Factors of concentration and motivation during distance education at the university

Authors

  • Marina Yu. Burykina Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Tatiana V. Danilova Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Olga V. Malkina Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/z8694-4489-7059-p

Keywords:

motivation, concentration, research, education

Abstract

The situation in the world with the COVID-19 pandemic has forced higher education institutions to switch to mixed or fully distance learning in order to prevent the spread of the disease. However, neither life nor education stopped there, and in Russia, according to the authors, the transition to the distance form was carried out quite successfully, which made it possible to finish the 2019-20 academic year and successfully start the 2023-24 academic year with the difference that in the new academic year both the administration, teachers, and students were already more technically and psychologically ready for such a situation and could focus not just on ensuring the process itself, but on its qualitative and effective components. Now scientists are studying this problem and actively exploring the factors contributing to the successful provision of distance learning, studying problems and offering solutions, analyzing both the needs of students and the needs of teachers, their attitude and readiness for such a challenge. In scientific research devoted to the organization of distance learning of a foreign language, the problems faced by teachers and students, the peculiarities of the organization of monitoring and evaluation during distance learning are discussed, the issues of using social networks and small everyday gadgets, motivation research are relevant. Solving these problems requires finding a completely new, different approach in connection with the current situation, which will facilitate the transition to remote mode. We believe that the key to the successful implementation of distance learning is the study of students' motivation. Since it is really difficult to determine the degree of student involvement during distance learning, the willingness of students to study online, and teachers to teach online, as well as to evaluate the learning environment organized in extreme conditions, therefore this issue requires a thorough study.

References

Абрамян Г.В., Катасонова Г.Р. Особенности организации дистанционного образования в вузах в условиях самоизоляции граждан при вирусной пандемии // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 3. С. 1-9.

Алешковский И.А., Гаспаришвили А.Т., Крухмалева О.В., Нарбут Н.П., Савина Н.Е. Студенты вузов России о дистанционном обучении: оценка и возможности // Высшее образование в России. 2020. № 10. С. 86-100.

Андреев А.А. Возможности массовых открытых онлайн-курсов (МООС) в высшем образовании // Электронное обучение в непрерывном образовании. 2016. № 1. С. 136-139.

Андронникова О.О., Волохова В.И. Теоретический обзор подходов к определению темпоральной компетентности в профессиональной деятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2016. № 52-7. С. 532-538.

Булуева Ш.И., Цамаева А.А., Нурмагомедова Н.Х. Особенности использования информационных технологий в обучении правовым дисциплинами // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6. С. 372-374.

Буренкова Н.В., Букова И.В., Тонких А.П. Дистанционное обучение как фактор повышения уровня школьного образования в постпандемийный период // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 3(49). С. 226-234.

Бурыкина М.Ю., Данилова Т.В., Тонких А.П. Инновационная культура будущего педагога как проблема профессиональной подготовки // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 6(52). С. 38-54. –

Данилова Т.В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Взаимодействие субъектов педагогического процесса в образовательной среде вуза : Учебно-методическое пособие. New York: National Research, 2020. 136 с.

Кочетова Ю.Ю., Старчикова М.В., Бендрикова А.Ю., Репкина Т.В. Оценка значимости факторов стресса, нерационального питания и низкой физической активности для здоровья школьников // Science for Education Today. 2020. Т. 10. № 5. С. 211-225.

Курачева Л.Г., Малькина О.В.,Данилова Т.В. Дистанционное образование в метафорическом зеркале студентов-педагогов // Современное образование: опыт прошлого, взгляд в будущееМатериалы Всероссийской научно-практической конференции: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, Брянск, 13–14 октября 2021 года. Брянск: Общество с ограниченной ответственностью "Новый проект", 2021. С. 81-88.

Магомедов Ш.Б., Абдусаламов Р.А., Магдилова Л.В. Цифровые инструменты в обучении студентов-юристов в условиях дистанционного и смешанного обучения // Юридический вестник Дагестанского государственного университета. 2020. №4. С. 9-13.

Малькина О.В., Данилова Т.В., Курачева Л.Г. Развитие ресурсного личностного статуса "Я-профессионал" у будущих педагогов:проблемы и пути их решения // Новое в психологопедагогических исследованиях. 2022. № 1(64). С. 95-104.

Моргун О.О., Одаренко Т.Е. Роль самоменеджмента в жизни и обучении студентов // Таврический научный обозреватель. 2016. № 12 (17). С. 82-84.

Перечень направлений подготовки высшего образования - бакалавриата, реализация образовательных программ по которым не допускается с применением исключительно электронного обучения, дистанционных образовательных технологий // СПС КонсультантПлюс.

Силина С.Н., Новоселов К.А. Теоретическое и эмпирическое исследование профессиональной мотивации курсантов морских университетов // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки (теория и методика профессионального образования). 2019. № 4 (50). С. 233-243.

Ценер Т.С., Ошкина А.В. Особенности обучения в онлайн-формате в высшей школе в форсированных условиях // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2020. № 5-3 (44). С. 170-177.

Чугунова Э.С. Личность и профессия (социально-психологический портрет личности инженера) // Социальная психология личности / под ред. A.A. Бодалева. Л., 1974. С. 68-77.

Шутенко А.И., Шутенко Е.Н., Деревянко Ю.П. Применение информационных технологий как средств развития образовательных коммуникаций для реализации личностного потенциала студентов вуза // Сибирский педагогический журнал. 2020. № 6. С. 81-92.

Maican M.A., Cocorada E. Online Foreign Language Learning in Higher Education and its Correlates During the COVID-19 Pandemic // Sustainability. 2021. V. 13, № 2. 121 p.

Mediascope: за два года число пользователей интернета в России выросло на 10%. www.url: https://www.kommersant.ru/doc/4096286

Published

2023-04-15

How to Cite

1.
Бурыкина МЮ, Данилова ТВ, Малькина ОВ. Factors of concentration and motivation during distance education at the university. УО [Internet]. 2023Apr.15 [cited 2024Jul.3];13(4):247-55. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/868

Most read articles by the same author(s)