The essence and principles of self-education as the main component of student development

Authors

  • Tatiana V. Danilova Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Tamara E. Demidova Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Irina N. Chizhevskaya Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/g8877-3477-8440-r

Keywords:

student, self-education, distance learning, research

Abstract

The need for continuous learning applies to all people regardless of gender or age, education, social or official status, political or ideological orientation or nationality. And, what is equally important: this educational process cannot be considered as completed or incomplete. Despite the fact that many scientific papers in Russia and abroad are devoted to the problem of self-education, there is no single view in the psychological and pedagogical literature on what this phenomenon is. Self-education is defined as the education that a person receives in the process of independent work without undergoing a systematic course of study in a stationary educational institution. Self–education is an information-support activity that is carried out by acquiring (assimilation), accumulation, ordering, systematization and restoration of knowledge in order to meet the cognitive needs of the individual for various types of activities. The role of self-education in the life of an individual and society is determined by its inherent social functions (general education and vocational training, general cultural development, optimal organization of free time, adaptive, compensatory, depreciation, therapeutic and the function of teaching the principles and skills of self-educational activity), which are implemented in their unity and allow optimally solving promising, long-term, short-term, situational and single socially and personally significant tasks.

References

Амяга Н.В., Демидова Т.Е., Тонких А.П. Структурирование компетенций студентов вузов при участии в практико-ориентированной деятельности // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 4(50). С. 48-56.

Асадуллин Р.М. Субъектное развитие студентов в условиях цифровизации образования // Педагогика. 2021. Т. 85. № 3. С. 5-16.

Бурыкина М.Ю., Данилова Т.В., Тонких А.П. Инновационная культура будущего педагога как проблема профессиональной подготовки // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 6(52). С. 38-54.

Бурыкина М.Ю., Данилова Т.В., Тонких А.П. Смарт-технологии в формировании профессиональной компетентности будущих специалистов // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 7(54). С. 22-38.

Галямина А.В. Формирование компетенции самоорганизации учебной деятельности курсантов военных вузов (на материале дисциплины «иностранный язык»): автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Калининград, 2017. 198 с.

Гурьева Т.Н. Некоторые аспекты использования цифрового следа в образовательном процессе // Научные труды Северо-Западного института управления РАНХиГС. 2020. Т. 11. № 4(46). С. 58-64.

Данилова Т.В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Применение разных форм интерактивного обучения в вузе в развитии коммуникативных умений студентов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 2(42). С. 104-114.

Данилова Т.В., Демидова Т.Е., Тонких А.П. Проектное обучение студентов как основное условие их готовности к профессиональной деятельности // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 4(50). С. 32-38.

Демидова Т.Е., Сороквашина Г.А. Функции универсальных учебных действий в процессе формирования методико-математической культуры будущего учителя начальных классов // Современное образование: опыт прошлого, взгляд в будущее. Материалы Всероссийской научнопрактической конференции : Материалы Всероссийской научно-практической конференции, Брянск, 13– 14 октября 2021 года. Брянск: Общество с ограниченной ответственностью "Новый проект", 2021. С. 25- 31.

Дьяков С.И. Психическая самоорганизация человека как субъекта жизни. Семантический принцип // Известия Иркутского государственного университета. Серия «Психология». 2018. Т. 23. С. 15- 27.

Жукова С.В. Цели и задачи профессионально-ориентированного обучения иностранному язы ку в медицинском вузе // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований, 2016. №4-1. С. 146-148.

Зубова С.П., Лысогорова Л.В., Триндюк Т.В. О понятии самоорганизации в синергетике и педагогике // Гуманитарные Балканские исследования. 2020. Т. 4. № 3 (9). С. 39-41.

Кузнецов Н.В., Хабиб М.Д. Анализ развития системы мониторинга цифровизации экономики // E-Management. 2020. № 3(1). С. 86-98.

Лапыко ТП., Тонких А.П., Данилова Т.В. Управленческие аспекты образовательной деятельности преподавателя вуза // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 3(39). С. 57- 65.

Листвина Е.В. Цифровое общество: социокультурный анализ цифрового следа // Аспирантский вестник Поволжья. 2020. № 7-8. С. 14-18. DOI: 10.17816/2072-2354.2020.20.4.14-18

Малькина О.В, Данилова Т.В., Курчева Л.Г.. Развитие ресурсного личностного статуса "Япрофессионал" у будущих педагогов:проблемы и пути их решения // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2022. № 1(64). С. 95-104.

Плетяго Т.Ю., Остапенко А.С., Антонова С.Н. Педагогические модели смешанного обучения в вузе: обобщение опыта российской и зарубежной практики // Образование и наука. 2019. Т. 21, № 5. С. 112-129.

Подуфалов Н.Д. О взаимосвязи реального и виртуального // Педагогика. 2020. № 4. С. 5- 18.

Пучков Н.П., Попов А.И., Тормасин С.И. Интеграция компетенций в условиях цифровизации образования // Continuum. Математика. Информатика. Образование. 2020. № 1 (17). С. 36-43.

Рязанова Г.Н. Использование цифровых технологий в образовательном процессе высшей школы // E-Management. 2020. № 3(2). С. 40-54.

Скопа В.А. Профессионально-личностное саморазвитие будущего учителя в контексте компетентного подхода // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2021. № 8. С. 104-107.

Триндюк Т.В., Кочетова Н.Г., Лысогорова Л.В. О взаимосвязи понятий «самоорганизация» и «самообразование» // Балканское научное обозрение. 2020. Т. 4. № 4 (10). С. 20-22.

Шамсутдинова Т.М. Когнитивная модель траектории электронного обучения на основе цифрового следа // Открытое образование. 2020. Т. 24. № 2. С. 47-54.

Tsarev R. Y., Yamskikh T. N., Evdokimov I. V., Prokopenko A. V., Rutskaya K. A., Everstova V. N., Zhigalov K. Yu. An approach to developing adaptive electronic educational course // CSOC 2019. AISC. 2019. Vol. 986. Р. 332-341. DOI: 10.1007/978-3-030-19813-8_34

Zuboff Sh. The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. N.Y.: PublicAffairs, 2019. 691 p. URL: https://feb.unhas.ac.id/mm/wpcontent/uploads/2020/11/The-Age-of-Surveillance-Capitalism_-The-Fight-for-a-Human-Future-at-the-NewFrontier-of-Power-PDFDrive.com-.pdf.pdf

Published

2023-04-15

How to Cite

1.
Danilova TV, Demidova TE, Chizhevskaya IN. The essence and principles of self-education as the main component of student development. УО [Internet]. 2023 Apr. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(4):162-71. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/858