Development of music education in Russian universities in the aspects of globalization
DOI:
https://doi.org/10.25726/a6767-8408-5975-uKeywords:
music education, universities, Russia, globalizationAbstract
Music education in Russia has a long tradition and is recognized all over the world. The country's music universities produce highly qualified specialists who work not only in Russia, but also abroad. However, the modern world poses new challenges and opportunities for the music industry and music education related to globalization and digitalization. Currently, music education in Russia is going through a period of adaptation to new trends and requirements of the labor market. In this regard, the task of finding new teaching methods and using modern technologies, as well as the development of an interdisciplinary approach, becomes urgent. The development of music education in Russian universities in the context of globalization requires active international activity. Participation in international projects, organization of international competitions and festivals, master classes with foreign colleagues allow expanding the horizons of students and teachers, exchanging experience and knowledge, raising the level of musical culture and developing professional skills. The purpose of this article is to analyze the development of music education in Russian universities in the aspects of globalization and identify the main trends, challenges and prospects of the industry. To achieve this goal, the existing training programs, methods of evaluating the effectiveness of training and new technologies in music education were analyzed.
References
Альтман Г.С. Музыкальное образование в россии и за рубежом: к проблеме этнопедагогических основ музыкального образования // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2017. № 4 (8). С. 7-10.
Захарищева М.А., Ичетовкина Н.М. Музыкальное образование: исторический опыт, современность, перспективы (viii сессия научного совета по проблемам истории музыкального образования) // Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2022. Т. 32. № 3. С. 331-335.
Кречетова Г.А. Специфика поликультурного музыкального образования как фактор эффективности современного образования // Актуальные вопросы современной науки. 2015. № 42. С. 93-101.
Куприна Е.Ю. Музыкальное образование Тольятти: ретроспектива и перспектива (65- летию художественного образования Ставрополя-на-Волге-Тольятти посвящается) // Музыка в системе культуры: Научный вестник Уральской консерватории. 2020. № 23. С. 94-101.
Молокотина О.М. Преемственность музыкального образования: детские дошкольные учреждения в системе дополнительного музыкального образования детей // Преемственность в образовании. 2019. № 22(06). С. 721-731.
Ниёзова Г.Д. Цели и задачи музыкального образования в дошкольном образовании // Проблемы педагогики. 2020. № 6 (51). С. 49-50.
Овсянникова О.А. Диагностика музыкального опыта студентов направления "педагогическое образование", профиля "музыкальное образование": анализ и прогнозирование // Интернет-журнал Науковедение. 2015. Т. 7. № 5 (30). С. 214.
Попова Н.Е., Букминов А.А. Музыкальное образование в центрах дополнительного образования: развлечение или упорный труд // Современный ученый. 2020. № 1. С. 137-141.
Фан И., Коновалова С.А. Китайские философы о музыкальном воспитании и современные педагоги о вокальном образовании // Интерактивная наука. 2021. № 5 (60). С. 47-49.
Чупин В.Е., Лопатин В.В. Дополнительное любительское музыкальное образование для взрослых: тенденции и перспективы развития // Научное обозрение. Педагогические науки. 2016. № 3. С. 139-141.
Якушева С.С. Исследование музыкального образования и воспитания детей дошкольного возраста с применением технологии освоения современной музыки // Евразийский союз ученых. 2018. № 1-2 (46). С. 30-32.
Ян Шо Влияние российского музыкального образования на музыкальное образование в КНР // Обществознание и социальная психология. 2022. № 10-3 (40). С. 25-28.
Buryakova L.A., Buryakov A.G. Facets of interaction between the ministry of national education and the ministry of culture of france in the musical and educational space // Perspectives of Science and Education. 2021. № 6 (54). С. 37-54.
Stubbs R.N., Goh Ye.L. The cultural arts centre at tumaini university makumira in tanzania: educational research in action // Music Scholarship. 2020. № 4 (41). С. 97-113.
Suetin I.N. Coverage of the problem of the development of musical vocational education in russia in the works of pre-revolutionary researchers // Estudios Históricos. 2020. Т. 12. № 24.