Means of implementing the dialogue of cultures in the content of teaching foreign languages

Authors

  • Timerlan I. Usmanov Chechen State Pedagogical University; Kadyrov Chechen State University
  • Khamsat A. Akayeva Grozny State Oil Technical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/e2609-9123-2771-k

Keywords:

foreign languages, dialogue of cultures, socio-cultural competence, communicative approach

Abstract

The dialogue of cultures is considered as an important component of modern school foreign language education, which gives the educational process features of dynamism and ensures the formation of socio-cultural competence. The authors point to effective means of implementing the dialogue of cultures in the content of teaching foreign languages. This article is devoted to the study of the means of implementing the dialogue of cultures in the content of teaching foreign languages. The authors explore various methods and approaches used to overcome cultural barriers and develop intercultural communication in the process of teaching foreign languages. The work is based on theoretical analysis and practical experience of teachers. The article discusses various means, such as literature, films, interactive games, etc., which contribute to understanding and respect for the cultural characteristics of the countries studied languages. The results of the study will help teachers to effectively integrate the dialogue of cultures into the educational process, contributing to a deeper and more complete teaching of foreign languages.

References

Баранов А.Г., Щербина Т.С. Языковое сознание в условиях дву- и многоязычия // Психолингвистика и межкультурное взаимопонимание: тезисы докладов X Всесоюзного симпозиума по психолингвистике и теории коммуникации. М., 1991.

Библер В.С. Диалог культур и школа XXI века // Школа диалога культур: идеи, опыт, проблемы / Под ред. В. . Библера. Кемерово: АЛЕФ, 1993. С. 9-106.

Библер В.С. Михаил Михайлович Бахтин, или поэтика и культура. М.: Прогресс, 1991. 176 с.

Верещагин Е.М, Костомаров В.Г.. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. М.: Русский язык, 1990. 248 с.

Гальскова Н.Д. Образование в области иностранных языков. Новые вызовы и приоритеты // Иностранные языки в школе. 2008. -№ 5. С. 2-7.

Леонтьев А.А. Язык, речь и речевая деятельность. М.: Просвещение, 1969. 274 с.

Саланович Н.А. Лингвострановедческий подход как средство повышения мотивации при обучении иностранному языку в старших классах средней школы. М., 1995. 220с.

Теремова Р М., Гаврилова В.Л. Учитель нового поколения на современном этапе обучения иностранцев русскому языку // Философский век. Альманах. Вып. 29. История университетского образования в России и международные традиции просвещения. 2005. Том 2. С. 249-254.

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Усманов ТИ, Акаева ХА. Means of implementing the dialogue of cultures in the content of teaching foreign languages. УО [Internet]. 2023May15 [cited 2024Jul.1];13(5):182-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/895

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>