Features of formation and evaluation of mediative competence of teachers in the conditions of digital transformation of education (on the example of Yenisei Siberia)

Authors

  • Olga G. Smolyaninova Siberian Federal University
  • Natalia S. Podusova Siberian Federal University

DOI:

https://doi.org/10.25726/n5102-4231-9468-v

Keywords:

mediative competence of a teacher, mediative culture of a teacher, digital transformation of education, regionalization of education, interethnic conflict, cyberbullying

Abstract

The article presents theoretical and empirical substantiation of the problems of formation and evaluation of mediative competence of teachers in the conditions of digital transformation and taking into account the multicultural features of the Yenisei Siberia macro-region. Examples of author's cases on interethnic conflicts in education are presented, taking into account regional factors of educational activity (on the example of Yenisei Siberia) as a means of formation and evaluation of mediation competence. The model of the author's advanced training course "Mediative culture of a teacher" is proposed as a means of forming and evaluating the mediative competence of practicing specialists in education and students of pedagogical, psychological and pedagogical directions. The methodology and results of the survey of teachers and students – future teachers of the regions of Yenisei Siberia, aimed at assessing the mediative culture and mediative competence in the context of multiculturalism and digitalization of society, are described. The study was carried out with the financial support of the regional state autonomous institution "Krasnoyarsk Regional Fund for Support of Scientific and Scientifictechnical activities" within the framework of the scientific project "Model of formation of mediative competence of teachers in the conditions of multicultural society of Yenisei Siberia", application code No. 2022103008985 (CF-920).

References

Бучек А.А. Этнопсихологические исследования «малых» народов северо-востока России // Люди великого долга: материалы междунар. ист. XXVI Крашенинник. чтений. ПетропавловскКамчатский, 2009. С. 26-33.

Бывшев В.И., Пантелеева И.А., Усков Д.И., Писарев И.В., Торточакова Т.С. Анализ уровня цифровизации регионов Арктической зоны Российской Федерации в преддверии реализации Стратегии развития Арктической зоны // Вестник ОмГУ. Серия: Экономика. 2022. № 1. С. 78-92.

Винокурова У.А. Коренные народы Сибири: могут ли они ответить на вызовы XXI века? // Знание. Понимание. Умение. 2015. №2. С. 105-117.

Григорян Д.К., Ароян А.С., Веренич И.Г. Межэтнические конфликты: типы, содержание и пути преодоления // Философия права. 2018. № 3 (86). С. 123-127.

Дядик Н.В., Чапаргина А.Н. Цифровизация в образовании и территориальная удалённость в российской Арктике: проблемы и перспективы // Арктика и Север. 2021. № 43. С. 144–160.

Емельяненко В. ВЦИОМ: Более 80% россиян высоко оценивают межнациональные отношения // Российская газета. https://rg.ru/2021/02/18/vciom-bolee-80-rossiian-vysoko-ocenivaiutmezhnacionalnye-otnosheniia.html

Коновалов А.Ю. Школьная служба примирения и работа медиатора в конфликте// Психология и право. 2012. Том 2. № 4. https://psyjournals.ru/journals/psylaw/archive/2012_n4/56612

Копцева Н.П. Проведение экспериментального прикладного культурного исследования межкультурной коммуникации: фокус-группы, личное интервью, анкетирование, получение экспертного мнения (на материале исследования Красноярского края) // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 3. https://science-education.ru/ru/article/view?id=9089

Павлов С.М. Психологические особенности этнической идентичности детей коренных малочисленных народов Севера (на материале исследования младших школьников ханты, лесных ненцев): дис. ... канд. псих. наук. Москва, 2001. 220 c.

Пантелеева И.А. Визуализация концепта "сибирский этнос" в творчестве красноярского художника Константина Войнова // Известия БГУ. 2018. № 2. С. 325-333.

Рыжова Н.И., Громова О.Н. Актуализация медиационной деятельности специалистов социально-образовательной сферы в условиях цифровизации // ЧиО. 2021. № 2 (67). С. 24-31.

Рябова М.А. Специфика образа мира представителей коренных малочисленных народов Севера юношеского возраста: дис. … канд. псих. наук. Хабаровск, 2020. 160 с.

Указ Президента Российской Федерации «О Стратегии государственной национальной политики Российской Федерации на период до 2025 года» (с изменениями на 6 декабря 2018 года) // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/902387360

Указ Президента Российской Федерации «О Стратегии развития Арктической зоны Российской Федерации и обеспечения национальной безопасности на период до 2035 года» (с изменениями на 27 февраля 2023 года) // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/566091182

Указ Президента Российской Федерации от 30.12.2021 № 745 "О проведении в Российской Федерации Года культурного наследия народов России" // Официальный интернет-портал правовой информации. http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202112310115

Указ Президента РФ от 29 мая 2020 г. № 344 “Об утверждении Стратегии противодействия экстремизму в Российской Федерации до 2025 года” // Гарант.ру: информационноправовой портал. https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/74094369/

Шуренкова С.С. Медиация в культуре регулирования межнациональных отношений в современном российском обществе: дис. ... канд. соц. наук. Майкоп, 2017. 181 с.

Щеголькова Е.Ю. Межэтнические отношения в оценках россиян: социологический анализ // Мониторинг. 2020. № 4 (158). С. 499-520.

Этническая история народов Красноярского края: библиографический указатель / науч. ред. Р.Г. Рафиков, сост. Т.П. Медведева, ред. Ю.Н. Шубникова. Красноярск: ООО «ИПЦ «КаСС», 2006. 208 с.

Published

2023-03-15

How to Cite

1.
Смолянинова ОГ, Подусова НС. Features of formation and evaluation of mediative competence of teachers in the conditions of digital transformation of education (on the example of Yenisei Siberia). УО [Internet]. 2023Mar.15 [cited 2024Jul.3];13(3):126-42. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/821

Most read articles by the same author(s)