дятко Н.В., Сазонова Е.В. Экспресс-диагностика готовности к школе // М.: Генезис, 1998. 48 с.

Венгер Л.А. Как дошкольник становится школьником? // Дошкольное воспитание, 1995. №8. С. 66-74.

Гамезо М.В., Петрова Е А., Орлова Л.М. Возрастная и педагогическая психология / М.: Педагогическое общество России, 2009. 512 с.

Гуткина Н.И. Диагностическая программа по определению психологической готовности детей 6-7 лет к школьному обучению / М., 1996, 68 с.

Дубровина И.В., Лисина М.И. Возрастные особенности психического развития детей / М.: Просвещение, 2011. 56 с.

Зубков И.А. Язык моделирования и макетирования для развития речевых навыков и пространственно-образного мышления у детей 5-7 лет на примере проекта «Маленький архитектор» // Роль бизнеса в трансформации общества 2022. Сборник материалов XVII Международного научного конгресса, Москва, 11–15 апреля 2022 года. Москва: Московский финансово-промышленный университет "Синергия", 2022. С. 659-661. EDN SLEMLR.

Об утверждении и введении в действие федеральных государственных требований к структуре основной общеобразовательной программы дошкольного образования: приказ Министерства образования и науки Российской Федерации (Минобрнауки России) от 23 ноября 2009 г. № 655 // Образование и наука. Нормативно-правовое регулирование образовательной деятельности в РФ. М.: Информационные системы и технологии, Государственная академия инноваций, 2009. / Режим доступа: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/97482/(дата обращения 15.02.2024).

Особенности психического развития детей 6-7-летнего возраста / Под ред. Д.Б. Эльконина, А.Л. Венгера. М.: Педагогика, 1988. 136 с.

Стребелева Е.А., Мишина Г.А., Разенкова Ю.А., Орлова А.Н.., Шматко Н.Д. Психологопедагогическая диагностика развития детей раннего и дошкольного возраста: метод, пособие: с прил. альбома «Нагляд. материал для обследования детей» / под ред. Е. А. Стребелевой. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Просвещение, 2004. 164 с.

Скрипова Н.Е., Корнилова Л. В. Обеспечение готовности педагогов начальной школы к работе в условиях федерального государственного образовательного стандарта: научно-теоретический журнал // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. Челябинск: ИУМЦ «Образование», 2011. № 1(6). С. 107-112.

Тонких А.П., Амяга Н.В. Формирование коммуникативной компетентности будущего учителя начальных классов средствами математики // Управление образованием: теория и практика. 2024. No 1(2). С. 82-88.

Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования [Электронный ресурс] / Режим доступа: https://pravobraz.ru/federalnyj-gosudarstvennyj-obrazovatelnyjstandart-doshkolnogo-obrazovaniya/ (дата обращения 15.02.2024).

Published

2024-03-15

How to Cite

1.
Фатерина ОА, Мамедова ЛВ. The main aspects of preparing children for school in pre-school conditions. УО [Internet]. 2024Mar.15 [cited 2024Jul.3];14(3-1):161–168. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1410

Issue

Section

INCLUSIVENESS OF THE EDUCATIONAL SPACE

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>