Open access scientific information: communication models in the educational space

Authors

  • Irina V. Bykova Bryansk State Technical University
  • Elena S. Zyablova Bryansk State Technical University
  • Elena V. Udovenko Bryansk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/a2502-8690-0735-a

Keywords:

educational space, open access, information, science, models

Abstract

The development of world science in recent decades can be outlined in several directions: on the one hand, the specialization of research is deepening (through the separation and detailing of scientific disciplines as a whole), on the other hand, directions are developing that cover research in various disciplines: human genome projects, space research, high energy physics, and the like. The global global cooperation of scientists, universities, scientific societies is growing, which requires active, prompt, reliable and convenient means of disseminating scientific information, communication of researchers. Scientific communication is a necessary component of science, the driving force of science, without which it cannot develop. The structure of scientific communications in the beginning XXI century . It is at the stage of radical changes. The evolution of traditional publishing houses and magazines is influenced by economic, legal, and technical factors. But most of all, these changes are influenced by the latest information and computer technologies, especially the development of the Internet and the Web, which has significantly changed not the essence of scientific communication, but its mechanisms: the creation and dissemination of scientific information, electronic publications, communication processes and cognition in general.

References

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Тонких А.П. Инновационный подход к формированию модели современного учителя российской школы // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 4(40). С. 29-36.

Валеева М.В. Видимость научных результатов Green Open Access в институциональных репозиториях // Управление наукой: теория и практика. 2020. Т. 2, № 2. С. 117-128. DOI:10.19181/smtp.2020.2.2.5.

Дубась Г.И., Худякова А.В. Технология проектирования ситуационных задач для развития естественнонаучной грамотности обучающихся // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3(49). С. 205-215. DOI 10.25726/w5829-6212-1931-h. EDN NHBUNX.

Егерев С.В., Серебряный А.Н. «Citizen science» в приложении к акустике и океанологии // Акустика океана. Доклады XVII Школы-семинара им. акад. Бреховских Л.М., совмещённой с XXXIII сессией Российского акустического общества. М.: Институт океанологии им. П. П. Ширшова РАН, 2020. C. 101-107. DOI: 10.29006/978-5-9901449-5-8-15.

Егерев С.В., Дежина И.Г. Научные коммуникации в эпоху пандемии: уроки для россии // Управление наукой: теория и практика. 2022. №1. С. 225-244.

Захаров И. Гордеев И. Чернов Т. За открытую науку: как публиковать статьи по-новому // Сайт: Троицкий вариант - Наука. - URL: https://trv-science.ru/2019/07/to-open-science/#_ftn

Князева С.Ю. Открытые образовательные ресурсы в неанглоязычных странах // Высшее образование в России. 2014. № 10.с. 127-134.

Пивовар Х., Прим Д., Ларивьер В., Алперин Х.П., Маттиас Л., Норлан-дер Б., Фарли Э., Вест Д., Хауштайн С. Открытый доступ сегодня: широкомасштабный анализ распространенности и влияния статей открытого доступа // Наука и научная информация. 2019. Т. 2, вып. 4. С. 228-247. doi:10.24108/2658-3143-2019-2-4-228-247.

Deszczynski B. Firm Competitive Advantage Through Relationship Management: A Theory for Successful Sustainable Growth. Cham: Springer, 2021. 279 pp.

Hilb M. (Ed.) New Living Cases on Corporate Governance. Cham: Springer, 2021. 105 pp.

Luciani G., Moerenhout T. (Eds.) When Can Oil Economies Be Deemed Sustainable? Singapore: Springer, 2021. 365 pp.

Matt D.T., Modrak V., Zsifkovits H. (Eds.) Implementing Industry 4.0 in SMEs: Concepts, Examples and Applications. Cham: Springer, 2021. 429 pp.

Meran G., Siehlow M., von Hirschhausen C. The Economics of Water: Rules and Institutions. Cham: Springer, 2021. 301 pp.

Morelli N., de Gotzen A., Simeone L. Service Design Capabilities. Cham: Springer, 2021. 89 pp.

Tonkikh A.P., Danilova T.V., Pryadekho A.A. Economic and legal regulation of educational processes in the field of natural sciences and humanities // Journal of Advanced Research in Law and Economics. 2018. Vol. 9, No. 7. P. 2454-2461.

Yu. X.-b. The Fundamental Elements of Strategy: Concepts, Theories and Cases. - Singapore: Springer, 2021. 194 pp.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Быкова ИВ, Зяблова ЕС, Удовенко ЕВ. Open access scientific information: communication models in the educational space. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jul.3];13(8):67-74. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/961

Most read articles by the same author(s)