The role of the student in the educational process: participation in conferences

Authors

  • Irina V. Bykova Bryansk State Technical University
  • Elena S. Zyablova Bryansk State Technical University
  • Elena V. Udovenko Bryansk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/k9870-5182-2931-w

Keywords:

educational process, student, study, conferences

Abstract

Today's pace of life is gaining momentum, making it clear that people should have time to change themselves, their habits and be able to quickly adapt to certain changes that arise in society. The 21st century is a time of rapid development of innovation and technology, realizing that such processes are irreversible. The question arises whether today's student can combine two important areas: science and activity. Examining various aspects of students' activities, we can conclude that this problem was not considered as a set of factors, which gives us the opportunity to investigate this problem more thoroughly. Science is an activity in the system of social division of labor aimed at obtaining new knowledge in order to optimize all other human activities. Science in its modern understanding arises gradually. Human activity is the source of his development, determines activity and is his driving force. The fundamental difference between these concepts is that activity comes from the need for an object, and activity comes from the need for activity. In addition, activity seems to precede activity in time: before the start of activity, we actively choose what is desirable, freely plan, think by what means to achieve something. But activity not only precedes activity, but also “accompanies” it throughout the entire process. It is impossible to imagine an optimal activity devoid of activity.

References

Блинов В.И., Дулинов М.В., Есенина Е.Ю., Сергеев И.С. Проект дидактической концепции цифрового профессионального образования и обучения. Москва: Перо, 2019. 72 с.

Волкова В.О., Кайнова А.В. Аналитические подходы к оценке качества образования: контекстуальная рамка технологического века // Всероссийская научно-методическая конференция «Инновационные технологии в образовательной деятельности». Нижний Новгород, 2020. С. 13-17.

Григорьев А.В. Риски цифровизации школьного образования // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. № 6. С. 31-38.

Данилова Т.В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Применение разных форм интерактивного обучения в вузе в развитии коммуникативных умений студентов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 104-114.

Игнатьева Г.А., Тулупова О.В. Инновационный технологический формат дополнительного профессионального образования педагогов // Педагогика и просвещение. 2015. №4. С. 162-182.

Кененбаев Е.Т. Изменение взаимодействия невербальных и вербальных средств коммуникации в социальной сети Интернета // Иностранные языки в Узбекистане. 2020. № 2(31). С. 70- 80. DOI 10.36078/1588575386.

Колесниченко А.Н. Применение цифровых технологий при обучении лексике иностранного языка в высшей школе // Ростовский государственный университет путей сообщения. Т.6. № 2. 2021. С. 300.

Литвиненко Ж.М. Особенности репрезентации концептуальной метафоры «интернетпространство» в англоязычной и русскоязычной интернет-коммуникации // Теория языка и межкультурная коммуникация. 2017. № 4(27). С. 77-84.

Маринина Ю.А., Кручинкина Г.А., Гусева Л.В., Королева Е.В., Оладышкина А.А. Цифровая гуманитаристика: возможности использования интеллектуальных обучающих систем в обучении иностранным языкам // Научно-техническая революция: вчера, сегодня, завтра. Под ред. Попкова Е., Серги Б. Конспект лекций в сетях и системах. Том 129. Спрингер, 2020. С. 395-402. https:doi.org/10/1007/978-3-030-47945-9

Морозова Н.И. Психологические особенности и феномены интернет-коммуникаций // Инновационные процессы и корпоративное управление: материалы IX Международной заочной научнопрактической конференции, Минск, 15—31 марта 2017 года. Минск: Национальная библиотека Беларуси, 2017. С. 171-172.

Полат Е.С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: Академия, 2007. 368 с.

Тонких А.П., Бочкарева Т.Н., Литвиненко С.В., Гусева Л.В. Оценка формирования профессиональной мотивации студентов среднего профессионального образования // Мир науки. 2018. Т. 6. № 2. С. 8.

Разуваева Т.Н. Интернет-коммуникации подростков: психологический аспект// Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63-2. С. 340-344.

Розин В.М. Введение в схемологию: Схемы в философии, культуре, науке, проектировании. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2011. 256 с.

Тонких А.П. Проектная деятельность и формирование общекультурных и профессиональных компетенций будущего учителя начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2013. № 8. С. 33-37.

Шаховалова Е.Г., Шаховалов Н.Н. Проблемы соблюдения речевого этикета в интернеткоммуникациях // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2020. Т. 39. № 3. С. 455-465. DOI 10.18413/2712-7451-2020-39-3-455-465.

Шуйская Ю.В., Егоршина Н.В. Дискурс преподавания в эпоху цифровизации: сборник. Материалы международной научно-практической онлайн конференции «Цифровизация в эпоху развития современного общества»; ИМПЭ им. А. С. Грибоедова; ООО «Издательство «Юрист». 2020. 281 с.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Быкова ИВ, Зяблова ЕС, Удовенко ЕВ. The role of the student in the educational process: participation in conferences. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jun.30];13(8):214-22. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/986

Most read articles by the same author(s)